Do Radnych Dzielnicy Nowe Miasto - wniosek w sprawie przebudowy lotniska Przylep



Akcja społeczna Agencji Prasowej Merkuriusz Polski

Zielonogórska akcja na rzecz odbudowy zabytków atrakcyjnych turystycznie 

Newsletter #16

Piętnasta propozycja przebudowy miasta w taki sposób by było bardziej atrakcyjne turystycznie


Wniosek o rozbudowę Lotniska Zielona Góra-Przylep do roli stol- portu dla biznesjetów i lotów GA

 
Nieużywany aż tak intensywnie jak mógłby- port lotniczy Przylep to wydane kilkadziesiąt milionów PLN nie przynoszących korzyści gospodarczych. Już raz port lotniczy miał ożyć. Mogłaby się pojaić pomoc nawigacyjna- radiolatarnia NDB. Nawierzchnia drogi startu i lądowania mogłaby być ze specjalnej siatki, kratki z tworzywa sztucznego, nie musi być wcale i w ogóle asfaltowa. W Jeleniej Górze władze miasta coś takiego zamierzały położyć na tamtejszym lotnisku, mogę odszukać te listy w archiwum redakcji. W Jeleniej Górze 900 metrów pasa asfaltowego miało kosztować 12 mln PLN, zaś z tej kratki z tworzywa- tylko 2-2,5 mln PLN. Niestety, nic więcej nie wiem na temat tego typu nawierzchni.

Poprawionoby także oświetlenie pasa startowego, dodanoby podejście prezycyjne instrumentalne. Jeden z obiektów dostosowanob jako mały terminal pasażerski. W wybrane dni zwiększonego ruchu możnaby dodać transfery lotnicze na trasie lotnisko Babimost (na lot do Warszawy)- Lotnisko Przylep jakimiś małymi samolotami, ale takie coś byłoby bardziej atrakcją turystyki. Z pewnością jest to ekonomicznie możłiwe np. okazyjnie lub jako coroczna oferta turystyki lotniczej na Winobranie.
 
Pamiętam, jak we mgle rozbił się tutaj samolot. Gdy ostatni raz byłem na lotnisku, spotkałem przyjaciela jednej z ofiar tej katastrofy. Winę ponosi brak odpowiedniego systemu nawigacji, mogącego umożliwić bezpieczny start i lądowanie. W redakcji posiadam dokumentację różnych systemów nawigacji lotniczej, mogę podesłać opis i zaproponować jeden z tańszych systemów oparrty o system GPS. 

Dziś, po poprawie bezpieczeństwa od feralnego wypadku, takie linie jak taksówki biznesowec mogłyby obsługiwać ten port lotniczy samolotami typu ATR. STOL-porty to miejskie porty o krótkich pasach startowych, dostosowane do odbywania z nich lotów samolotami klasy STOL (short take-off and landing). Jako przykład świetnie funkcjonującego STOL-portu podawałem niedawno port London City Airport, mający pas startowy o wymiarach 1508 metrów długości. Od jakiegoś czasu na świecie rozwija się kategoria STOL-portów, małych portów lokalnych, które często, choć nie zawsze, są subwencjonowane, choć są też przypadki portów bardzo rentownych. Celem powstania tychże portów jest zwykle poprawa dostępności regionu. Koszty budowy i obsługi tych portów są nieporównywalnie mniejsze (1/20 kosztów typowego portu regionalnego), zaś podstawowy cel- poprawa dostępności komunikacyjnej, może być osiągnięty koszem niebagatelnie mniejszym dla podatnika.


Flota statków powietrznych
Typowe samoloty tej kategorii używane np. przez polskie linie Eurolot (posiadające 6 samolotów Bombardier Dash- 8 mających możliwość startu z drogi startowej o długości 910 metrów) i norweskie linie Widerøe, to Bombardier Dash 8-100 i Bombardier Dash 8-200, zdolne do startu z dróg startowych o długości 800 metrów przy maksymalnym dopuszczalnym obciążeniu (MTOW). Jeszcze krótszej drogi startowej wymaga De Havilland Canada Dash 7, zdolny startować wykorzystując pas o jeszcze mniejszej długości. Częściowa lista takich samolotów znajduje się tu:

Adam Fularz, manager Radiotelewizji

RTVP OPÉRA www.opera.rtvp.pl

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra



Komentarze

Popularne posty