Wniosek w sprawie sieci całorocznych kanalów dla żeglugi po mieście


Od: Adam Fularz , Nowosolska.pl
Date:1/XII/ 2020
Subject: Wniosek do Radnych gminy  oraz do UM dot. stworzeia warunków do żeglugi całorocznej w Nowej Soli



Wniosek do Radnych gminy oraz do UM
Urząd Miejski w Nowej Soli ul. Piłsudskiego 12 67-100 Nowa Sól
dot. niewielkiej inwestycji - kanału lateralnego rzeki Odry- w celu stworzenia całorocznego szlaku żeglugi  na terenie miasta 

Szanowni Państwo, 

Jako ekonomista zaproponuję inwestycję. Wpisanoby ją natychmiast do miejskich strategii i zrealizowano pospiesznie jako część miejskiego programu retencji wody. Myślę że taki program retencji wody należy pospiesznie wykonać, sytuacja bowiem z roku na rok jest coraz gorsza. 

Miasto Nowa Sól ma mało wody- ma tylko basen portowy, rzekę i jedno - dwa parkowe oczka w bezpośredniej bliskości centrum miasta, choć kiedyś tak nie było. Ekonomiści są w stanie oszacować popyt na jezior np. przez porównanie cen noclegów czy cen nieruchomości. 

Jako ekonomista proponuję zmiany. Turystyka mogłaby się rozwinąć dzięki tej inwestycji. Spiętrzonoby wody kanału Czarnej Strugi tworząc wokół Nowej Soli nowy niewielki i płytki kanał lateralny wzdłuż rzeki Odry- kierując wody Czarnej Strugi do basenu portowego.  na terenie miasta. Zagrodzono by śluzą ujście Czarnej Strugi do Odry  a poprzez puszczenie tego cieku przez kanał portowy- podniesionoby jego poziom, w sposób możliwe że dogodny dla żeglugi. 

Tego jednak nie wiem, jedynie strzelam, zgaduję, robię "intelligent guess", choć nie sprawdzałem tego. Ktoś powinien to profesjonalnie przeliczyć (różnice w wysokości poziomu wody w ujściu Czarnej Strugi i w porcie w Nowej Soli). Są w teorii mapy, ale jakoś nie wierzę w aktualność tych danych. Te obliczenia są żmudne i kosztowne, nie stać mnie na projektowanie takiego kanału by w ogóle sprawdzić czy ma to sens. Zakładam że matematycznie spadek rzeki wynosi na tym odcinku ze 20- 30 cm i o tą wartośc podniesionoby poziom wód gruntowych po tej inwestycji w spiętrzenie i przebudowę ujścia Czarnej Strugi do Odry. Możliwe że wystarczy to dla utrzymania żeglugi w kanale Czarna Struga na odcinku miejskim już po tej niewielkiej inwestycji. Nie wymaga ona raczej budowy nowych mostów. Sam kanał wzdłuż wału nie jest czymś kosztownym czy trudnym w budowie, ziemia z wykopu trafia po prostu na koronę wału.

Powstałaby sieć kanałów i mini- śluz dla małych żaglówek. Rocznie budowanoby ok. 400 metrów małych kanałów. Skoro gmina buduje drogi dla samochodów, nie stoi na przeszkodzie by uzupełnić sieć dróg wodnych gminy Nowa Sól. Przez centrum m. Nowa Sól przepływa rzeka Czarna Struga- ją także spiętrzono lub pogłębiono, poszerzono tworząc sieć kanałów dla ruchu żaglówek i łodzi między akwenami woj. lubuskiego - co w przypadku Os. Konstytucji jest bardzo łatwe, wystarczyłoby dodać jakąś śluzę na Czarnej Strudze. Dodanoby od 1 do 3 małych śluz, aby nie odcinać możliwości żeglugi w górę rzeczki.  Mieszkańcy os. Konstytucji 3 Maja mogliby trzymać swoje jachty bezpośrednio w mieście, zbudowanoby malutką marinę przy tym osiedlu. Byłoby ono kurortem. Drogę wodną do rzeki Odry przebudowanoby, co opiszę osobno. Być może ma ona jakiś potencjał turystyczny, ale słyszałem że wycięto już "drzewa i zakrzaczenia" na początku 2020 r. 

Wg dołączonych plików .png. jest możliwa turystyka wodna bowiem w pobliżu są tereny o dużym potencjale demograficznym. Jeśli samo dociągnięcie kanału lateralnego i skierowanie ujścia Czarnej Strugi do portu wystarczy dla podniesienia poziomu wody w rzeczce umożliwiając żeglugę bez śluzy do os. Konstytucji - co byłoby najłatwiejsze. Jeśli się to nie uda, możliwe są inne rozwiązania. W jednym z dogodnych miejsc wybudowanoby spiętrzenie i śluzę na rzeczce  (by nie wykluczyć żeglugi np . jachtem do Odry).

Uzasadnienie ekonomiczne: Władze miasta odniosą korzyści z turystyki znacznie większe niż straty  ze zmiany przeznaczenia tych miejsc.  Pozyskanoby dotacje. 

Dodanoby kanał do zbiornika w Lubieszowie, wykonanoby przystań rzeczną / wodną na jeziorku. Jeśli to staw hodowlany- właściciele stawów hodowlanych byliby poinformowani o zamiarze scalenia stawów, dokonanoby likwidacji grobli dzielących stawy, pogłębionoby bagna i mokradła oraz stawy koparkami lub nawet pogłębiarką.

Proszę o reakcję na propozycję. Schemat proponowanego kanału w pliku nowaso21.png dołączam. Przypomnę że proponowany kanał lateralny jest to płytki i niewielki kanał, nie jest to znacząca czy nawet- zauważalna w wydatkach inwestycja. Głębokość 75- 90 cm w zupełności wystarczy jachtom czy łodziom motorowym.

Z szacunkiem,
Adam Fularz
ekonomista, wydawca prasy.
-- 
Nowosolska.pl
Dolina Zielona 24a, Ziel. Góra
--


Adam Fularz, manager Radiotelewizji

RTVP OPÉRA www.opera.rtvp.pl

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra



Komentarze

Popularne posty