Poszerzona propozycja redakcji: przedłużenie pasa startowego na lotnisku Babimost celem wznowienia połączniaa do Newark, wzorem Rzeszowa.


Poszerzona propozycja redakcji: przedłużenie pasa startowego na lotnisku celem wznowienia połączenia do Newark, wzorem Rzeszowa. 

Przesyłam propozycję redakcji :

W okolic stacjonują wojska amerykańskie. Samoloty linii lotniczych LOT mogłyby na trasie z Rzeszowa do amerykańskiego Newark lądować w Babimoście na lotnisku po nieznacznym przedłużeniu długości pasa drogi startów i lądowań. Już kiedyś w Babimoście lądowały samoloty z Newark. Tym razem wprowadzonoby stałe połączenie pasażerskie pod żołnierzy z USA i ich rodziny- stacjonujące w okolicy.

Lotnisko w Nowym Kramsku powinno mieć:
-przedłużony pas startowy. Jeśli lotnisko ma przeżyć na konkurencyjnym rynku czyli w otoczeniu Berlina, w mojej ocenie bezwzględnie powinno mieć pas startowy długości np. 3200 metrów by konkurować cenowo o loty cargo i loty transkontynentalne pasażerskie. Jak wnioskuję z lektury dokumentów, jest to technicznie możliwe.

"Jak wykazała analiza zapotrzebowania na długość drogi startowej w celu jej dostosowania do operacji cargo prowadzonych statkami powietrznymi typu MD 11 należy zwiększyć jej długość o 700 metrów. Warunki terenowe na przedłużeniu osi drogi startowej pozwalają na zwiększenie jej długości odpowiednio o:
- 200 metrów po stronie progu THR 24
- 500 metrów po stronie progu THR 06."

Na końcach drogi startowej można wykonać płaszczyzny do zawracania statków powietrznych kategorii D z założeniem jednakże że powinno się minimalizować koszty inwestycji i jeśli te statki kategorii D będą mogły zawrócić na istniejącej DS, to może jednak tej inwestycji realizować nie trzeba od razu. Statki te po prostu zajmowałyby DS na czas zawracania.

Zauważę że dłuższa droga startowa pozwala lotniskom na pozyskanie lotów cargo czy innych lotów pasażerskich które wymagają długich dróg startowych. Jest to nisza rynkowa, ale w mojej ocenie port IEG mógłby wybrać tą niszę rynkową by przeżyć na rynku wokół budowanego lotniska BER.

Zauważę że lotnisko bez połączenia kolejowego czy dłuższego pasa może nie przeżyć na rynku który jest coraz bardziej konkurencyjny. W planach jakie przedstawił UMWL - widać tylko nową drogę (mimo że dostęp drogowy już istnieje), zaś niewielkiego przedłużenia linii kolejowej czy pasa drogi startowej nawet nie planowano, przynajmniej ja o tym nie wiem.

Czy wydawać pieniądze na drogę dla samochodów na lotnisko (czy obecna droga nie wystarcza dla tego ruchu?), czy też te same pieniądze wydać na przedłużenie pasa dla przysżłościowego połączenia do Newark w USA? 

Podsumowanie

Reasumując, mam wrażenie że Zarząd WL nie ma wizji. przez co jego przyszłość w mojej ocenie rysuje się nieciekawie. Przypomnę że mamy obecny efekt w postaci lotniska z najmniejszym ruchem pasażerskim w kraju i z najgorszymi w kraju perspektywami na przyszłość- z powodu rosnącej konkurencji. 

Mam wrażenie że zarząd WL ucieka od dyskusji nad portem lotniczym. Jeśli ogłaszane są jakiekolwiek konferencje w sprawie tegoż portu lotniczego IEG, to brak jest możliwości dyskusji, można jedynie zadać bardzo krótkie pytanie. Mam wrażenie że zarząd WL nie chce dyskutować nad przyszłością lotniska IEG. Ze swojej strony proponuję zorganizowanie spotkania i debaty w sprawie przyszłości tutejszego lotniska IEG po otwarciu portu BER.




Plan ratunkowy  w sprawie lotniska pasażerskiego miasta Zielona Góra

port lotniczy IEG i wpływ cienia transportowego portu BER 
dot. pasażerskiego i towarowego portu lotniczego w Nowym Kramsku k. Babimostu

Redakcja przedstawia plan ratunkowy:

- przedłużenie drogi startowej lotniska o 200 metrów z jednej i 500 metrów z drugiej strony. Poszerzenie dróg kołowania i płaszczyzn postojowych. Cel to możliwość konkurencji z lotniskiem za pomocą infrastruktury długiej drogi startowej. Jest to potrzebne dla międzylądowania samolotów Rzeszów- Newark, jakie proponuję.
 
- wycięcie krzaków i drzewa na linii kolejowej do portu lotniczego i tymczasowe jej przedłużenie o 2000 metrów do terminali pasażerskich T1 i T2 i terminalu cargo.

- wprowadzenie spalinowego szynobusu z Poznania z postojem tylko w 1- 2 stacjach pośrednich,  uruchomienia "S-Bahn Frankfurt Oder " - czyli autobusów szynowych do pierwszego miasta po stronie niemieckiej.

- zmiana nazwy handlowej ( nie- nazwy prawnej) portu lotniczego na inną.
Do wyboru mamy np.
Zielona Góra- Poznań- Wielkopolska
Zielona Góra- Berlin - Frankfurt Oder
Zielona Góra- Berlin - Ostbrandenburg
Zielona Góra- Berlin - Frankfurt Oder- Poznań
Zielona Góra- Poznań- Berlin
Zielona Góra- Poznań- Frankfurt Oder
Zielona Góra- Frankfurt Oder- Ostbrandenburg
Zielona Góra- Frankfurt Oder - Lebuser Land
Zielona Góra- Frankfurt Oder / Lebus
Zielona Góra- Ostbrandenburg- Frankfurt Oder


Przypomnę- że od wielu lat jeżdżę na zakupy czy na najbliższe duże lotnisko w okolicy i oglądam budowę lotniska zwanego BER (Port lotniczy Berlin-Brandenburg im. Willy'ego Brandta). Budowane od 5 września 2006 roku, miało ono ruszyć w dniu 3 czerwca 2012 roku, media otrzymywały zaproszenia na otwarcie, po czym tamtejszy burmistrz, pan Wowereit, wraz z innymi kolegami z tamtejszych samorządów- w upokarzającej dla nich konferencji prasowej odwołali już ogłoszone otwarcie lotniska, na podaj 2 tygodnie przed tą uroczystością. 

Jak na rok 2019 koszt budowy lotniska wzrósł z 2 miliardów euro do ok. 6 miliardów euro. Naliczono 0,55 mln usterek- od drobnych takich jak zbyt krótkie windy z dworca kolei (3 perony, 6 torów, bowiem wg planów przynajmniej połowa ruchu pasażerów do lotniska dotrze koleją) na sale odpraw, po dużą usterkę polegającą na tym że niemal całe okablowanie było błędne. Lotnisko zostało otwarte w październiku 2020 roku, jakieś 8 lat po tym jak rozesłano zaproszenia na pierwotny termin.

Większość podróżnych z naszego regionu korzysta z lotnisk Berlina ale w jednej ze wsi około 64 lat temu, dnia 10.10.1957, otwarto lotnisko "Zielona Góra- Babimost" (IEG). Czy Zarząd i Rada nie obawia się że nowe lotnisko BER w Berlinie zabije tutejszy port lotniczy IEG we wsi Nowe Kramsko k. Babimostu zgodnie z procesem ekonomicznym zwanym "cieniem transportowym" ( niem. Verkehrsschatten)? Tym mianem w ekonomice lotnictwa nazywa się wpływ dużych lotnisk na mniejsze porty lotnicze w ich otoczeniu. Cień wielkich lotnisk Paryża wybił ruch lotniczy w okolicznych portach. Istnieje jednak możliwość obrony pozycji rynkowej. 

Ma ów port w Nowym Kramsku- za krótką drogę startową (2500 m, co w konkurencji z Berlinem w mojej ocenie oznacza groźbę bankructwa). Nadal brak jest połączenia kolejowego (istniejąca linia kolei - bocznica mająca betonowe podkłady- zarosła krzakami i kończy się 1500 metrów od pasażerskiej części lotniska) co dla mnie oznacza ryzyko bankructwa z uwagi na niekonkurencyjność na rynku- nawet jeśli obecna liczba podróżnych jest mała. Zamiast sali dla oczekujących stawiano ongiś namiot:

image Fot. Namiotowa poczekalnia pasażerska w czasie sezonu lotów czarterowych

Jak Zarząd i Rada zamierza wyrównać szanse lotniska w Nowym Kramsku z lotniskiem BER? Czy też Zarząd  planuje bankructwo tego przygranicznego lotniska? Ostatnio znów nie odbywają się cotygodniowe wakacyjne loty czarterowe zagraniczne z tegoż lotniska. Gdy byłem w porcie IEG kilka lat temu, ludność pobliskiej wioski zebrała się przy płocie by oglądać samolot boeing czy airbus ponieważ przekierowano tamże loty czarterowe do i z Poznania. Duże samoloty lądują w porcie IEG na tyle rzadko że prawie zawsze są lokalną sensacją. 

Czy Zarząd  ma jakiś plan w celu ochrony tego lotniska przed bankructwem? Lokalna ludność jak też i podatnicy wydatkowali znaczne środki na budowę i utrzymanie obiektu.

Wydatkowano na jego budowę i dotowanie ok. miliarda PLN. Budowa lotniska- giganta z dwoma płytami postojowymi- w tym jedną aż na bodaj  10  boeingów, w sumie mieszczącego ok. 12-13 miejsc postojowych dla samolotów kodu C, wg dzisiejszych cen kosztowałaby co najmniej 400 milionów PLN. Utrzymanie portu pochłania jakieś 5-7 mln rocznie, co przez 60 lat daje kwotę 300 mln. Od równo 40 lat (z niewielkimi przerwami) dotowane są połączenia pasażerskie do tego portu lotniczego, co pochłonęło ok. 276 mln PLN wg cen z 2017 roku. Dodatkowo w doposażenie portu lotniczego zainwestowano ostatnio 60 mln PLN- zbudowano na przykład drugi terminal pasażerski. Z moich szacunków skali dopłat wychodzi kwota 1,037 miliarda PLN. Oceniam że brak strategii prowadzi lotnisko na krawędź bankructwa poprzez brak inwestycji w wyrównanie jego szans rynkowych.

Proszę zauważyć że: w Olsztynie (Szymanach), Rzeszowie, Radomiu- przedłużono istniejące drogi startowe lub są one przedłużane. Lotniska konkurują także długością drogi startowej. 

Pozdrawiam
Adam Fularz
Redakcja elubuska.pl
Dolina Zielona 24A Zielona Góra 

Załącznik: Propozycja zmian połączeń na Rzeszów, Lublin przez WAW

Czasy są ciężkie, 
Państwa lotnisko ma niezbyt atrakcyjną siatkę połączeń. Boję się o jego przyszłość. Mam propozycję niskokosztowych niemalże zmian (proponuje międzylądowania lub połączenie oferty lotów w loty z międzylądowaniami), poza wydatkiem na wydłużenie pasa startowego. Proponuję aby samoloty z lotniska Zielona Góra IEG latały raczej tylko do Lublina i Rzeszowa, a lotnisko w Warszawie obsługiwanoby jedynie jako międzylądowanie. Pamiętam że lot obsługiwał takie trasy, np. trasa z WAW do Puli w Chorwacji miała międzylądowania po drodze. 

Myślę że powinni Państwo renegocjować umowę z przewoźnikiem LOT. Urząd Miasta mógłby dołożyć obiecane pieniądze a LOT mógłby może dodać np. loty do Newark w USA jako międzylądowanie na trasie do Rzeszowa. 

Słyszałem, że w piątki wieczorem brak jest lotu powrotnego z Warszawy do Zielonej Góry? Czy to prawda? Proszę zobaczyć ofertę przewoźnika w Rzeszowie:

Proszę rozważyć przedłużenie pasa startowego, i negocjacje z przewoźnikiem LOT na temat oferty międzylądowań w celu uzyskania oferty połączeń także na odcinku Ziel. Góra- Rzeszów, być może to ten kierunek ma szansę na spore obłożenie.:
Wnoszę o zmianę kierunku lotów krajowych do Warszawy na trasę Zielona Góra- Warszawa- Lublin:
 

Pozdrawiam,
--


Adam Fularz, manager  www.elubuska.pl


Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra


Pozdrawiam,
Adam Fularz
ekonomista. 
Instytut Ekonomiczny 
Dolina Zielona 24A Zielona Góra
--


Komentarze

Popularne posty