Wniosek o sfinansowanie naprawy linii 385 do Bunkrów MRU
Temat: Wniosek o sfinansowanie naprawy linii 385 do Kaławy- Bunkrów MRU albo do Gościkowa/ Paradyża
do Radnych Sejmiku
Wniosek dot. przedłużenia linii kolejowej z Łagowa do Bunkrów MRU lub Gościkowa- Paradyża
 -- 
List jest skierowany do UMWL
Szanowni Państwo,
Województwo lubuskie potrzebuje pociągów sezonowych wakacyjnych dla rozwoju turystyki. Niestety, atrakcyjna dla turystyki kolejowej i  łącząca atrakcje turystyczne linia kolejowa nr 385 nie jest przejezdna, mimo  że podkłady są strunobetonowe.
Moim zdaniem marnuje się szybka trasa kolei z Gorzowa Wielkopolskiego do Toporowa, Świebodzina, możliwa do naprawy na odcinku do Kaława Bunkry MRU. Możliwy czas przejazdu to 1 godzina 10 minut czasu podróży. Tą linia mógłby w sezonie turystycznym kursować raz dziennie w każdym kierunku pociąg Polregio do Kaława Bunkry MRU, 
Postoje:
- Zbąszynek
 - Międzyrzecz
 - Kaława MRU
 - Nietoperek MRU
 - Międzyrzecz i dalej do Gorzowa.
 
Według tej propozycji, pociąg mijałby Zbąszynek linią na Międzyrzecz, wykonywałby wjazd kieszeniowu, obsługiwałby postoje w Nietoperku czy Kaławie po czym dotarłby do Gorzowa. Skomunikowałoby to dla turystyki te rejony Polski i umożliwiło dojazd turystów koleją z wnętrza kraju. 
Według moich obserwacji- odcinek z Kaławy MRU do Międzyrzecza jest do doraźnej naprawy- co jest możliwe. 
Wnioski dla intrastruktury
Proponuję zrealizowanie wniosku dla wymiany zużytych podkładów na linii Kałwa- Nietoperek- Międzyrzecz. Dalsze fragmenty tej linii nie są przejezdne.
Jest to propozycja niewielkiej inwestycji w udrożnienie istniejącego szlaku, wycięcie zarośli, uzupełnienie ubytków, wymianę podkładów w miejscach styków szyn. Reszta podkładów zachowała się w stanie dobrym lub dostatecznym, 95 % podkładów w opinii redakcji to podkłady betonowe, strunobetonowe, nie wymagające wymiany. 
Możliwe połączenia rozkładowe w sezonie letnim:
- do Kaławy MRU
 - do Gościkowa/ Paradyża
 - ekspres regionalny Zielona Góra- bunkry MRU- Międzyrzecz- Gorzów (przedłużenie istniejącego już połączenia sezonowego o odcinek do bunkrów) z czasem przejazdu Gorzów Wielkopolski- Międzyrzecz w 40 minut, Międzyrzecz- bunkry w 10- 20 minut, Międzyrzecz - zmiana kierunku - Zielona Góra w w sumie 2 godziny.
 
Zakres koniecznych prac
Udrożnienie szlaku kolei dla wakacyjnych sezonowych połączeń kolejowych na trasie  linii 385 jest konieczne tylko na odcinku około kilku km torowiska strunobetonowego na odcinku Nietoperek- Kaława:
| 0,000 | 0 | ||
| 7,484 | |||
| 11,323 | |||
| 15,301 | |||
| 22,418 | |||
| 27,800 | |||
| 32,650 | |||
| 37,075 | |||
| 42,085 | 
Odcinek do odbudowy w pierwszej kolejności to aż 7,8 kilometra torowiska które zarosło, może mieć ubytki:
| Nietoperek   (F) 7,484 Kaława (F) 11,323 Gościkowo (F) 15,301  | ||
Nakłady a korzyści
W moim odczuciu nakłady na udrożnienie zarośniętego odcinka torowiska są relatywnie niewielkie, a korzyść z rozwoju oferty połączeń turystycznych kolejowych do rejonu bunkrów MRU oraz do Gościkowa/ Paradyża na tamtejszy festiwal muzyki dawnej czy do tamtejszego seminarium, może być znaczna.
Wnoszę o zamówienie usług przez UMWL już teraz- nawet jako sporadycznej oferty tylko w okresie letnim. Mogą tutaj kursować weekendowe pociągi turystyczne z Gorzowa. Ostatnio taki pociąg regionalny z Zielonej Góry przez Międzyrzecz dotarł do Nietoperka czy Kaławy jako oferta jednorazowa, turystyczna. 
Z szacunkiem,
--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency
Komentarze
Prześlij komentarz