dot. Wniosek o przywrócenie systemu komunikacji miejskiej w m. Drezdenko


Redakcja otrzymała:
---------- Forwarded message ---------
Od: <z-ca na s. drezdenko.pl>
Date: śr., 19 maj 2021 o 15:43
Subject: Wniosek o przywrócenie systemu komunikacji miejskiej w m. Drezdenko
To: <adam na s. wieczorna.pl>
Cc: <promocja na s. drezdenko.pl>, Krzysztof Broka 


Dzień dobry,

 

Gmina Drezdenko nie ma w planach uruchomienia komunikacji miejskiej. Ostatni przewoźnik świadczący usługi zakończył swoją działalność ze względu na niskie zainteresowanie lokalnej społeczności.

Mimo tego, mieszkańcy w roku szkolnym mają możliwość korzystania z przewozów PKS świadczących usługi dowozu uczniów do szkół, poprzez zakup biletów jednorazowych lub miesięcznych bezpośrednio u przewoźnika. Usługi dowozu świadczone są na 8 trasach:
1. Drezdenko-Lubiatów-Grotów-Rąpin-Drezdenko

2. Drezdenko-Rąpin-Drezdenko

3. Drezdenko-Zielątkowo-Gościm-Trzebicz Młyn-Trzebicz-Osów-Drezdenko

4. Drezdenko-Przeborowo-Drawiny-Stare Bielice

5. Drezdenko-Lubiewo-Zagórze-Drezdenko

6. Drezdenko-Klesno-Drezdenko

7. Drezdenko-Czartowo-Karwin-Niegosław-Drezdenko

8. Goszczanowo-Duraczewo-Goszczanówko-Goszczanowiec-Goszczanowo.

W 2020 roku Gmina Drezdenko miała uruchomione połączenie na trasie: ul. Mickiewicza-ul. Lwowska-ul. Niepodległości-ul. Portowa-Zagórze-Lubiewo. Połączenie uruchomione było od 27-06-2020 do 31-08-2020 roku i skorzystało z niego w sumie 506 osób, co daje ok. 7,8 osoby dziennie. Najwięcej osób korzystało z tego połączenia w weekendy, natomiast w tygodniu zainteresowanie przewozem było znikome i autobus wielokrotnie kursował bez pasażerów.

 

Pozdrawiam

Mateusz Grzymałowski
Zastępca Burmistrza Drezdenka

Stac. (..)
e-mail:
(..)

Urząd Miejski w Drezdenku
ul. Warszawska 1

66-530 Drezdenko
Tel. 95 762 02 02

Fax. 95 762 02 20

NIP. 595 00 07 025

 

 

From: Adam Fularz [mailto:Adam@wieczorna.pl]
Sent: Tuesday, May 4, 2021 1:07 PM
To: um@drezdenko.pl
Subject: Wniosek o przywrócenie systemu komunikacji miejskiej w m. Drezdenko

 

do UM w Drezdenku

 

Szanowni Państwo, 

Już przed II wojna Drezdenko miało komunikację miejską.

Z uwagi na brak kursów autobusów PKS- czy UM może uruchomić w Drezdenku komunikację miejską, typowe usługi MZK, z dworca PKP na osiedle przy ul Wita Stwosza i kilka innych osiedli w Drezdenku? Proponuję system 2-3 linii MZK, dołączę schematy. MZK Drezdenko- nowy przewoźnik- lub PGKiM mógłby być operatorem kursów autobusów.

Pozdrawiam,

Adam

 

Autobusy miejskie w Drezdenku

z Wikipedii

Autobusy miejskie w Drezdenku –(wg wikipedii)  system komunikacji miejskiej w Drezdenku opierający się na taborze autobusowym. Sieć składająca się z jednej linii łączącej centrum miasta ze stacją kolejową w Nowym Drezdenku działała z przerwami od 1967 do 2006/07.

 

Historia

Geneza

Głównym powodem funkcjonowania komunikacji miejskiej w Drezdenku było znaczne oddalenie centrum miasta od Nowego Drezdenka położonego po drugiej stronie Noteci.

Nowe Drezdenko jest osiedlem, które powstało przy stacji Nowe Drezdenko, zbudowanej w 1857 na linii nr 203[1]. W 1935 została otwarta stacja położona na południowym brzegu Noteci, jednakże stacja ta miała mniejsze znaczenie[2].

Po 1967

Po raz pierwszy komunikacja miejska w Drezdenku została założona w 1967 roku. Linia łącząca centrum miasta z dzielnicą Nowe Drezdenko, w której znajdowała się stacja kolejowa, była obsługiwana przez Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Drezdenko. Przedsiębiorstwo przez cały ten okres posiadało jeden autobus miejski Autosan H9-35[3]. Linia ta była utrzymywana przez krótki czas[4].

Drugi raz PGKiM zaczęło obsługiwać komunikację miejską około 1983 roku. Przewoźnik ten, dysponujący dwoma Autosanami H9-35, obsługiwał trasę łączącą centrum miasta (Rynek i osiedla) ze stacją kolejową Nowe Drezdenko do 2000 roku[4]. Odjazdy autobusów były skorelowane z rozkładem jazdy pociągów. Ze względu na deficyt połączenia, linię dofinansowywały władze miejskie.

W 2004 komunikacja została reaktywowana przez prywatnego przedsiębiorcę[5], który sprowadził pierwszy w Polsce belgijski autobus Van Hool AU138[6]. Przewoźnik ten operował na tej samej trasie[5] do likwidacji sieci na przełomie 2006 i 2007[4].

Na początku 2011 pojawiły się plany reaktywacji komunikacji przez Urząd Miejski[4].

Linia

Przez całą swoją historię komunikacja miejska obsługiwała jedną linię łączącą Drezdenko leżące na lewym (południowym) brzegu Noteci z Nowym Drezdenkiem na północy, na prawym brzegu rzeki[5].

Do 2004 linia była obsługiwana tylko jednym autobusem Autosan H9-35. W 2004 został sprowadzony autobus Van Hool AU138 i do czasu likwidacji linia była obsługiwana przez dwa 9 metrowe, dwudrzwiowe pojazdy[7][8].

Przypisy

1.      Keller 2012 ↓, s. 179.

2.      Keller 2012 ↓, s. 181.

3.      Grochowiak i Dutkiewicz 2007 ↓, s. 14.

4.     ↑ Skocz do:a b c d Korsak 2011 ↓.

5.     ↑ Skocz do:a b c Grochowiak i Dutkiewicz 2007 ↓, s. 15.

6.      Stiasny 2008 ↓, s. 199.

7.      Grochowiak i Dutkiewicz 2007 ↓, s. 16.

8.      Stiasny 2008 ↓, s. 74, 199.

Bibliografia

·        Remigiusz Grochowiak, Piotr Dutkiewicz: Atlas Komunikacji Miejskiej województwo lubuskie. Poznań: Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, 2007. ISBN 978-83-920757-6-9OCLC 300410392.

·        Dawid Keller (red.): Dzieje kolei w Polsce. Rybnik: Eurosprinter, 2012. ISBN 978-83-931006-8-2.

·        Krzysztof Korsak: DREZDENKO: Mieszkańcy Drezdenka chcą komunikacji miejskiej (pol.). gazetalubuska.pl, 2011-01-19. [dostęp 2013-09-27].

·        Marcin Stiasny: Atlas autobusów. Poznań: Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, 2008. ISBN 978-83-920757-4-5.

--



--
LargePrefPlaceholder-XKUz1MEJBwkOM

Komentarze

Popularne posty