Propozycje rozwoju ruchu transgranicznego pomiędzy województwami Zachodniopomorskim i Lubuskim a landami Brandenburgią i Berlinem

Propozycje rozwoju ruchu transgranicznego pomiędzy województwami Zachodniopomorskim i Lubuskim a landami Brandenburgią i Berlinem prezentują wizję poprawy infrastruktury transportowej na granicy polsko-niemieckiej. W ostatnich latach, w ramach współpracy europejskiej, powstało wiele koncepcji mających na celu usprawnienie połączeń transgranicznych. Niemniej jednak, brakuje jednolitego stanowiska, które umożliwiłoby ocenę sensowności poszczególnych projektów. Niniejszy dokument opiera się na eko-koncepcjach programowych z 2004 roku i zakłada modularną rozbudowę linii, rozpoczynając od miejsc, gdzie efekty inwestycji będą największe.



Regiony po obu stronach Odry i Nysy coraz bardziej dostrzegają swoje wspólne cechy, mimo różnic gospodarczych i społecznych. Dla organizacji proekologicznych istotne jest, aby mieszkańcy obu krajów mieli możliwość współdecydowania o kształcie transportu i planowania przestrzennego, a decyzje polityczne były zgodne z zasadami demokracji i decentralizacji. Wskazuje się na potrzebę przekazania większej liczby kompetencji na poziomy lokalne i regionalne, aby decyzje były podejmowane bliżej obywateli.

W obliczu prognozowanego wzrostu ruchu tranzytowego i towarowego, proponuje się priorytet rozbudowy transportu szynowego, który mógłby zaspokoić zarówno potrzeby ruchu osobowego, jak i towarowego. Przedstawia się wizję zrównoważonego rozwoju transportu, zakładającą m.in. przesunięcie ruchu z dróg na tory, energooszczędne planowanie poszczególnych gałęzi transportu oraz unikanie marnotrawstwa środków finansowych poprzez skoncentrowanie na rozbudowie infrastruktury kolejowej.

Podkreśla się znaczenie transgranicznych połączeń kolejowych, które mogą przyczynić się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla i hałasu, a także wspierać rozwój turystyki i gospodarki w regionach przygranicznych. Dla ruchu towarowego zaleca się rozbudowę linii omijających większe aglomeracje, aby zminimalizować wpływ na środowisko mieszkalne.

W dokumentcie wskazuje się na konieczność przemyślanej i przyszłościowej rozbudowy infrastruktury kolejowej, z uwzględnieniem rosnących kosztów energii i potrzeby ochrony klimatu. Podkreśla się, że odpowiednie planowanie i realizacja projektów transportowych powinny być wspierane przez programy UE, skupiające się na zrównoważonym rozwoju i ochronie środowiska.

Rozbudowa infrastruktury kolejowej powinna być przeprowadzona w sposób modularny, zaczynając od projektów o największym wpływie, przy jednoczesnym zapewnieniu, że każdy etap rozbudowy będzie przydatny dla ostatecznego celu. Proponuje się rozwój sieci kolejowej, która umożliwi szybkie i częste połączenia transgraniczne, przyczyniając się do organicznego rozwoju regionów po obu stronach granicy i oferując alternatywę dla obciążonego ruchu drogowego.

opr.SztucznIntelig.



Fot. Na dworcu w przygranicznym Lubsku ok. 2021 r., fot. A. Fularz

Komentarze

Popularne posty