Propozycja redakcji w sprawie ożywienia PL Babimost
Aby opracować najbardziej efektywną strategię dla portu lotniczego IEG w Babimoście, zminimalizować dopłaty samorządu i jednocześnie zapewnić szeroką ofertę kierunków, należy przeprowadzić szczegółową analizę kilku kluczowych czynników:
1. Analiza budżetu i potencjalnych kierunków lotów
- Budżet netto: 8 585 000 złotych
- Okres operacyjny: Marzec 2025 – grudzień 2025 (10 miesięcy)
- Średnia liczba rejsów tygodniowo: Możliwość podzielenia na różne kierunki w zależności od popytu.
- Dostępne opcje lotnicze:
- Małe samoloty (np. turbopropy ATR 42/72 lub Embraer E145, ok. 48–70 miejsc).
- Średnie samoloty pasażerskie (np. Airbus A319 lub Boeing 737-800, ok. 150–190 miejsc).
2. Potencjalne kierunki lotów
Kryteria wyboru kierunków:
- Popyt rynkowy: Analiza liczby pasażerów na danej trasie (współpraca z biurami podróży, analiza ruchu w regionie).
- Dystans: Krótsze trasy zmniejszają koszty operacyjne.
- Dostępność konkurencyjna: Kierunki, gdzie nie ma silnej konkurencji.
- Atrakcyjność turystyczna i biznesowa: Destynacje cieszące się popularnością wśród mieszkańców regionu.
Proponowane kierunki:
Krajowe:
- Warszawa (WAW): Ważny hub przesiadkowy; możliwa współpraca z LOT-em.
- Gdańsk (GDN): Połączenie turystyczne i biznesowe.
- Kraków (KRK): Turystyka oraz atrakcyjność dla biznesu.
Międzynarodowe:
- Niemcy: Berlin (BER), Düsseldorf (DUS), Frankfurt (FRA) – wysokie powiązania biznesowe, Polonia.
- Skandynawia: Oslo (OSL), Sztokholm (ARN), Kopenhaga (CPH) – region cieszy się popularnością turystyczną i ma dużą Polonię.
- Wielka Brytania: Londyn (STN lub LTN), Manchester (MAN) – duża Polonia, zainteresowanie podróżami turystycznymi i biznesowymi.
- Hiszpania: Barcelona (BCN), Alicante (ALC) – popularne kierunki turystyczne.
- Włochy: Mediolan (BGY), Rzym (FCO) – popularność turystyczna.
- Francja: Paryż (CDG lub BVA) – atrakcyjność turystyczna i biznesowa.
3. Analiza kosztów operacyjnych i struktury rejsów
Koszt wynajmu samolotów:
- Małe samoloty (np. ATR 42/72): Ok. 20 000–30 000 zł za godzinę lotu (wszystko w zależności od dystansu i warunków).
- Średnie samoloty (np. Boeing 737): Ok. 50 000–70 000 zł za godzinę lotu.
Zaproponowana struktura rejsów:
- Wykorzystanie małych samolotów na krótsze trasy (np. krajowe, Berlin, Kopenhaga).
- Średnie samoloty na trasach o wyższym popycie (np. Londyn, Paryż, Barcelona).
Rozkład rejsów tygodniowych:
- Krajowe: 2–3 rejsy na trasę tygodniowo.
- Międzynarodowe: 1–2 rejsy na trasę tygodniowo w zależności od potencjalnego popytu.
4. Przewidywane wyniki finansowe i wskaźniki
Kalkulacja kosztów:
- Średnia liczba lotów tygodniowo: 20
- Średni koszt jednego lotu (małe samoloty): 25 000 zł
- Łączny koszt miesięczny: 20 lotów × 4 tygodnie × 25 000 zł = 2 000 000 zł
- Koszt na 10 miesięcy: 2 000 000 zł × 10 = 20 000 000 zł
Budżetowe dopłaty:
Przy założeniu zapełnienia samolotu w 70% (50 miejsc w małym samolocie × 0,7 = 35 pasażerów):
- Dopłata samorządu na pasażera:
25 000 zł ÷ 35 pasażerów = 714 zł za miejsce.
5. Rekomendacje
Optymalna strategia:
- Wykorzystanie małych samolotów na trasy o niskim popycie (np. Oslo, Sztokholm, Kraków).
- Wprowadzenie średnich samolotów na najbardziej popularne kierunki (np. Londyn, Paryż, Barcelona).
- Rozłożenie lotów na 10–12 kierunków w celu maksymalizacji zasięgu oferty.
- Współpraca z biurami podróży i organizatorami wycieczek w celu wypełnienia miejsc w samolotach.
- Częstsze loty krajowe (Warszawa, Gdańsk) jako trasy uzupełniające.
Podsumowanie
Dzięki zaplanowanemu rozkładowi rejsów oraz dopasowaniu floty lotniczej do przewidywanego popytu, lotnisko w Babimoście może zaoferować bogatą ofertę kierunków, minimalizując jednocześnie dopłaty samorządowe. Zastosowanie małych samolotów pozwala na uruchomienie większej liczby tras, co przełoży się na atrakcyjność oferty dla pasażerów i wyższą liczbę podróżnych korzystających z lotniska.
Komentarze
Prześlij komentarz