Propozycja budowy połaczenia kolei na lotnisko Babimost- wzorem Rzeszowa czy Olsztyna



Foto. Dworzec towarowy Babimost Lotnisko


do UMWL
Państwo Radni Sejmiku
dot. Propozycja budowy połaczenia kolei na lotnisko Babimost- wzorem Rzeszowa czy Olsztyna

Szanowni Państwo,
Podjęli Państwo uchwałę w sprawie niesprawnej bocznicy na lotnisko we wsi N. Kramsko gm. Babimost, tymczasem rosną na niej krzaki i pojedyncze drzewo. Torowisko do lotniska zarosło jeszcze bardziej. 

Zielona Góra jest miastem o trudnej dostępności komunikacyjnej. Nagle- znalazło się na uboczu szlaków komunikacyjnych. Ale oto pojawia się nowa moda- władze regionalne w Polsce zaczęły inwestować w budowę połączeń kolejowych do portów lotniczych. Budowa bardzo dobrze funkcjonującego airport linku w Zielonej Górze pozwoliłaby zlokalizować nowy dworzec położony przy terminalu miejscowego portu lotniczego we wsi Nowe Kramsko na ul. Szkolnej. 

Miasto mogłoby się nagle wzbogacić o nowy dworzec, oddalony co prawda od miasta o dobre 33 km, ale za to dobrze skomunikowany- łączyły miasto z lotniskiem. na teren terminalu lotniczego prowadzi oczica kolejowa, nieużywana, zarośięta, konieczne jej jest predłużenie o 2 tysiące metrów do terminala odlotów i wsi Nowe Kramsko.

Pprzypomne pomysł budowy linii kolejowej na lotnisko na wzór Goleniowa, Rzeszowa czy Olsztyna. 
Linia kolei oparta o szynobus kurowałaby raz dziennie czy dwa razy dziennie na trasie Zielona Góra-Babimost -Babimost Lotnisko (zmiana kierunku, w kursie powrotnym pomija st. Babimost)-Zbąszynek- (Gorzów).

Opis lotniska
Lotnisko Babimost zostało zapoczątkowane w 1954r., jako lotnisko zdolne obsługujące ruch wojskowy na potrzeby pułku lotniczego dla maszyn z napędem turboodrzutowym.

"W 1977r. uruchomiono pierwsze połączenie pasażerskie na trasie Warszawa-Babimost, a w jakiś czas później połączenie Gdańsk-Babimost. Oczywiście w rozkładzie figurowało połączenie nie do Babimostu, ale do Zielonej Góry. Te 30 kilometrów dzielące lotnisko z centrum Zielonej Góry pasażerowie pokonywali autobusem. Przejazd autobusem był opłacony w cenie biletu lotniczego. W Zielonej Górze przystanek końcowy autobusu był koło Palmiarni."

Pierwsze loty odbywano w okresie letnim dwa razy w tygodniu, a zimą jeden raz w tygodniu. Jednocześnie wiosną 1977r. w Zielonej Górze otwarto Biuro PLL LOT, gdzie standardowo kupowano bilety. Biuro to zostało zamknięte po 27 latach w dniu 31.08.2004r.

Pierwszymi samolotami, które obsługiwały połączenia z Babimostu były sowieckie turbośmigłowe An-24. Sporadycznie w Babimoście lądowały także turbośmigłowe, ale czterosilnikowe Ił-18.

W dniu 13.12.1981r. generał Wojciech Jaruzelski wypowiada Narodowi wojnę, ogłaszając wprowadzenie Stanu Wojennego i powodując WRON ( wojskowa radę ocalenia narodowego, przez społeczeństwo nazwaną wroną ). WRON wstrzymuje między innymi wszystkie loty firmy PLL LOT. Przewozy zamierają także w Babimoście. Dopiero po prawie dwóch latach samoloty PLL LOT wracają do Babimostu. 

Dzięki przemianom społecznym w Polsce od sierpnia 1991r. we flocie LOT pojawiły się nowe regionalne francusko-włoskie samoloty ATR-72, które zaczęły zastępować wysłużone An-24. Nowe maszyny zaczynają pojawiać się także w Babimoście. Wzrasta także liczba samolotów wykonujących loty czarterowe.
W 1997r. do życia zostaje powołana firma córka nazwana EuroLOT, która systematycznie przejmowała sieć krajowych połączeń i samoloty ATR-72. 
Końcówka lat 90-tych to bardzo chudy okres przewozów pasażerskich w Babimoście. W 1999r. było 198 pasażerów i 100 operacji lotniczych, a w 2000r. 207 pasażerów i zaledwie 36 operacji lotniczych. Dlatego na przełomie 2000r./2001r. EuroLOT przystąpił do modyfikowania połączeń pod kątem ekonomiczności. Od dnia 25.03.2001r. uruchomiono stałe połączenie pasażerskie z Okęciem z międzylądowaniem w Poznaniu-Ławicy. Czyli Babimost miał połączenie z Poznaniem i Warszawą. Trasa ta istniała do 1.09.2004r., kiedy zarząd EuroLOT z powodów ekonomicznych zlikwidował to połączenie i Babimost stracił połączenie ze światem. Tylko dzięki wytrwałości władz regionu po 15 miesiącach przerwy wznowiono loty 28.11.2005r., dwa razy dziennie.

Podstawową maszyną która przylatywała na Lotnisko Babimost był wówczas francusko-włoski ATR-42.
  
ATR 42-300 rejestracja SP-EEC firmy EuroLOT na lotnisku Babimost. 2001r.

Rok
Pasażerowie
Operacje lotnicze

1999
198
100

2000
207
36

2001
5624
615

2002
7598
681

2003
7813
1237

2004
3949
400

2005
427
163

2006
8316
1107

2007
6739
714

Następnie, po ograniczeniach wprowadzonych przez LOT w dniu 25.03.2007r. firma PLL LOT podpisała kontrakt z firmą Jet Air na obsługę linii Babimost-Okęcie. Firma ta obsługiwała trasę samolotami BAe Jetstream 32 pięć razy w tygodniu. Podróż trwała około 75 minut. W 2009r. firma Jet Air obsługiwała to połączenie jako własne, niezależne od PLL LOT. Uruchomiła także połączenie z Bydgoszczą. 
Jetstream 32 to samolot angielskiej produkcji o długości 15 m i rozpiętości skrzydeł 16 m. Bez tankowania może latać ok. 5 godz. Może osiągnąć wysokość nawet 8 tys. m, rozwijając przy tym maksymalną prędkość ponad 400 km/godz. Ma dwa silniki turbośmigłowe i najwyższą w swojej klasie kabinę o wysokości 1,8 m. Na pasażerów czeka 19 skórzanych foteli oraz napoje i przekąski serwowane przez asystentkę pokładową. 
Rozkład lotów ( 2006r. );
Start z Babimostu godz. 6.25 - lądowanie w Warszawie godz. 7.45 ( pn.-sob ) ( od 3 stycznia godz. 5.50 - 7.10 ) Start z Warszawy godz. 12.20 - lądowanie w Babimoście godz. 13.40 ( pn.-sob., niedz. ). Start z Babimostu godz. 14.05 - lądowanie w Warszawie godz. 15.25 ( pn.-sob., niedz. )Start z Warszawy godz. 19.35 - lądowanie w Babimoście godz. 20.55 ( pn.-sob., niedz. ). Lot w jedną stronę kosztował od 172 złotych do 540 złotych ( bilet w ostatniej chwili ). 
W 2008r. zmodyfikowano połączenie z Okęciem poprzez międzylądowanie w Bydgoszczy. Przewozy w Babimoście były niewielkie i stanowiły poniżej 0,05 % wszystkich przewozów w Rzeczypospolitej.
W okresie letnim 2009r. firma Jet Air uruchomiła połączenie Warszawa – Babimost – Drezno. Oznaczało to dla niego pierwsze zagraniczne stałe połączenie. 

wg
http://www.polot.net/?p=108 ze zmianami redakcji (aktualizacja)

Pozdrawiam,

--


Adam Fularz, manager Radiotelewizji

RTVP OPÉRA www.opera.rtvp.pl

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra


Komentarze

Popularne posty