Pytania do KPRM- reforma tr. wodnego pasażerskiego po likwidacji ministerstwa żeglugi

do Sz. Pana Prezesa Rady Ministrów 
Szanowni Państwo, 
Także w Polsce może być jak w Szwajcarii- czyli po jeziorach mogą kursować statki pasażerskie niczym autobusy po drogach.
Zlikwidowano ministerstwo żeglugi, tymczasem w województwie lubuskim żegluga nagle zamarła, na przystaniach brak jest wywieszonych rozkładów rejsów statków na sezon letni 2022, a statki co cumują w porcie koło mnie (Cigacicie), nie kursują. Domagam się reformy sposobu organizowania i finansowania transportu wodnego pasażerów. Proponuję aby Prezes RM drogą np. rozporządzenia po prostu nakazał samorządom organizowanie usług transportu wodnego.

 

W Szwajcarii gdzie statki są objęte system taryfowym lokalnego związku komunikacji miejskiej lub podmiejskiej, komunikacja zbiorowa na rzekach, jeziorach i wodach ożyła. Statki kursują bardzo często i wożą turystów jak i zwykłych podróżnych. Dotrzeć nimi można z wiosek nad jeziorami do centrów miast. Znajdują się tam dworce podmiejskiej komunikacji wodnej wyposażone niekiedy w maszyny do sprzedaży biletów związku komunikacyjnego oraz wyświetlacze godzin odjazdu statków rzecznych lub jeziornych. Statki kursują często, nierzadko co np. 30- 40 minut. Działają jak autobusy.

 

Tymczasem w Polsce komunikacja publiczna na wodach śródlądowych w zasadzie poza kilkoma wyjątkami nie istnieje, albo też ma jedynie charakter incydentalny, sezonowy i turystyczny.

Pozdrawiam,
Adam Fularz
www.i-e.pl
---------- Forwarded message ---------
Od: mediaMGM <media na s. mgm.gov.pl>
Date: pon., 23 paź 2017 o 14:39
Subject: RE: Pytania reforma tr. wodnego pasażerskiego
To: Adam Fularz 


Szanowny Panie Redaktorze,

 

W nawiązaniu do Pańskiego zapytania prasowego – przesyłamy poniżej odpowiedź.

 

1.     Czy MGMiŻŚ przychyla się do propozycji reformy tr., zbiorowego wodnego?

Publiczny transport zbiorowy prowadzony jest na zasadach określonych w ustawie z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (tekst jedn. Dz. U. z 2016 r. poz. 1867 ze zm.). Zgodnie z ww. regulacjami istnieje możliwość prowadzenia żeglugą śródlądową regularnego przewozu osób, wykonywanego w określonych odstępach czasu i po określonej linii komunikacyjnej, liniach komunikacyjnych lub sieci komunikacyjnej. Jednakże ze względu na obecne uwarunkowania techniczne infrastruktury drogi wodnej i związany z tym brak zapotrzebowania na tego rodzaju usługi, realizowane są jedynie przewozy o charakterze turystycznym, nie spełniające przesłanek publicznego transportu zbiorowego. Powodami przedmiotowego stanu rzeczy są przede wszystkim:

·         zły stan techniczny drogi wodnej niepozwalający na wykonywanie regularnego transportu wodnego;

·         przestarzała flota statków żeglugi śródlądowej.

Obecnie w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej prowadzone są prace nad opracowaniem programu rozwoju śródlądowych dróg wodnych, który wskaże odpowiednie kierunki i warianty rozwoju infrastruktury transportowej pozwalające na możliwość regularnego przewozu ładunków i osób drogami wodnymi. Jednocześnie w MGMiŻŚ trwają pracę nad projektem ustawy o Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowym, regulującej program wsparcia dla armatorów przy modernizacji taboru żeglugi śródlądowej, w tym statków pasażerskich mogących realizować regularny przewóz osób.

Podkreślenia wymaga, że podejmowane w MGMiŻŚ działania mają przede wszystkim na celu rewitalizację i restrukturyzację sektora transportu wodnego śródlądowego, również w zakresie możliwości faktycznego uwzględnienia transportu wodnego w publicznym transporcie zbiorowym. 

2.     Czy jest możliwa ustawa regulująca wykonywanie tr. wodnego śródlądowego?

Sprawy związane z uprawianiem żeglugi śródlądowej na śródlądowych drogach wodnych uregulowane są w ustawie z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej. Jednocześnie komercyjny przewóz osób i rzeczy, w tym przewóz wykonywany transportem wodnym śródlądowym regulują przepisy ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe. W związku z powyższym Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej obecnie nie widzi konieczności szczegółowego uregulowania spraw związanych z wykonywaniem transportu wodnego śródlądowego.

Ponadto, zgodnie z przyjętymi priorytetami, obecnie w MGMiŻŚ trwają pracę nad nowelizacją ustawy o żegludze śródlądowej, w zakresie związanym z koniecznością przeprowadzenia reformy ustrojowej administracji żeglugowej uzasadnionej przejęciem nowych kompetencji, przez ministra właściwego ds. żeglugi śródlądowej, wynikających z ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne, a także rozpoczęto prace analityczne nad projektem aktu prawnego regulującego działalność portów śródlądowych. Konieczność procedowania ww. regulacji wynika z planów MGMiŻŚ w zakresie rozwoju transportu wodnego śródlądowego. Założenia i szczegółowy przedmiot regulacji będą znane w momencie skierowania projektu do konsultacji publicznych.

 

Z poważaniem,

 

Zespół Biura Prasowego

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej

ul. Nowy Świat 6/12, Warszawa

tel.: 22 583 86 60

 

 

 

 

From: Adam Fularz 
Sent: Wednesday, September 27, 2017 10:56 AM
To: mediaMGM 
Subject: Pytania reforma tr. wodnego pasażerskiego

 

Pytania do tekstu:

-czy MGMiŻŚ przychyla się do porpozycji reformy tr., zbiorowego wodnego?

- czy jest możliwa ustawa regulująca wykonywanie tr. wodnego śródlądowego? Np. w Zielonej Górzze w  Krępie istnieje przystań na której zarządca zakazał obsługi kursów statków komercyjnych.

 

 

Ekonomista domaga się reformy systemu pasażerskiego transportu zbiorowego drogą wodną

 

Polski ekonomista Adam Fularz domaga się reformy sposobu organizowania i finansowania transportu wodnego pasażerów.

 

Ekonomista tłumaczy, że w Szwajcarii gdzie statki są objęte system taryfowym lokalnego związku komunikacji miejskiej lub podmiejskiej, komunikacja zbiorowa na rzekach, jeziorach i wodach ożyła. Statki kursują bardzo często i wożą turystów jak i zwykłych podróżnych. Dotrzeć nimi można do centrów miast. Znajdują się tam dworce podmiejskiej komunikacji wodnej wyposażone niekiedy w maszyny do sprzedaży biletów związku komunikacyjnego oraz wyświetlacze godzin odjazdu statków rzecznych lub jeziornych. Statki kursują często, nierzadko co np. 30- 40 minut.

 

Tymczasem w Polsce komunikacja publiczna na wodach śródlądowych w zasadzie poza kilkoma wyjątkami nie istnieje, albo też ma jedynie charakter sezonowy i turystyczny.

 

--

__________________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.

 

 

 

 

 

Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623

F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl

Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764


AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.



Komentarze

Popularne posty