Propozycja ożywienia turystyki w woj. lubuskiem w sezonie letnim 2025 za pomocą lotniska Babimost

 

Analiza potencjalnych kierunków lotów dla Portu Lotniczego IEG - Zielona Góra w Babimoście

Cel:

  • Minimalizacja dopłat samorządu do jednego miejsca w samolocie.
  • Maksymalizacja liczby turystów odwiedzających województwo lubuskie.
  • Utrzymanie szerokiej i atrakcyjnej oferty lotów w ramach dostępnego budżetu.

1. Budżet i założenia operacyjne

  • Budżet netto: 8 585 000 zł
  • Okres operacyjny: Marzec 2025 – grudzień 2025 (10 miesięcy).
  • Opcje floty:
    • Małe samoloty: ATR 42/72 (ok. 48–70 miejsc), Embraer 145 (ok. 50 miejsc).
    • Średnie samoloty: Airbus A319, Boeing 737 (150–180 miejsc).
  • Średni koszt wynajmu samolotu na godzinę lotu:
    • Małe samoloty: ok. 20 000–30 000 zł.
    • Średnie samoloty: ok. 50 000–70 000 zł.
  • Koszty eksploatacji lotniska: Utrzymanie odpowiedniego poziomu obsługi dla kilku destynacji.

2. Kryteria wyboru kierunków lotów

  1. Atrakcyjność dla turystów zagranicznych:
    • Regiony z dużym zainteresowaniem przyrodą, kulturą i winami (np. Lubuskie to winnice i lasy).
    • Kierunki z potencjałem na weekendowe i dłuższe wizyty.
  2. Powiązania gospodarcze i demograficzne:
    • Regiony z dużą liczbą Polonii, np. Wielka Brytania, Niemcy.
  3. Koszt operacyjny:
    • Krótsze trasy redukują koszty paliwa i czasu lotu.
  4. Konkretne rynki docelowe:
    • Turystyka z Niemiec, Skandynawii, Wielkiej Brytanii i Holandii.
    • Polacy mieszkający za granicą, odwiedzający rodzinne strony.

3. Proponowane kierunki lotów

Krajowe (małe samoloty, ATR 42/72):

  1. Warszawa (WAW) – hub przesiadkowy; pozwala na przyciągnięcie turystów zagranicznych odwiedzających Polskę.
    • Argument: Wysokie zapełnienie dzięki pasażerom przesiadkowym.
    • Częstotliwość: 6 razy w tygodniu.
  2. Gdańsk (GDN) – popularny kierunek turystyczny, zwiększa mobilność mieszkańców regionu.
    • Częstotliwość: 3 razy w tygodniu.
  3. Kraków (KRK) – turystyczne miasto z dużym potencjałem wymiany ruchu.
    • Częstotliwość: 2 razy w tygodniu.

Międzynarodowe (małe samoloty, ATR 72/Embraer 145):

  1. Berlin (BER) – bliskość kulturowa i biznesowa.
    • Częstotliwość: 3 razy w tygodniu.
  2. Oslo (OSL) – duża Polonia, zainteresowanie przyrodą.
    • Częstotliwość: 2 razy w tygodniu.
  3. Sztokholm (ARN) – rozwój turystyki przyrodniczej i kulturowej.
    • Częstotliwość: 2 razy w tygodniu.
  4. Londyn (LTN) – największa Polonia, możliwość przyciągnięcia turystów.
    • Częstotliwość: 3 razy w tygodniu.
  5. Amsterdam (AMS) – ruch turystyczny i biznesowy, bliskość kulturowa.
    • Częstotliwość: 2 razy w tygodniu.

Międzynarodowe (średnie samoloty, Airbus A319/Boeing 737):

  1. Barcelona (BCN) – popularny kierunek turystyczny.
    • Częstotliwość: 2 razy w tygodniu.
  2. Mediolan (BGY) – turystyka i biznes.
    • Częstotliwość: 2 razy w tygodniu.

4. Analiza kosztów i wydajności

Koszt operacyjny rejsów (przykład na 10 miesięcy):

  • Małe samoloty (ATR 72, Embraer 145):
    • Koszt na godzinę lotu: 25 000 zł.
    • Średni czas lotu w obie strony: 3 godziny.
    • Koszt jednego rejsu: 75 000 zł.
    • Tygodniowa liczba lotów: 16.
    • Miesięczny koszt: 75 000 zł × 16 lotów × 4 tygodnie = 4 800 000 zł.
  • Średnie samoloty (Airbus A319):
    • Koszt na godzinę lotu: 60 000 zł.
    • Średni czas lotu w obie strony: 4 godziny.
    • Koszt jednego rejsu: 240 000 zł.
    • Tygodniowa liczba lotów: 4.
    • Miesięczny koszt: 240 000 zł × 4 loty × 4 tygodnie = 3 840 000 zł.

Całkowity koszt w skali 10 miesięcy:

  • Małe samoloty: 4 800 000 zł × 10 = 48 000 000 zł.
  • Średnie samoloty: 3 840 000 zł × 10 = 38 400 000 zł.

5. Wnioski i rekomendacje

Optymalna strategia:

  1. Wykorzystanie głównie małych samolotów (np. ATR 42/72) na krótkich i średnich trasach międzynarodowych i krajowych.
  2. Częstsze połączenia do hubów przesiadkowych (Warszawa, Londyn) oraz regionów z dużą Polonią.
  3. Oferta sezonowa do destynacji turystycznych (Barcelona, Mediolan).
  4. Monitorowanie popytu i elastyczne reagowanie na zmieniające się zapotrzebowanie.

Korzyści z wyczarterowania małych samolotów:

  • Niższe koszty operacyjne na trasach o mniejszym popycie.
  • Możliwość zwiększenia liczby kierunków.
  • Wyższe zapełnienie samolotów, co obniża dopłatę samorządu do jednego miejsca.
  • Szansa na przyciągnięcie turystów z regionów, które cenią kameralne połączenia.

Podsumowanie:

Dzięki wykorzystaniu małych samolotów oraz zrównoważonego planu kierunków, Port Lotniczy IEG może zaoferować bogatą ofertę połączeń, minimalizując dopłaty samorządu i przyciągając turystów. Realizacja takich lotów zwiększy atrakcyjność województwa lubuskiego i przyczyni się do wzrostu ruchu turystycznego w regionie.

Komentarze

Popularne posty