dot. Wniosek o przywrócenie systemu komunikacji miejskiej w m. Drezdenko
Redakcja otrzymała:
Od: <z-ca na s. drezdenko.pl>
Date: śr., 19 maj 2021 o 15:43
Subject: Wniosek o przywrócenie systemu komunikacji miejskiej w m. Drezdenko
To: <adam na s. wieczorna.pl>
Cc: <promocja na s. drezdenko.pl>, Krzysztof Broka
Dzień dobry,
Gmina Drezdenko nie ma w planach uruchomienia komunikacji miejskiej. Ostatni przewoźnik świadczący usługi zakończył swoją działalność ze względu na niskie zainteresowanie lokalnej społeczności.
Mimo tego, mieszkańcy w roku szkolnym mają możliwość korzystania z przewozów PKS świadczących usługi dowozu uczniów do szkół, poprzez zakup biletów jednorazowych lub miesięcznych bezpośrednio u przewoźnika. Usługi dowozu świadczone są na 8 trasach:
1. Drezdenko-Lubiatów-Grotów-Rąpin-Drezdenko
2. Drezdenko-Rąpin-Drezdenko
3. Drezdenko-Zielątkowo-Gościm-Trzebicz Młyn-Trzebicz-Osów-Drezdenko
4. Drezdenko-Przeborowo-Drawiny-Stare Bielice
5. Drezdenko-Lubiewo-Zagórze-Drezdenko
6. Drezdenko-Klesno-Drezdenko
7. Drezdenko-Czartowo-Karwin-Niegosław-Drezdenko
8. Goszczanowo-Duraczewo-Goszczanówko-Goszczanowiec-Goszczanowo.
W 2020 roku Gmina Drezdenko miała uruchomione połączenie na trasie: ul. Mickiewicza-ul. Lwowska-ul. Niepodległości-ul. Portowa-Zagórze-Lubiewo. Połączenie uruchomione było od 27-06-2020 do 31-08-2020 roku i skorzystało z niego w sumie 506 osób, co daje ok. 7,8 osoby dziennie. Najwięcej osób korzystało z tego połączenia w weekendy, natomiast w tygodniu zainteresowanie przewozem było znikome i autobus wielokrotnie kursował bez pasażerów.
Pozdrawiam
Mateusz Grzymałowski
Zastępca Burmistrza Drezdenka
Stac. (..)
e-mail: (..)
Urząd Miejski w Drezdenku
ul. Warszawska 1
66-530 Drezdenko
Tel. 95 762 02 02
Fax. 95 762 02 20
NIP. 595 00 07 025
From: Adam Fularz [mailto:Adam@wieczorna.pl]
Sent: Tuesday, May 4, 2021 1:07 PM
To: um@drezdenko.pl
Subject: Wniosek o przywrócenie systemu komunikacji miejskiej w m. Drezdenko
do UM w Drezdenku
Szanowni Państwo,
Już przed II wojna Drezdenko miało komunikację miejską.
Z uwagi na brak kursów autobusów PKS- czy UM może uruchomić w Drezdenku komunikację miejską, typowe usługi MZK, z dworca PKP na osiedle przy ul Wita Stwosza i kilka innych osiedli w Drezdenku? Proponuję system 2-3 linii MZK, dołączę schematy. MZK Drezdenko- nowy przewoźnik- lub PGKiM mógłby być operatorem kursów autobusów.
Pozdrawiam,
Adam
Autobusy miejskie w Drezdenku
z Wikipedii
Autobusy miejskie w Drezdenku –(wg wikipedii) system komunikacji miejskiej w Drezdenku opierający się na taborze autobusowym. Sieć składająca się z jednej linii łączącej centrum miasta ze stacją kolejową w Nowym Drezdenku działała z przerwami od 1967 do 2006/07.
Historia
Geneza
Głównym powodem funkcjonowania komunikacji miejskiej w Drezdenku było znaczne oddalenie centrum miasta od Nowego Drezdenka położonego po drugiej stronie Noteci.
Nowe Drezdenko jest osiedlem, które powstało przy stacji Nowe Drezdenko, zbudowanej w 1857 na linii nr 203[1]. W 1935 została otwarta stacja położona na południowym brzegu Noteci, jednakże stacja ta miała mniejsze znaczenie[2].
Po 1967
Po raz pierwszy komunikacja miejska w Drezdenku została założona w 1967 roku. Linia łącząca centrum miasta z dzielnicą Nowe Drezdenko, w której znajdowała się stacja kolejowa, była obsługiwana przez Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Drezdenko. Przedsiębiorstwo przez cały ten okres posiadało jeden autobus miejski Autosan H9-35[3]. Linia ta była utrzymywana przez krótki czas[4].
Drugi raz PGKiM zaczęło obsługiwać komunikację miejską około 1983 roku. Przewoźnik ten, dysponujący dwoma Autosanami H9-35, obsługiwał trasę łączącą centrum miasta (Rynek i osiedla) ze stacją kolejową Nowe Drezdenko do 2000 roku[4]. Odjazdy autobusów były skorelowane z rozkładem jazdy pociągów. Ze względu na deficyt połączenia, linię dofinansowywały władze miejskie.
W 2004 komunikacja została reaktywowana przez prywatnego przedsiębiorcę[5], który sprowadził pierwszy w Polsce belgijski autobus Van Hool AU138[6]. Przewoźnik ten operował na tej samej trasie[5] do likwidacji sieci na przełomie 2006 i 2007[4].
Na początku 2011 pojawiły się plany reaktywacji komunikacji przez Urząd Miejski[4].
Linia
Przez całą swoją historię komunikacja miejska obsługiwała jedną linię łączącą Drezdenko leżące na lewym (południowym) brzegu Noteci z Nowym Drezdenkiem na północy, na prawym brzegu rzeki[5].
Do 2004 linia była obsługiwana tylko jednym autobusem Autosan H9-35. W 2004 został sprowadzony autobus Van Hool AU138 i do czasu likwidacji linia była obsługiwana przez dwa 9 metrowe, dwudrzwiowe pojazdy[7][8].
Przypisy
1. ↑ Keller 2012 ↓, s. 179.
2. ↑ Keller 2012 ↓, s. 181.
3. ↑ Grochowiak i Dutkiewicz 2007 ↓, s. 14.
4. ↑ Skocz do:a b c d Korsak 2011 ↓.
5. ↑ Skocz do:a b c Grochowiak i Dutkiewicz 2007 ↓, s. 15.
6. ↑ Stiasny 2008 ↓, s. 199.
7. ↑ Grochowiak i Dutkiewicz 2007 ↓, s. 16.
8. ↑ Stiasny 2008 ↓, s. 74, 199.
Bibliografia
· Remigiusz Grochowiak, Piotr Dutkiewicz: Atlas Komunikacji Miejskiej województwo lubuskie. Poznań: Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, 2007. ISBN 978-83-920757-6-9. OCLC 300410392.
· Dawid Keller (red.): Dzieje kolei w Polsce. Rybnik: Eurosprinter, 2012. ISBN 978-83-931006-8-2.
· Krzysztof Korsak: DREZDENKO: Mieszkańcy Drezdenka chcą komunikacji miejskiej (pol.). gazetalubuska.pl, 2011-01-19. [dostęp 2013-09-27].
· Marcin Stiasny: Atlas autobusów. Poznań: Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, 2008. ISBN 978-83-920757-4-5.
--
Komentarze
Prześlij komentarz