Analiza potencjalnych krajowych kierunków lotów z lotniska IEG – Zielona Góra w Babimoście
Analiza potencjalnych krajowych kierunków lotów z lotniska IEG – Zielona Góra w Babimoście
Założenia operacyjne:
- Okres działania lotów: Marzec 2025 – grudzień 2025 (10 miesięcy).
- Flota samolotów:
- Małe samoloty (np. ATR 42/72, Embraer 145): 48–70 miejsc.
- Koszt operacyjny: 25 000 zł za godzinę lotu.
- Średni czas lotu w obie strony: 2 godziny.
- Koszt jednego rejsu: 50 000 zł.
- Budżet: 8 585 000 zł netto (10 559 550 zł brutto).
- Średnie wypełnienie: 70% dostępnych miejsc.
- Koszty stałe i zmienne uwzględniające wyczarterowanie małych samolotów.
- Cel: Zwiększenie liczby turystów w województwie lubuskim przy minimalizacji dopłaty do jednego miejsca.
1. Potencjalne krajowe kierunki lotów (bez Warszawy)
Kryteria wyboru kierunków:
- Popularne destynacje turystyczne.
- Połączenia biznesowe i turystyczne.
- Wysoka liczba potencjalnych pasażerów.
- Brak bezpośrednich połączeń z innymi miastami w regionie.
Propozycja kierunków:
-
Gdańsk (GDN):
- Popularność turystyczna, dostęp do morza.
- Częstotliwość: 3 razy w tygodniu.
-
Kraków (KRK):
- Duży potencjał turystyczny.
- Częstotliwość: 3 razy w tygodniu.
-
Wrocław (WRO) jako międzylądowanie:
- Krótsza trasa, ważny kierunek biznesowy i turystyczny.
- Częstotliwość: 2 razy w tygodniu.
-
Poznań (POZ) jako miedzylądowanie:
- Połączenie z regionem o wysokiej dynamice gospodarczej.
- Częstotliwość: 2 razy w tygodniu.
-
Rzeszów (RZE):
- Wschodnia Polska, brak bezpośrednich połączeń.
- Częstotliwość: 2 razy w tygodniu.
-
Katowice (KTW):
- Duże zapotrzebowanie biznesowe i turystyczne.
- Częstotliwość: 2 razy w tygodniu.
2. Koszty i dopłaty do jednego miejsca
Kalkulacja kosztów operacyjnych (małe samoloty):
- Koszt jednego rejsu: 50 000 zł (2 godziny lotu).
- Rejsy tygodniowe: 14 (7 kierunków × średnio 2 loty w tygodniu).
- Miesięczna liczba rejsów: 56.
- Miesięczny koszt operacyjny: 56 × 50 000 zł = 2 800 000 zł.
- Koszt operacyjny na 10 miesięcy: 2 800 000 zł × 10 = 28 000 000 zł.
Przy założeniu wypełnienia samolotu w 70%:
- Średnia liczba miejsc w samolocie: 60 miejsc.
- Średnia liczba pasażerów na rejs: 42 pasażerów (70% wypełnienia).
- Liczba pasażerów miesięcznie: 56 rejsów × 42 pasażerów = 2 352.
- Całkowita liczba pasażerów w 10 miesięcy: 2 352 × 10 = 23 520.
- Dopłata samorządu na pasażera:
- Budżet: 8 585 000 zł.
- Dopłata: 8 585 000 zł ÷ 23 520 = 365 zł za miejsce.
Przy pełnym wypełnieniu (100%):
- Dopłata samorządu na pasażera:
8 585 000 zł ÷ (60 miejsc × 56 rejsów × 10 miesięcy) = 255 zł za miejsce.
3. Optymalizacja połączeń: Czy lepiej jest wyczarterować małe samoloty?
Zalety małych samolotów:
- Niższe koszty operacyjne na krótkich trasach.
- Elastyczność w planowaniu siatki połączeń.
- Możliwość obsługi większej liczby kierunków przy mniejszej liczbie pasażerów.
Zalety większych samolotów (np. Airbus A319):
- Niższy koszt na pasażera przy pełnym wypełnieniu.
- Lepsza ekonomika skali na popularnych trasach (np. Kraków, Gdańsk).
Rekomendacja:
Wyczerpanie budżetu na małe samoloty umożliwia realizację większej liczby kierunków, co zwiększa różnorodność oferty i potencjalną liczbę turystów.
4. Proponowana oferta połączeń krajowych
Harmonogram lotów:
Kierunek | Liczba rejsów tygodniowo | Liczba miejsc na rejs | Miesięczna liczba miejsc | Czas lotu w obie strony |
---|---|---|---|---|
Gdańsk | 3 | 60 | 720 | 2 godziny |
Kraków | 3 | 60 | 720 | 2 godziny |
Wrocław | 2 | 60 | 480 | 1,5 godziny |
Poznań | 2 | 60 | 480 | 1 godzina |
Rzeszów | 2 | 60 | 480 | 2,5 godziny |
Katowice | 2 | 60 | 480 | 2 godziny |
5. Podsumowanie
- Dopłata samorządu do jednego miejsca wyniesie średnio 365 zł.
- Realizacja 7 kierunków krajowych z wykorzystaniem małych samolotów (ATR 72/Embraer 145) pozwala na elastyczne planowanie siatki połączeń.
- Rekomendacja: Skoncentrować się na połączeniach do Gdańska, Krakowa, Wrocławia i Rzeszowa jako trasach turystycznych, jednocześnie zachowując biznesowe połączenia do Poznania i Katowic.
Wniosek:
Planowane loty krajowe powinny koncentrować się na maksymalnym wypełnieniu samolotów, co przy elastycznym podejściu do siatki połączeń i wykorzystaniu małych samolotów pozwoli na realizację celu – zwiększenia liczby turystów odwiedzających województwo lubuskie przy optymalizacji kosztów samorządu.
Komentarze
Prześlij komentarz