Wniosek o sfinansowanie naprawy linii 385 do Bunkrów MRU




Temat: Wniosek o sfinansowanie naprawy linii 385 do Kaławy- Bunkrów MRU  albo do Gościkowa/ Paradyża 

do Radnych Sejmiku


Wniosek dot. przedłużenia linii kolejowej z Łagowa do Bunkrów MRU lub Gościkowa- Paradyża

List jest skierowany do UMWL

Szanowni Państwo,
Województwo lubuskie potrzebuje pociągów sezonowych wakacyjnych dla rozwoju turystyki. Niestety, atrakcyjna dla turystyki kolejowej i  łącząca atrakcje turystyczne linia kolejowa nr 385 nie jest przejezdna, mimo  że podkłady są strunobetonowe.

Moim zdaniem marnuje się szybka trasa kolei z Gorzowa Wielkopolskiego do Toporowa, Świebodzina, możliwa do naprawy na odcinku do Kaława Bunkry MRU. Możliwy czas przejazdu to 1 godzina 10 minut czasu podróży. Tą linia mógłby w sezonie turystycznym kursować raz dziennie w każdym kierunku pociąg Polregio do Kaława Bunkry MRU, 

Postoje:
  • Zbąszynek
  • Międzyrzecz
  • Kaława MRU
  • Nietoperek MRU
  • Międzyrzecz i dalej do Gorzowa.

Według tej propozycji, pociąg mijałby Zbąszynek linią na Międzyrzecz, wykonywałby wjazd kieszeniowu, obsługiwałby postoje w Nietoperku czy Kaławie po czym dotarłby do Gorzowa. Skomunikowałoby to dla turystyki te rejony Polski i umożliwiło dojazd turystów koleją z wnętrza kraju. 

Według moich obserwacji- odcinek z Kaławy MRU do Międzyrzecza jest do doraźnej naprawy- co jest możliwe. 

Wnioski dla intrastruktury
Proponuję zrealizowanie wniosku dla wymiany zużytych podkładów na linii Kałwa- Nietoperek- Międzyrzecz. Dalsze fragmenty tej linii nie są przejezdne.

Jest to propozycja niewielkiej inwestycji w udrożnienie istniejącego szlaku, wycięcie zarośli, uzupełnienie ubytków, wymianę podkładów w miejscach styków szyn. Reszta podkładów zachowała się w stanie dobrym lub dostatecznym, 95 % podkładów w opinii redakcji to podkłady betonowe, strunobetonowe, nie wymagające wymiany. 

Możliwe połączenia rozkładowe w sezonie letnim:
  1. do Kaławy MRU
  2. do Gościkowa/ Paradyża
  3. ekspres regionalny Zielona Góra- bunkry MRU- Międzyrzecz- Gorzów (przedłużenie istniejącego już połączenia sezonowego o odcinek do bunkrów) z czasem przejazdu Gorzów Wielkopolski- Międzyrzecz w 40 minut, Międzyrzecz- bunkry w 10- 20 minut, Międzyrzecz - zmiana kierunku - Zielona Góra w w sumie 2 godziny. 
Zakres koniecznych prac
Udrożnienie szlaku kolei dla wakacyjnych sezonowych połączeń kolejowych na trasie  linii 385 jest konieczne tylko na odcinku około kilku km torowiska strunobetonowego na odcinku Nietoperek- Kaława:


  Międzyrzecz   (F)
0,0000
 
 
  Nietoperek   (F)
7,484
 
 
  Kaława   (F)
11,323
 
 
  Gościkowo   (F)
15,301
 
 
  Staropole   (F)
22,418
 
 27,800
 
 
  Łagów   (F)
32,650
 
 
  Gronów   (F)
37,075
 
 
  Toporów   (F)
42,085


Odcinek do odbudowy w pierwszej kolejności to aż 7,8 kilometra torowiska które zarosło, może mieć ubytki:

Nietoperek   (F)
7,484  
  Kaława   (F)
11,323  
  Gościkowo   (F)
15,301








Nakłady a korzyści
W moim odczuciu nakłady na udrożnienie zarośniętego odcinka torowiska są relatywnie niewielkie, a korzyść z rozwoju oferty połączeń turystycznych kolejowych do rejonu bunkrów MRU oraz do Gościkowa/ Paradyża na tamtejszy festiwal muzyki dawnej czy do tamtejszego seminarium, może być znaczna.

Wnoszę o zamówienie usług przez UMWL już teraz- nawet jako sporadycznej oferty tylko w okresie letnim. Mogą tutaj kursować weekendowe pociągi turystyczne z Gorzowa. Ostatnio taki pociąg regionalny z Zielonej Góry przez Międzyrzecz dotarł do Nietoperka czy Kaławy jako oferta jednorazowa, turystyczna. 

 
-- 
Z szacunkiem,
Adam Fularz
wydawca, 
Dolina Zielona24a, 65-154 Zielona Góra




--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency 



Komentarze

Popularne posty