Wniosek o wyrażenie opinii w sprawie kolejki wąskotorowej na szczyt G. Tatrzańskiej po starym nasypie.


Subject: Wniosek w sprawie opinii konserwatora dla odbudowy kolei linowej na masyw Górka Tatrzańska i dla budowy kolejki wąskotorowej na szczyt G. Tatrzańskiej po starym nasypie.
Do: Urząd Lwkz ewentualnie MKZ

Dzień dobry.
Zasiadam w komisji jednego z klubów sportowych i szukam sposobu na ożywienie tutejszego stoku narciarskiego.  Nadal proszę o wyrażenie zgody na opisane propozycje. Uaktualniłem je. To nie jest tak trudno kupić jakąś krótką kolejkę czy wyciąg. Przez lata nic nie inwestowano. Cześć tras narciarskich zarosła. Trasa dla saneczkarzy jest zniszczona. Czy Lwkz wyraża zgodę na naprawę kolejki linowej? Czy jest sens szukać sposobu na transport szynowy na szczyt? 
Pozdrawiam
Adam

Date: Mon, Feb 1, 2021 

Akcja społeczna Agencji Prasowej Merkuriusz Polski

Zielonogórska akcja na rzecz odbudowy zabytków atrakcyjnych turystycznie 

Newsletter #50 


Wniosek o uzupełnienie infrasktruktury kompleksu narciarkiego dawnej zwanego Piastenhöhe. Wniosek w sprawie trasy łatwej dla narciarzy oraz w sprawie kolejki wąskotorowej na szczyt G. Tatrzańskiej po starym nasypie. 


Szanowni Państwo, 

Uważna analiza dawnych zdjęć pozwala odkryć zapomianą sieć tras zjazdowych narciarskich i saneczkowych kompleksu Piastenhnhöhe, które były zarządzane w latach ok. 1920- 1939 przez osobną firmę - towarzystwo powołane do zarządzania ogromnym miejskim kompleksem sportowo- rekreacyjnym "Städtische Gesellschaft für Landwirtschaftliche Kultur" (Miejskie Towarzystwo Kultury Uprawnej)

Mam wrażenie pozostałe trasy zjazdowe istnieją, ale zą zarośnięte albo że jedyna obecnie udostępniana trasa narciarska w zarządzie MOSiR w Zielonej Górze- wzdłuż jednego ze stoków Góry Tatrzańskiej- nie należy do łatwych, ba, możliwe że nie neleży nawet do trudnych wg obecnych klasyfikacji jest trasą w jednym miejscu nawet bardzo trudną. Lecz jest to też atut Góry Tatrzańskiej. Ma ona w sumie 3 stoki obecnie wykorzytywane przez saneczkarzy i narciarzy. 

Wydaje mi się że na szwank narażono bezpieczeństwo uczzących się zjeżdżać bowiem nartostrada wzdłuż wyciągu orczykowego nalezy do trudnych lub bardzo trudnych wg klasyfikacji tras narciarskich. W efekcie popyt na stok narciarski w Zieonej Górze jest ograniczony- oferowana trasa narciarska jest w jednym miejscu trasą bardzo trudną. W efekcie małego popytu zrujnowana jest sieć nartostrad, na które popyt nie jest wielki, z uwagi na skalę trudności największej nartostrady. 


Wniosek o wydanie zezwolenia konserwatora zabytków

Wnoszę o zbadanie możliwości wyrazenia zgody LWKZ dla dodania obok orczyka który byłby naprawiony jako zabytek- także wyciągu krzesełkowego- w innej lokalizacji pod słupami energetycznymi na północnym stoku Góry Tatrzańska w kierunku ulicy Łużyckiej i ogródków. W okolicy tzw. Góry Majse (Wilkanowskiej) jest wiele znacznie bardziej dogodnych stoków na zjazdów. 

Na rynku można kupić używane kolejki lub całe wyciągi krzesełkowe. na sprzedaż wystawiono np. używany 200- metrowej długości wyciąg krzesełkowy. Witryny z ofertami to np. https://www.pro-alpin.com/en/second-hand/ czy http://www.seilbahn.cc/webdaten/de/angebote.asp?id=8 czy witryna "Snowstuff". 

Taki wyciąg narciarski można by było ustawić pod słupami energii elektrycznej wysokiego napięcia w pobliżu.  Jest tam stok narciarski i brak drzew. 


Trasa łatwa

Moją uwagę zwrócił półksiężycowy nasyp po jednej stronie wyciągu, wydaje się że jest to pozostałość dawnej trasy łagodnej. Czy można taką trasę odtworzyć na odcinku pod linią energetyczną (krzaki, zniszczona, niwelacja skarpy), bowiem reszta miejscami jest przejezdna w czasie większych opadów śniegu. 


Kolejka na szczyt

Inny nasyp jest dogodny dla wprowadzenia kolejki wąskotorowej lub kolejki górrskiej, miejscami np. kolejki z elementami szyny zębatej, na szczyt Góry Tatrzańskiej (198 mnp). Taką propozycję dołączam w formie pliku png z propozycją przebiegu po starym nasypie na szczyt. Proponuję by operatorem takiej kolejki parkowej było np. nasze stowarzyszenie w Ziel. Górze i by przejazd był możliwy w ramach zwykłej taryfy biletowej MZK. Wykorzystałaby ona istniejący już obecnie nasyp na szczyt oraz istniejące bezdrzewne pasy linii energetycznych, pasy dróg leśnych i parkowych. Budowa takiej linii kolejki jest możliwa bez wycinki drzew na jej trasie przebiegu po dawych nasypach tras parkowych. W sezonie zimowym kolejka mogłaby kursować głónie na skróconej trasie: tylko spod szczytu na wierzchołek, wwożąc sanczkarzy i narciarzy.  


Wniosek o wydanie zezwolenia


Wnoszę o wyrażenie zgody na próbę realizacji transportu szynowego opisaną trasą starego nasypu na masyw Góra Tatrzańska 198 m.n.p.m.

-
z wyrazami szacunku,


Adam Fularz, manager Radiotelewizji

RTVP OPÉRA www.opera.rtvp.pl

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra






--
null

Komentarze

Popularne posty