Historia likwidacji linii kolejowej z Nowej Soli do Konotopu i Wolsztyna z inicjatywy Sebatiana Ciemonoczułowskiego
Wydaje się, że komunikacja między PKP PLK, likwidatorem torowiska Sebastianem Ciemonoczułowskim a lokalnymi władzami i społecznością była zdecydowanie niewystarczająca, co podkreślają opóźnienia w odpowiedziach na pytania prasowe i brak jasnych wyjaśnień co do długoterminowych planów dla tej infrastruktury. Przejrzystość i dialog z mieszkańcami oraz zaangażowane podmioty mogłyby przyczynić się do bardziej zrównoważonej i akceptowalnej decyzji dotyczącej przyszłości linii. Niestety- dziś została decyzją Sebastiana Ciemnoczułowskiego- rozebrana.
List z dnia 20.6.2017
ponaglenie
Do UM nowa sól
Prosimy o doslanie odpowiedzi na pytania prasowe przekazane rzecznikowi miasta
Adam
List z dnia 18.5.2017
Wezwanie do udzielenia odpowiedzi na pytania prasowe
Czekamy na odpowiedź od półtora miesiąca.
---------- Wiadomość przekazana dalej ----------
Od: Adam Fularz <adam.fularz@wieczorna.pl>
Data: 9 marca 2017 17:13
Temat: Pytania prasowe kolej
______________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Jaka jest opinia władz miasta w sprawie likwidacji torowiska kolei Nowa Sól- Poznań na odcinku Poznań- Wolsztyn?
PKP PLK potwierdza, że stara się o likwidację linii nr 371 Wolsztyn - Żagań. Nie wiadomo co będzie ze słynnym mostem w Stanach.
Dobra zmiana do PKP Polskich Linii Kolejowych jeszcze nie dotarła. Nadal trwają działania mające na celu likwidację kolejnych, obecnie nieeksploatowanych linii kolejowych. Tym razem celem jest linia nr 371 Wolsztyn - Żagań. Biuro prasowe PKP PLK potwierdziło, że rozpoczęto procedurę przewidywaną przez ustawę o transporcie kolejowym w celu uzyskania pozwolenia na likwidację linii. Rozesłane zostały pisma do przewoźników i organów samorządowych.
Nie wiadomo co stanie się z kultowym mostem na Odrze, niedaleko przystanku Stany. "W zależności od otrzymanych opinii będą podjęte dalsze działania." - informuje Zbigniew Wolny z Zespołu Prasowego spółki.
Linia została otwarta w latach 1889-1890 (odcinek Nowa Sól - Żagań) i 1906-1908 (odcinek Wolsztyn - Nowa Sól). Przewozy pasażerskie zlikwidowano na kolejnych odcinkach w latach 1993 - 1995. Później różne odcinki były na przemian zamykane i otwierane dla ruchu towarowego, który ostatecznie ustał w 2007 r. zamknięciem odcinka Nowa Sól - Kożuchów.
Most w Stanach wybudowany został w 1905 przez firmę Beuchelt z Zielonej Góry. Liczy aż 642 metry długości, z czego przęsło nurtowe ma długości 100 m, co czyni je najdłuższym przęsłem mostu kolejowego w Polsce.
Rozbiórka linii zdaniem CZT byłaby ogromnym marnotrawstwem i niszczeniem infrastruktury oraz dziedzictwa technicznego. Na liniach łączących miasta tej wielkości co Nowa Sól, Wolsztyn, Żagań i Kożuchów w Czechach czy na Węgrzech pociągi kursują co godzinę. Może jeszcze kiedyś dogonimy inne kraje Grupy Wyszehradzkiej. Dlatego lepiej tę linię zachować - uważa Krzysztof Rytel z CZT.
Odcinek Nowa Sól Wolsztyn ma ogromny potencjał turystyczny, uwzględniając most w Stanach i bliskość parowozowni w Wolsztynie, znanej w całej Europie. Dlatego organizowanie przejazdów turystycznych pociągami parowymi, a w innych okresach drezynami wydaje się realne. W 2009 r. rada powiatu nowosolskiego przyjęła uchwałę o przejęciu linii w granicach powiatu, właśnie z myślą o przewozach turystycznych i drezynowych.
Natomiast odcinek Nowa Sól - Żagań powinien być użytkowany do regularnych przewozów pasażerskich, domykając pętlę między miastami Zielona Góra - Żary - Żagań - Nowa Sól (aglomeracja zielonogórska) - uważa Rytel.
Dziękujemy za udostępnienie pięknych zdjęć firmie Fotografia Dokumentalna - Wioletta Kozłowska.
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
(treść pytania wg materiałów Centrum Zrównoważonego Transportu CZT- dop. red)
Wezwanie powyższe ponowiono dnia 21.6.2017, 28.6.2017
Komentarze
Prześlij komentarz