Wniosek redakcji: uratujmy wioskowe lotnisko przy granicy nim zmiecie je airport- gigant.

do UMWL
Szanowni Państwo,


Redakcja składa propozycję przywrócenia części z dawnej siatki połączeń portu lotniczego "Zielona Góra- Babimost". Jedna z linii tworzących póżniej OLT Expresss obsługiwała dwa kierunki. Eurolot obsugiwał także dwa kierunki. Obecnie linie lotnicze LOT nadal obslugują realcją Gdańsk- Kraków, ale już bez międzylądowania w Zielonej Górze. 

Cel: uratujmy wioskowe lotnisko przy granicy nim zmiecie je airport- gigant.

Dla znaczej części przygranicznego fragmentu kraju Rzeczpospolita Polska geograficznie najbliższym portem lotniczym jest berlińskie gigalotnisko BER.

Ale dla części polskiego fragmentu Großraum Berlin najbliższym portem lotniczym z lotami pasażerskimi jest babimojskie lotnisko w Nowym Kramsku.

Pod Berlinem ruszyło 31 pażdziernika 2020 r. gigalotnisko. Jego cień transportowy może dobić do reszty pasażerski port lotniczy we wsi Nowe Kramsko gm. Babimost. Ostatnio stracił on loty międzynarodowe i został z 2 połączeniami dziennie, teraz już tylko z jednym. To niemal stan przedagonalny a tutaj - obok powstaje gigalotnisko.

Proponuję aby zmienić nazwę marketingową, nazwę handlową tego lotniska pasażerskiego na:
Zielona Góra- Poznań- Wielkopolska
Zielona Góra- Berlin - Frankfurt Oder
Zielona Góra- Berlin - Ostbrandenburg
Zielona Góra- Berlin - Frankfurt Oder- Poznań
Zielona Góra- Poznań- Berlin
Zielona Góra- Poznań- Frankfurt Oder
Zielona Góra- Frankfurt Oder- Ostbrandenburg
Zielona Góra- Frankfurt Oder - Lebuser Land
Zielona Góra- Frankfurt Oder / Lebus
Zielona Góra- Ostbrandenburg- Frankfurt Oder
"Berlin - Słubice". 


Nie wiem czy taka nazwa jest zrozumiała, ale mieszkańcy Berlina kojarzą słubicki Polenmarkt. Kojarzą słubickie straganowe przedmieścia berlińskiej aglomeraji 4,5 milionów ludzi. Lotnisko pasażerskie IEG musiałoby cenowo być portem lotniczym tanich linii lotniczych. Obsługiwałoby tanie loty do wschodniej części Großraum Berlin.

Cel: loty transatlantyckie LOT

Gdyby przedłużyć o 700 metrów pas startowy (200 metrów z jednej strony, 500 metrów z drugiej strony), linia lotnicza LOT wszystkie swoje loty do Azji czy do USA mogłaby zaczynać na owym "Berlin - Słubice" z międzylądowaniem w Warszawie. To przygraniczne lotnisko mogłoby być polską miniwersją niemieckiego gigalotniska i polską próbą obrony narodowej linii lotniczej i jej rynku na terenie przygranicznym. 

Wnoszę ponownie o
przedłużenie drogi startowej lotniska Nowe Kramsko o 200 metrów z jednej i 500 metrów z drugiej strony. Poszerzenie dróg kołowania i płaszczyzn postojowych. Cel to możliwość konkurencji z lotniskiem BER za pomocą infrastruktury długiej drogi startowej. Jest to potrzebne dla międzylądowania samolotów Rzeszów- Newark w USA, jakie proponuję. Cel: obsługa żołnierzy i rodzin żołnierzy stacjonujących w okolicy Żagania. Stworzenie oferty alternatywnych połączęń transatlantyckich z terenu Polski Zachodniej - alternatywy wobec ofert z Berlina. 

Dlaczego oddawać rynek lotniczy do gigalotniska w Berlinie? Wiele lotów linii lotniczych Lot mogłoby mieć międzylądowanie w porcie IEG po polskiej stronie granicy. Na przykład loty z Krakowa do Gdańska mogłyby mieć tutajmiędzylądowanie. Także loty linii lotniczych Lot z Krakowa do Olsztyna Mazury mogłyby mieć międzylądowanie w "Zielon Góra IEG" zwłaszcza że do niedawna oferowane były loty pasażerskie Berlin- Olsztyn Mazury. Tak samo samoloty ze Szczecina do Rzeszowa mogłyby tutaj miećmiędzylądowanie. Te połączenia zsumowane z ofertą połączeń do Azji czy do USA mogłyby zrobić na lotnisku babimojskim prawdziwą konkurencję: możliwość przesiadki z mniejszych portów lotniczych na dalsze kierunki w owym "Zielon Góra IEG"- polski hub lotniczy,  węzeł przesiadkowy na loty do Azji czy do USA tuż na przedmieściach Großraum Berlin.

Obecnie na ulicy ludzie plotkują o tym że babimojskie lotnisko pasażerskie, zbudowane rzekomo w czynie społecznym, będzie zmiecione z rynku obsługi pasażerów gdy tylko szerzej ruszy niemieckie gigalotnisko pod Berlinem. Warto obronić ten rynek.

Opr. Adam Fularz
Redakcja elubuska.pl
Dolina Zielona 24A Zielona Góra Lubuskie Polska

Kierunki obsługiwane w przeszłości


Linia lotniczaKierunekOkres operowania
Eurolot

Polska Kraków

przed 2015
Eurolot

Polska Gdańsk

przed 2015
Olt Express

PolskaBydgoszcz

przed 2010
Olt Express

Niemcy Drezno

przed 2011
wg Wikipedii

Oto propozycja ratunkowa:

Jestem z wykształcenia ekonomistą transportu. Badamy zawodowo rynki sieciowe. 

Czy mogą Państwo zmienić model Państwa sieci połączeń lotniczych na model hub and spoke network z hubami także w porcie IEG?

Oferowaliby Państwo przewozy w systemie hub and spoke network z hubem w Babimoście. 

Oferowanoby następujące relacje:

Zielona Góra- Warszawa-  Lwów (jednorazowo oferowano polaczenie do Lwowa)
Zielona Góra -Monachium- Gdańsk z przesiadkami na:
Zielona Góra- Bydgoszcz- Warszawa (wznowienie trasy z międzylądowaniem w Bydgoszczy oferowanej za czasów linii Jetair)
Zielona Góra- Kraków

Zmienionoby trasę istniejącego połączenia sezonowego linii LOT:
Szczecin - Rzeszów z nowym miedzylądowaniem w porcie Zielona Góra- Babimost 

Proszę zobaczyć ofertę przewoźnika LOT w Rzeszowie:
Rzeszów [RZE] - Nowy Jork - Newark [EWR] Czas lotu: 09:40
Rzeszów [RZE] - Monachium [MUC] Czas lotu: 01:25

Proszę rozważyć przedłużenie pasa startowego w Nowym Kramsku koło Babimostu, i negocjacje z przewoźnikiem LOT na temat oferty międzylądowań w celu uzyskania oferty połączeń także na odcinku IEG- Rzeszów, być może to ten kierunek ma szansę na spore obłożenie. Proponuję aby dodano międzylądowanie w Nowym Kramsku/ Babimoście dla lotu z Rzeszowa do Newark w USA.:
Rzeszów [RZE] - międzylądowanie IEG- Nowy Jork - Newark [EWR] Czas lotu: 09:40

Dodanoby też międzylądowanie na innych trasach LOT z Rzeszowa:
Rzeszów [RZE] -międzylądowanie IEG - Monachium [MUC] Czas lotu: 01:25
Rzeszów [RZE] - Warszawa [WAW]-  IEG
Wnoszę o zmianę kierunku lotów krajowych do Warszawy na trasę Babimost IEG- Warszawa- Lublin:
Lot bezpośredni:
Zielona Góra [IEG] - Warszawa [WAW] - Lublin [LUZ] - Tel Awiw [TLV] Czas lotu:  LUZ do TLV 03:35
Zielona Góra [IEG] - Warszawa [WAW]  - Lublin [LUZ] - Warszawa [WAW] Czas lotu: LUZ- WAW 00:50

-- 
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra




Korespondencja w sprawie:

Szanowny Panie,

zgadzamy się z Panem, że z końcem roku 2015 kończy się umowa z przewoźnikiem lotniczym SprintAir S.A.

Nie możemy się jednak zgodzić z Pana zarzutem na temat rozmów samorządu z przewoźnikami lotniczymi. Na jakiej podstawie twierdzi Pan, że władze samorządowe nie starają się pozyskać przewoźników lotniczych?

W sprawie zadań spółki „Lotnisko Zielona Góra/Babimost sp. z o.o. w Zielonej Górze" uprzejmie prosimy kontaktować się ze spółką „Lotnisko". Jest ona samodzielnym podmiotem gospodarczym i chętnie odpowie na Pana pytania.

Czy słusznym jest Pana twierdzenie, że nowo otwarte porty lotnicze mają większe sukcesy niż port lotniczy Zielona Góra/Babimost? Prosimy o  podanie nazw tych portów.

Port lotniczy Radom nie odnotował jeszcze spektakularnego sukcesu, jakim jest start i lądowanie samolotu regularnego przewoźnika lotniczego. Proszę wziąć pod uwagę środki finansowe jakie poniósł port lotniczy Radom i porównać je do nakładów jakie zostały poniesione w porcie lotniczym Zielona Góra/Babimost.

Port lotniczy Zielona Góra/ Babimost jest zarządzany przez Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze". Porozumienie pomiędzy Województwem Lubuskim a PPL mówi o inwestycjach, jakie należy wykonać aby dostosować port do spełnienia warunków bezpieczeństwa wymaganych przez ULC i ICAO. Gotowość portu do obsługi odpowiedniej liczby pasażerów rozpocznie się w okresie jesiennym 2015 r. po zrealizowaniu ostatniego zadania związanego z budową hali kontroli przylotów. W tej chwili w IEG nie ma możliwości bezpiecznego odprawienia, w odlocie i przylocie samolotu kodu C. Od jesieni zeszłego roku działa ILS, który warunkował pozyskanie przewoźników lotniczych.

W związku z tym, że Województwo Lubuskie otrzymało lotnisko od Skarbu Państwa w darowiźnie w roku 2010 i nie posiadamy pełnej wiedzy na temat rozmów zarządzającego lotniskiem przed tym rokiem, będziemy wdzięczni za udostępnienie skanu zapytania jakie przesłał Pan do Ryanair, i odpowiedzi jaką Pan uzyskał. Na tej podstawie będziemy mogli poprosić PPL o ustosunkowanie się do tych pism.

 

 

Pozdrawiam,

 

Władysław Kłosik

Koordynator projektu

Biuro Projektów Własnych

(..)
tel. 68 45 65 285

Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego, ul. Podgórna 7, 65-057 Zielona Góra
www.lubuskie.pl

 

Opis: Logotyp - Lubuskie - corel 9.JPG





czwartek, 25 czerwca 2015

Listy czytelników- uruchommy połączenia z międzylądowaniem!

Przeglądam skrzynkę majlową i jeden czytelnik bardzo był zainteresowany lotami tanich linii z miedzylądowaniem w Babimoście, tzn., takie linie lecące w relacji z Katowic czy Rzeszowa do Londynu mogłyby wykonywać międzylądowanieBabimoście.

Samorząd musiałby ogłosić przetarg dla linii lotniczych na wykonywanie międzylądowań i obsługę pasażerów- nie wiem czy to możliwe.
 
Kolejną opcją możliwą do rozważenia jest przyciągnięcie linii Air Baltic i wprowadzenie połączenia z międzylądowaniem w Gdańsku - do portu lotniczego Ryga. Ten przewoźnik nie bał się uruchomić połączeń do portu lotniczego Radom. Być może- do Zielonej Góry też latałby, z międzylądowaniem w Gdańsku? Sam podróżowałem tymi liniami, niektóre ich linie dokonują częstych międzylądowań, nawet 2 razy w czasie kursu.





List czytelnika
Tak sie błąkam po tym forum na lokalnej GW i wiesz spodobał mi sie jeden sensowny pomysł zapodany a propos lotniska w Babimoscie
Loty tanich lini z Katowic, Rzeszowa do Londynu, Kopenhagi  etc via Babimost - czytaj tanie linie

Przyznam iz w Twoim (rzeczowym bądź co bądz) ostatnim pulsowym artykule brakuje mi argumentu iz Babimost może być też atrakcyjny dla Swiebodzina, Nowego Tomysla, Wolsztyna,

-- 

Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.



Szanowni Państwo, Ile wynosiłyby dotacje do linii lotniczej w relacji:
Zielona Góra (Babimist) W-wa Okęcie- Mielec port lotniczy? 
Być może w Mielu będzie szansa na dofinansowanie lotów, interesuje mnie czy Państwo są skłonni obsługiwać taką relację i za ile? Propozycję chcę złożyć w Mielcu, oraz w Tarnowie, gdzie samorząd interesuje się dopłatami do linii lotniczej do Warszawy, z dowozem pasażerów do portu w Mielcu, podobnie jak w Zielonej Górze. Linia miałaby międzylądowaniew Warszawie, gdzie jak sądzę większość pasażerów wysiadałaby, a tylko nieliczni podróżowaliby w całej relacji.
Pozdrawiam,
-- 
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.



Szanowni Państwo, 
Czy możliwe jest uzgodnienie z liniami (..)s międzylądowania w Babimoście np. na trasie Łódź- Monachium lub Olsztyn- Monachium? Pan (,..) wreszcie się odezwał, i prosi o informacje o potencjale lotniska. 
Linia (..) dowożą pasażerów liniom (..)
Myślę że najbardziej prwadopodobne i możliwe jest międzylądowanie na trasie Monachium- Łódź. 
Proszę też o informację, czy podjęto negocjacje, chcemy to opisać w prasie. 
Przypominam też że władze woj. warmińsko- mazurskiego planują przetarg na pokrywanie kosztów połączenia do Monachium, w przypadku sprzedaży mniejszej liczby biletów niż zakładana. To samo rozwiązanie byłoby przydatne w przypadku Babimostu. Z tym że tutaj dotacja będzie większa, bo zrezygnowali Państwo z budowy połączenia kolejowego do terminalu portu. 
W najbliższym czasie planujemy zorganizowanie przejazdu autobusem szynowym do terminalu towarowego portu lotniczego dla lokalnych dziennikarzy, pokazując że można zorganizować to połączenie także bez przedłużenia linii kolejowej pod sam terminal, o ile możliwe będzie podwożenie pasażerów na dystansie 2 km do terminalu jakimś minibusem. 
Podrawiam,
Adam Fularz
Gazeta Zielonogórska


---------- Forwarded message ----------
From: (..)
Date: 2016-02-29 9:50 GMT+01:00
Subject: RE: Question from Poland
To: "adam.fularz


Dear Adam,

 

Thank you for your proposal. We are open for suggestions, but it this case – if MUC-SZY route is confirmed (which is not the case at the moment), we have no flexibility to include another airport as an intermediate point due to our rotation limitations. However it may be a potential destination to include in any future plans, also in case SZY is not confirmed. So any additional information on the potential would be welcome.

 

Best regards,

(..)

 

 

 

From: Adam Fularz
Sent: Monday, February 29, 2016 8:53 AM
To: 9...) PR
Subject: Question from Poland

 

Dear Ladies and Gentlemen,

Does theAirways serve flights with stops? In Poland there is a chance to introduce intermediate stops, for example on Your new route ..), such an intermediate stop could be made in Zielona Góra Airport.

What do You think of such a proposal?

Let us know, we can describe the story,

Cheers,

 

--

Adam Fularz

Wydawnictwo Merkuriusz Polski


Odpowiedzi:


Panie Andrzeju,

Parchim Airport jest nam znane od wielu lat jak tylko chińczyki przejęli to lotnisko. 
Była tam swego czasu również wizyta władz wojewódzkich, tak więc jest to znany przykład radnym wojewódzkim, a tym samym nic nowego Pan nie wymyślił.

Co się tyczy (..) to wymieniliśmy się informacjami z (..)  sprawie naszych potrzeb. No niestety nie mają mocy przerobowych, a międzylądowanie w Zielonej Górze w ramach połączenia (..) nie wchodzi obecnie w rachubę, ale ja i (..) nie rezygnujemy z dalszych rozmów i spotkamy się osobiście w Krakowie na(..) pod koniec kwietnia br.

Kilka miesięcy temu  wysłaliśmy korespondencję do (..)  z zaproszeniem do przedstawienia przez nasze lotnisko oferty dla (..) , i co (?) - do dzisiaj nie mamy odpowiedzi, że są zainteresowani.
A tak dla Pana informacji to jeszcze wcześniej 2-3 lata temu wysyłaliśmy kilka listów z propozycjami współpracy i też bez odpowiedzi.
Moim zdaniem to władze firmy (..)nie chcą z nami rozmawiać lub nie widzą takiej potrzeby, aby uruchomić połączenia lotnicze z Zielonej Góry do(..).

Jeżeli ma Pan jakieś inne pomysły ws. rozwoju portu lotniczego Zielona Góra ale nie te, które już znamy (wałkowane są KÓŁKO) lub inne informacje, które ułatwią zainteresują przewoźników low cost - to jestem otwarty na dalsze otrzymywanie e-maili. 


Pozdrawiam


Maciej K. Król

Prezes Lotnisko Zielona Góra/Babimost sp. z o.o.


Pytanie do linii Sprintair sprzed kilku laty:
wt., 21 cze 2016

- Czy linie Sprintair przedłużyłyby piątkowe i poniedziałkowe loty do Żar/ Żagania, gdyby naorawiono pas startowy i terminal pasażerski? Lotnisko to obsługiwało ruch pasażerski do Rosji w czasach komunizmu. 

Petycja do Poseł Paweł Pudłowski,
Szanowny Panie Pośle. 
W wielu krajach działają sieci dotowanych z publicznych pieniędzy lokalnych lotnisk. 
Koło Żar i Żagania marnuje się ogromne powojskowe lotnisko, mozliwe do wykorzystania w roli regionalnego portu lotniczego. 

Wszystko zależy, czy uda się Panu przekonać władze województwa lubuskiego do przedłużenia istniejącej linii lotniczej Babimost- Warszawa do Żar/ Żagania. Wówczas nowa relacja byłaby obsługiwana następująco:

Zary Żagań- międzylądowanie Babimost- Warszawa Okęcie. 

Początkowo połączenie działałoby tylko w piątki wieczorem i w poniedziałki rano. Dopiero z czasem, po przeprowadzeniu testu rynkowego, uruchomionoby to połączenie we wszystkie dni tygodnia. 

To od Pana zależy, czy Żagań i Żary uzyskają stałe połączenie lotnicze z Warszawą, dzięki reaktywacji powojskowego lotniska do celów lotnictwa pasażerskiego, oraz dzięki przedłużeniu dofinansowywanej z publicznych pieniędzy linii lotniczej Babimost- Warszawa do Żar/ Żagania.

Nowy port lotniczy służyłby przede wszystkim szybkiemu skomunikowaniu regionu  Żar/ Żagania z Warszawą. Nie miałby celu komercyjnego, byłby kolejnym portem lotniczym województwa finansowanym z publicznych pieniędzy. 

Apeluję o wparcie pomysłu i o wnioskowanie do odpowiednich władz o utworzenie w Żarach/ Żaganiu cywilnego, pasażerskiego portu lotniczego na bazie lotniska powojskowego. 

Proszę o nadesłanie Państwa stanowiska- odpowiedzi na nadesłaną petycję, odpowiedź opublikujemy, w kontynuacji artykułu o utworzenie portu lotniczego Żary/ Żagań,
-- 
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.


Szanowny Panie Fularz,

ww związku z e-mailem do Zarządu WL i Radnych Sejmiku WL z dnia 29.11.2018r. ws. wniosku o zmianę decyzji o likwidacji byłego lotniska w Tomaszowie k. Żagania informuję w imieniu UMWL, że Pana e-mail zgodnie z treścią art.65 § 1 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego został przesłany do właściwej w tej sprawie jednostki samorządu gminnego - Urzędu Gminy Żagań - w załączeniu skan pisma.

Jednocześnie informuję, że zgodnie z właściwością prawną i miejscową wszystkie wnioski i uwagi dotyczące byłego lotniska w Tomaszowo k. Żagania należy kierować do władz Gminy Żagań. 

Pozdrawiam


Maciej K. Król

Prezes Lotnisko Zielona Góra/Babimost sp. z o.o.

i Główny Specjalista ds. Lotnictwa UMWL

--


Adam Fularz, manager Radiotelewizji

RTVP OPÉRA www.opera.rtvp.pl

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra



Komentarze

Popularne posty