Propozycja redakcji w sprawie ożywienia PL Babimost

 Aby opracować najbardziej efektywną strategię dla portu lotniczego IEG w Babimoście, zminimalizować dopłaty samorządu i jednocześnie zapewnić szeroką ofertę kierunków, należy przeprowadzić szczegółową analizę kilku kluczowych czynników:


1. Analiza budżetu i potencjalnych kierunków lotów

  • Budżet netto: 8 585 000 złotych
  • Okres operacyjny: Marzec 2025 – grudzień 2025 (10 miesięcy)
  • Średnia liczba rejsów tygodniowo: Możliwość podzielenia na różne kierunki w zależności od popytu.
  • Dostępne opcje lotnicze:
    • Małe samoloty (np. turbopropy ATR 42/72 lub Embraer E145, ok. 48–70 miejsc).
    • Średnie samoloty pasażerskie (np. Airbus A319 lub Boeing 737-800, ok. 150–190 miejsc).

2. Potencjalne kierunki lotów

Kryteria wyboru kierunków:

  • Popyt rynkowy: Analiza liczby pasażerów na danej trasie (współpraca z biurami podróży, analiza ruchu w regionie).
  • Dystans: Krótsze trasy zmniejszają koszty operacyjne.
  • Dostępność konkurencyjna: Kierunki, gdzie nie ma silnej konkurencji.
  • Atrakcyjność turystyczna i biznesowa: Destynacje cieszące się popularnością wśród mieszkańców regionu.

Proponowane kierunki:

  1. Krajowe:

    • Warszawa (WAW): Ważny hub przesiadkowy; możliwa współpraca z LOT-em.
    • Gdańsk (GDN): Połączenie turystyczne i biznesowe.
    • Kraków (KRK): Turystyka oraz atrakcyjność dla biznesu.
  2. Międzynarodowe:

    • Niemcy: Berlin (BER), Düsseldorf (DUS), Frankfurt (FRA) – wysokie powiązania biznesowe, Polonia.
    • Skandynawia: Oslo (OSL), Sztokholm (ARN), Kopenhaga (CPH) – region cieszy się popularnością turystyczną i ma dużą Polonię.
    • Wielka Brytania: Londyn (STN lub LTN), Manchester (MAN) – duża Polonia, zainteresowanie podróżami turystycznymi i biznesowymi.
    • Hiszpania: Barcelona (BCN), Alicante (ALC) – popularne kierunki turystyczne.
    • Włochy: Mediolan (BGY), Rzym (FCO) – popularność turystyczna.
    • Francja: Paryż (CDG lub BVA) – atrakcyjność turystyczna i biznesowa.

3. Analiza kosztów operacyjnych i struktury rejsów

Koszt wynajmu samolotów:

  • Małe samoloty (np. ATR 42/72): Ok. 20 000–30 000 zł za godzinę lotu (wszystko w zależności od dystansu i warunków).
  • Średnie samoloty (np. Boeing 737): Ok. 50 000–70 000 zł za godzinę lotu.

Zaproponowana struktura rejsów:

  • Wykorzystanie małych samolotów na krótsze trasy (np. krajowe, Berlin, Kopenhaga).
  • Średnie samoloty na trasach o wyższym popycie (np. Londyn, Paryż, Barcelona).

Rozkład rejsów tygodniowych:

  • Krajowe: 2–3 rejsy na trasę tygodniowo.
  • Międzynarodowe: 1–2 rejsy na trasę tygodniowo w zależności od potencjalnego popytu.

4. Przewidywane wyniki finansowe i wskaźniki

Kalkulacja kosztów:

  • Średnia liczba lotów tygodniowo: 20
  • Średni koszt jednego lotu (małe samoloty): 25 000 zł
  • Łączny koszt miesięczny: 20 lotów × 4 tygodnie × 25 000 zł = 2 000 000 zł
  • Koszt na 10 miesięcy: 2 000 000 zł × 10 = 20 000 000 zł

Budżetowe dopłaty:

Przy założeniu zapełnienia samolotu w 70% (50 miejsc w małym samolocie × 0,7 = 35 pasażerów):

  • Dopłata samorządu na pasażera:
    25 000 zł ÷ 35 pasażerów = 714 zł za miejsce.

5. Rekomendacje

Optymalna strategia:

  1. Wykorzystanie małych samolotów na trasy o niskim popycie (np. Oslo, Sztokholm, Kraków).
  2. Wprowadzenie średnich samolotów na najbardziej popularne kierunki (np. Londyn, Paryż, Barcelona).
  3. Rozłożenie lotów na 10–12 kierunków w celu maksymalizacji zasięgu oferty.
  4. Współpraca z biurami podróży i organizatorami wycieczek w celu wypełnienia miejsc w samolotach.
  5. Częstsze loty krajowe (Warszawa, Gdańsk) jako trasy uzupełniające.

Podsumowanie

Dzięki zaplanowanemu rozkładowi rejsów oraz dopasowaniu floty lotniczej do przewidywanego popytu, lotnisko w Babimoście może zaoferować bogatą ofertę kierunków, minimalizując jednocześnie dopłaty samorządowe. Zastosowanie małych samolotów pozwala na uruchomienie większej liczby tras, co przełoży się na atrakcyjność oferty dla pasażerów i wyższą liczbę podróżnych korzystających z lotniska.

Komentarze

Popularne posty