Dekada tworzenia spółki zarządzającej...


Ponad dekadę mówi się o stworzeniu spółki samorządowej zarządzającej portem, tymczasem terminal dworca jest nadal państwowy. Nie obsługuje lotów poza biznesowymi, dotowanymi kwotami rzędu 60- 800 PLN na pasażera.

Jako ekonomiści próbowaliśmy tą sytuację zmienić. Nawet 8 lat temu znalazłem przewoźnika- tanie linie Ryanair, wówczas zainteresowane tym portem, komentujące wielkość portu i względną przepastność terminala, nijak niewykorzystanego, także po dziś dzień... Co za problem dostawić tam 3 stanowiska odpraw by osiągnąć odpowiednią przepustowość? Jak widać problem, skoro po dekadzie naszych starań terminal portu jest nadal upaństwowiony, jako jedyny (sic!) w Polsce.

Odnoszę wrażenie że nic się nie zmienia w sprawie tutejszego portu lotniczego. W wykazach prac na Euro 2012 mogę przeczytać iż wykonano ogrodzenie lotniska i wartownię Straży Ochrony Lotniska. Pięknie, przynajmniej lądujące samoloty nie zderzą się z zabłąkanymi zwierzętami. Ale to niemal nic, drastycznie mało, zwłaszcza że wkrótce pod bokiem rusza transkontynentalny port BBI, połączony szybką koleją m.in. z Frankfurtem nad Odrą.

Coś jest zepsute w całej strukturze która doprowadziła do takiego stanu rzeczy, jak mniemam. W dotowanie portu wpakowano kilkakrotnie więcej pieniędzy niż w zadbanie o to, by był on w stanie działać bez dotacji i wyjść na prostą. Sądząc z tej i podobnych sytuacji, województwo lubuskie przypomina twór pozbawiony odpowiedniej jakości doradców, odpowiedniej jakości wiedzy gospodarczej. Inne samorządy mogą- nieco jednak lepiej- zreformować koleje (Dolny Śląsk, Kujawsko- Pomorskie) czy zadbać o porty lotnicze (to port w Ziel. Górze jest absolutnym hitem i ewenementem w statystykach ruchu w skali kraju, in minus naturalnie). 

Komentarze

Popularne posty