Propozycja ożywienia turystyki w woj. lubuskiem w sezonie letnim 2025 za pomocą lotniska Babimost
Analiza potencjalnych kierunków lotów dla Portu Lotniczego IEG - Zielona Góra w Babimoście
Cel:
- Minimalizacja dopłat samorządu do jednego miejsca w samolocie.
- Maksymalizacja liczby turystów odwiedzających województwo lubuskie.
- Utrzymanie szerokiej i atrakcyjnej oferty lotów w ramach dostępnego budżetu.
1. Budżet i założenia operacyjne
- Budżet netto: 8 585 000 zł
- Okres operacyjny: Marzec 2025 – grudzień 2025 (10 miesięcy).
- Opcje floty:
- Małe samoloty: ATR 42/72 (ok. 48–70 miejsc), Embraer 145 (ok. 50 miejsc).
- Średnie samoloty: Airbus A319, Boeing 737 (150–180 miejsc).
- Średni koszt wynajmu samolotu na godzinę lotu:
- Małe samoloty: ok. 20 000–30 000 zł.
- Średnie samoloty: ok. 50 000–70 000 zł.
- Koszty eksploatacji lotniska: Utrzymanie odpowiedniego poziomu obsługi dla kilku destynacji.
2. Kryteria wyboru kierunków lotów
- Atrakcyjność dla turystów zagranicznych:
- Regiony z dużym zainteresowaniem przyrodą, kulturą i winami (np. Lubuskie to winnice i lasy).
- Kierunki z potencjałem na weekendowe i dłuższe wizyty.
- Powiązania gospodarcze i demograficzne:
- Regiony z dużą liczbą Polonii, np. Wielka Brytania, Niemcy.
- Koszt operacyjny:
- Krótsze trasy redukują koszty paliwa i czasu lotu.
- Konkretne rynki docelowe:
- Turystyka z Niemiec, Skandynawii, Wielkiej Brytanii i Holandii.
- Polacy mieszkający za granicą, odwiedzający rodzinne strony.
3. Proponowane kierunki lotów
Krajowe (małe samoloty, ATR 42/72):
- Warszawa (WAW) – hub przesiadkowy; pozwala na przyciągnięcie turystów zagranicznych odwiedzających Polskę.
- Argument: Wysokie zapełnienie dzięki pasażerom przesiadkowym.
- Częstotliwość: 6 razy w tygodniu.
- Gdańsk (GDN) – popularny kierunek turystyczny, zwiększa mobilność mieszkańców regionu.
- Częstotliwość: 3 razy w tygodniu.
- Kraków (KRK) – turystyczne miasto z dużym potencjałem wymiany ruchu.
- Częstotliwość: 2 razy w tygodniu.
Międzynarodowe (małe samoloty, ATR 72/Embraer 145):
- Berlin (BER) – bliskość kulturowa i biznesowa.
- Częstotliwość: 3 razy w tygodniu.
- Oslo (OSL) – duża Polonia, zainteresowanie przyrodą.
- Częstotliwość: 2 razy w tygodniu.
- Sztokholm (ARN) – rozwój turystyki przyrodniczej i kulturowej.
- Częstotliwość: 2 razy w tygodniu.
- Londyn (LTN) – największa Polonia, możliwość przyciągnięcia turystów.
- Częstotliwość: 3 razy w tygodniu.
- Amsterdam (AMS) – ruch turystyczny i biznesowy, bliskość kulturowa.
- Częstotliwość: 2 razy w tygodniu.
Międzynarodowe (średnie samoloty, Airbus A319/Boeing 737):
- Barcelona (BCN) – popularny kierunek turystyczny.
- Częstotliwość: 2 razy w tygodniu.
- Mediolan (BGY) – turystyka i biznes.
- Częstotliwość: 2 razy w tygodniu.
4. Analiza kosztów i wydajności
Koszt operacyjny rejsów (przykład na 10 miesięcy):
- Małe samoloty (ATR 72, Embraer 145):
- Koszt na godzinę lotu: 25 000 zł.
- Średni czas lotu w obie strony: 3 godziny.
- Koszt jednego rejsu: 75 000 zł.
- Tygodniowa liczba lotów: 16.
- Miesięczny koszt: 75 000 zł × 16 lotów × 4 tygodnie = 4 800 000 zł.
- Średnie samoloty (Airbus A319):
- Koszt na godzinę lotu: 60 000 zł.
- Średni czas lotu w obie strony: 4 godziny.
- Koszt jednego rejsu: 240 000 zł.
- Tygodniowa liczba lotów: 4.
- Miesięczny koszt: 240 000 zł × 4 loty × 4 tygodnie = 3 840 000 zł.
Całkowity koszt w skali 10 miesięcy:
- Małe samoloty: 4 800 000 zł × 10 = 48 000 000 zł.
- Średnie samoloty: 3 840 000 zł × 10 = 38 400 000 zł.
5. Wnioski i rekomendacje
Optymalna strategia:
- Wykorzystanie głównie małych samolotów (np. ATR 42/72) na krótkich i średnich trasach międzynarodowych i krajowych.
- Częstsze połączenia do hubów przesiadkowych (Warszawa, Londyn) oraz regionów z dużą Polonią.
- Oferta sezonowa do destynacji turystycznych (Barcelona, Mediolan).
- Monitorowanie popytu i elastyczne reagowanie na zmieniające się zapotrzebowanie.
Korzyści z wyczarterowania małych samolotów:
- Niższe koszty operacyjne na trasach o mniejszym popycie.
- Możliwość zwiększenia liczby kierunków.
- Wyższe zapełnienie samolotów, co obniża dopłatę samorządu do jednego miejsca.
- Szansa na przyciągnięcie turystów z regionów, które cenią kameralne połączenia.
Podsumowanie:
Dzięki wykorzystaniu małych samolotów oraz zrównoważonego planu kierunków, Port Lotniczy IEG może zaoferować bogatą ofertę połączeń, minimalizując dopłaty samorządu i przyciągając turystów. Realizacja takich lotów zwiększy atrakcyjność województwa lubuskiego i przyczyni się do wzrostu ruchu turystycznego w regionie.
Komentarze
Prześlij komentarz