List do Radnych gminy w sprawie lotniska

Szanowni Państwo Radni, 
Przesyłam propozycję redakcji :

Lotnisko w Nowym Kramsku powinno mieć:
-przedłużony pas startowy. Jeśli lotnisko ma przeżyć na konkurencyjnym rynku czyli w otoczeniu Berlina, w mojej ocenie bezwzględnie powinno mieć pas startowy długości np. 3200 metrów by konkurować cenowo o loty cargo i loty transkontynentalne pasażerskie. Jak wnioskuję z lektury dokumentów, jest to technicznie możliwe.

"Jak wykazała analiza zapotrzebowania na długość drogi startowej w celu jej dostosowania do operacji cargo prowadzonych statkami powietrznymi typu MD 11 należy zwiększyć jej długość o 700 metrów. Warunki terenowe na przedłużeniu osi drogi startowej pozwalają na zwiększenie jej długości odpowiednio o:
- 200 metrów po stronie progu THR 24
- 500 metrów po stronie progu THR 06."

Na końcach drogi startowej można wykonać płaszczyzny do zawracania statków powietrznych kategorii D z założeniem jednakże że powinno się minimalizować koszty inwestycji i jeśli te statki kategorii D będą mogły zawrócić na istniejącej DS, to może jednak tej inwestycji realizować nie trzeba od razu. Statki te po prostu zajmowałyby DS na czas zawracania.

Zauważę że dłuższa droga startowa pozwala lotniskom na pozyskanie lotów cargo czy innych lotów pasażerskich które wymagają długich dróg startowych. Jest to nisza rynkowa, ale w mojej ocenie port IEG mógłby wybrać tą niszę rynkową by przeżyć na rynku wokół budowanego lotniska BER.

Zauważę że lotnisko bez połączenia kolejowego moze nie przeżyć na rynku który jest coraz bardziej konkurencyjny. W planach jakie przedstawił UMWL - widać tylko nową drogę (mimo że dostęp drogowy już istnieje), zaś niewielkiego przedłużenia linii kolejowej nawet nie planowano, przynajmniej ja o tym nie wiem.

Podsumowanie

Reasumując, mam wrażenie że Zarząd WL nie dba o lotnisko IEG, bo jego przyszłość w mojej ocenie rysuje się nieciekawie. Mam wrażenie że osoby zarządzające WL nie są w stanie skupić się nad dłuższymi fragmentami tekstu takimi jak ten list. Nie da się jednak zarządzać portem lotniczym w sposób powierzchowny- można co najwyżej uzyskać w ten sposób obecny efekt w postaci lotniska z najmniejszym ruchem pasażerskim w kraju i z najgorszymi w kraju perspektywami na przyszłość- z powodu rosnącej konkurencji. 

Mam wrażenie że zarząd WL ucieka od dyskusji nad portem lotniczym. Jeśli ogłaszane są jakiekolwiek konferencje w sprawie tegoż portu lotniczego IEG, to brak jest możliwości dyskusji, można jedynie zadać bardzo krótkie pytanie. Mam wrażenie że zarząd WL nie chce dyskutować nad przyszłością lotniska IEG. Ze swojej strony proponuję zorganizowanie spotkania i debaty w sprawie przyszłości tutejszego lotniska IEG po otwarciu portu BER.

Pozdrawiam,
Adam Fularz
ekonomista. 
Instytut Ekonomiczny 
Dolina Zielona 24A Zielona Góra


--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency polishnews.pl

Komentarze

Popularne posty