Analiza potencjalnych krajowych kierunków lotów z lotniska IEG – Zielona Góra w Babimoście

 

Analiza potencjalnych krajowych kierunków lotów z lotniska IEG – Zielona Góra w Babimoście


Założenia operacyjne:

  1. Okres działania lotów: Marzec 2025 – grudzień 2025 (10 miesięcy).
  2. Flota samolotów:
    • Małe samoloty (np. ATR 42/72, Embraer 145): 48–70 miejsc.
    • Koszt operacyjny: 25 000 zł za godzinę lotu.
    • Średni czas lotu w obie strony: 2 godziny.
    • Koszt jednego rejsu: 50 000 zł.
  3. Budżet: 8 585 000 zł netto (10 559 550 zł brutto).
  4. Średnie wypełnienie: 70% dostępnych miejsc.
  5. Koszty stałe i zmienne uwzględniające wyczarterowanie małych samolotów.
  6. Cel: Zwiększenie liczby turystów w województwie lubuskim przy minimalizacji dopłaty do jednego miejsca.

1. Potencjalne krajowe kierunki lotów (bez Warszawy)

Kryteria wyboru kierunków:

  • Popularne destynacje turystyczne.
  • Połączenia biznesowe i turystyczne.
  • Wysoka liczba potencjalnych pasażerów.
  • Brak bezpośrednich połączeń z innymi miastami w regionie.

Propozycja kierunków:

  1. Gdańsk (GDN):

    • Popularność turystyczna, dostęp do morza.
    • Częstotliwość: 3 razy w tygodniu.
  2. Kraków (KRK):

    • Duży potencjał turystyczny.
    • Częstotliwość: 3 razy w tygodniu.
  3. Wrocław (WRO) jako międzylądowanie:

    • Krótsza trasa, ważny kierunek biznesowy i turystyczny.
    • Częstotliwość: 2 razy w tygodniu.
  4. Poznań (POZ) jako miedzylądowanie:

    • Połączenie z regionem o wysokiej dynamice gospodarczej.
    • Częstotliwość: 2 razy w tygodniu.
  5. Rzeszów (RZE):

    • Wschodnia Polska, brak bezpośrednich połączeń.
    • Częstotliwość: 2 razy w tygodniu.
  6. Katowice (KTW):

    • Duże zapotrzebowanie biznesowe i turystyczne.
    • Częstotliwość: 2 razy w tygodniu.

2. Koszty i dopłaty do jednego miejsca

Kalkulacja kosztów operacyjnych (małe samoloty):

  1. Koszt jednego rejsu: 50 000 zł (2 godziny lotu).
  2. Rejsy tygodniowe: 14 (7 kierunków × średnio 2 loty w tygodniu).
  3. Miesięczna liczba rejsów: 56.
  4. Miesięczny koszt operacyjny: 56 × 50 000 zł = 2 800 000 zł.
  5. Koszt operacyjny na 10 miesięcy: 2 800 000 zł × 10 = 28 000 000 zł.

Przy założeniu wypełnienia samolotu w 70%:

  1. Średnia liczba miejsc w samolocie: 60 miejsc.
  2. Średnia liczba pasażerów na rejs: 42 pasażerów (70% wypełnienia).
  3. Liczba pasażerów miesięcznie: 56 rejsów × 42 pasażerów = 2 352.
  4. Całkowita liczba pasażerów w 10 miesięcy: 2 352 × 10 = 23 520.
  5. Dopłata samorządu na pasażera:
    • Budżet: 8 585 000 zł.
    • Dopłata: 8 585 000 zł ÷ 23 520 = 365 zł za miejsce.

Przy pełnym wypełnieniu (100%):

  • Dopłata samorządu na pasażera:
    8 585 000 zł ÷ (60 miejsc × 56 rejsów × 10 miesięcy) = 255 zł za miejsce.

3. Optymalizacja połączeń: Czy lepiej jest wyczarterować małe samoloty?

Zalety małych samolotów:

  1. Niższe koszty operacyjne na krótkich trasach.
  2. Elastyczność w planowaniu siatki połączeń.
  3. Możliwość obsługi większej liczby kierunków przy mniejszej liczbie pasażerów.

Zalety większych samolotów (np. Airbus A319):

  1. Niższy koszt na pasażera przy pełnym wypełnieniu.
  2. Lepsza ekonomika skali na popularnych trasach (np. Kraków, Gdańsk).

Rekomendacja:

Wyczerpanie budżetu na małe samoloty umożliwia realizację większej liczby kierunków, co zwiększa różnorodność oferty i potencjalną liczbę turystów.


4. Proponowana oferta połączeń krajowych

Harmonogram lotów:

Kierunek Liczba rejsów tygodniowo Liczba miejsc na rejs Miesięczna liczba miejsc Czas lotu w obie strony
Gdańsk 3 60 720 2 godziny
Kraków 3 60 720 2 godziny
Wrocław 2 60 480 1,5 godziny
Poznań 2 60 480 1 godzina
Rzeszów 2 60 480 2,5 godziny
Katowice 2 60 480 2 godziny

5. Podsumowanie

  1. Dopłata samorządu do jednego miejsca wyniesie średnio 365 zł.
  2. Realizacja 7 kierunków krajowych z wykorzystaniem małych samolotów (ATR 72/Embraer 145) pozwala na elastyczne planowanie siatki połączeń.
  3. Rekomendacja: Skoncentrować się na połączeniach do Gdańska, Krakowa, Wrocławia i Rzeszowa jako trasach turystycznych, jednocześnie zachowując biznesowe połączenia do Poznania i Katowic.

Wniosek:

Planowane loty krajowe powinny koncentrować się na maksymalnym wypełnieniu samolotów, co przy elastycznym podejściu do siatki połączeń i wykorzystaniu małych samolotów pozwoli na realizację celu – zwiększenia liczby turystów odwiedzających województwo lubuskie przy optymalizacji kosztów samorządu.

Komentarze

Popularne posty