Odpowiedź na wniosek dot. ratowania portu lotniczego przed cieniem gigalotniska w pobliżu

do

Departament Lotnictwa

Ministerstwo Infrastruktury


Odpowiedź redakcji na wniosek dot. ratowania portu lotniczego przed cieniem gigalotniska w pobliżu

Szanowni Państwo, Napisali Państwo 

"Pana propozycja zmiany nazwy Portu Lotniczego Zielona Góra – Babimost na nazwę w języku niemieckim „Frankfurt (Oder) bei Berlin" w opinii Ministerstwa Infrastruktury jest niezasadna, a także niestosowna. Port Lotniczy Zielona Góra – Babimost znajduje się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i zmiana jego nazwy na język obcy jest niemożliwa. Ponadto należy podkreślić, że przedmiotowe lotnisko nie znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie Frankfurtu nad Odrą oraz Berlina, a miasta Zielonej Góry co uzasadnia pozostawienie obecnej nazwy."

- redakcja zauważa że województwo Lubuskie nosi nazwę od niepolskiego miasta Lubusz (Lebus), które znajduje się kilkanaście km od przejścia granicznego, po stronie niemieckiej, jeszcze za Frankfurtem nad Odrą. 
- lotnisko pasażerskie koło Miluzy po stronie francuskiej nosi nazwę miasta Bazylea po stronie Szwajcarii
- lotnisko pasażerskie w Heringsdorf ma nosić albo już nosi nazwę Świnoujścia po stronie polskiej.
-chodzi o nazwę komercyjną, handlową, na wzór lotniska Paryż- Beauvais. Dawna nazwa prawna by pozostała bez zmian. Chodzi o taką zmianę nazwy aby lotnisko samą zmianą nazwy wygenerowało dodatkowy ruch podróżnych. Przypomnę że jest to dystans podobny jak z Radomia do Warszawy. Przypomnę że lotnisko w Radomiu ma obsługiwać ruch do Warszawy, i nie rozumiem czemu to samo nie jest możliwe w odniesieniu do Berlina i portu lotn. IEG na ul. Szkolnej w Nowym Kramsku.

Pozdrawiam,
Adam Fularz

On Thu, Sep 10, 2020 at 10:55 AM SekretariatDL <sekretariatDL na s. mi.gov.pl> wrote:

Szanowny Panie,

z upoważnienia Dyrekcji Departamentu Lotnictwa przekazuję w załączeniu odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury na Pana wnioski z dnia 12 oraz 25 sierpnia br.

 

Jednocześnie w załączeniu przekazuję informację na temat przetwarzania danych osobowych w Ministerstwie Infrastruktury.

 

Z poważaniem,

 

Tomasz Bojanowski

Wydział Rozwoju Rynku Transportu Lotniczego

Departament Lotnictwa

Ministerstwo Infrastruktury

 

 

From: Adam Fularz 
Sent: Wednesday, August 12, 2020 12:44 PM
To: kancelaria
Subject: Wniosek do Zarządu Ministerstwa Infranstruktury dot. ratowania portu lotniczego przed cieniem gigalotniska w pobliżu

 

 

 

Zielona Góra 12.8.2020

 

Wniosek do Ministerstwa Infranstruktury

 

do wiadomości Radnych Sejmiku,Zarządu Woj. Lubuskiego 

 

dot. podjęcia skutecznych działań w celu ratowania portu lotniczego przed cieniem gigalotniska w pobliżu

 

Szanowni Państwo,

Redakcja otrzymała informację że "Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego systematycznie ponawia informację skierowaną do wszystkich przewoźników LLC operujących w Polsce o możliwości uruchomienia połączeń międzynarodowych z IEG".

 

Jako wydawca obawiam się że lotnisko może nie wytrzymać walki z nowopowstającym gigalotniskiem w Berlinie. Jako lekko bardziej kompetentny w tej kwestii ekonomista ostrzegam Zarząd Województwa, iż nieodpowiednimi decyzjami, brakiem należytej dbałości o umiejętny marketing posiadanego zasobu (to UMWL odpowiada za marketing obiektu "port lotniczy" wg umowy z PPL), może doprowadzić do trwałej utraty wartości majątku o miliardowej wartości. Sugeruję że stanie się to stopniowo w ciągu kilku najbliższych lat.

 

Sugeruję aby powołano zespół do spraw ratowania sytuacji lotniska w Babimoście przy Ministrze Infrastruktury. W obecnej sytuacji może on wpaść w efekt "cienia transportowego", efektu zwanego po niemiecku jako Verkehrsschatten. Duże lotniska rzucają transportowy cień na inne sąsiadujące lotniska. Duże porty lotnicze zaczynają efektem skali (ilości oferowanych połączeń) zabijać inne konkurencyjne lotniska w otoczeniu dużych portów lotniczych. To dlatego lotniska w Radomiu czy Łodzi przynoszą tak duże straty- są w cieniu  wielkiego, dużego lotniska w okolicy. 

 

Ostrzegam przed zmarnowaniem tego ogromnego majątku jaki stanowi tutejszy port lotniczy. Sugeruję rozpisanie konkursu wśród ekspertów, mających opracować koncepcje ratunkowe dla portu lotniczego. Sugeruję powołanie zespołu do spraw ratowania portu lotniczego przy Ministrze czy Marszałku Województwa.

 

W związku z powyższym proponuję:

 

Czy można prosić PPL o powtórzenie tej akcji informacyjnej wśród przewoźników tanich linii lotniczych po raz kolejny (o możliwości uruchomienia połączeń międzynarodowych z IEG")? Czy można przez PPL wprost zapytać się tych przewoźników, czy pasuje im zmiana nazwy handlowej (nie zaś nazwy prawnej portu lotniczego) portu lotniczego na inną nazwę, związaną z bliskością Berlina czy Frankfurtu nad Odrą? Czy pasuje im np. nowa nazwa handlowa: "Berlin Ostbrandenburg", "Frankfurt Oder" albo "Frankfurt Oder/ Berlin Ostbrandenburg" (przywołanoby dla marketingu przedwojenną nazwę naszego regionu: "Ostbrandenburg"- tłumacząc ją dosłownie po polsku: Branibór Wschodni")? Czy pasuje im połączenie z Berlinem w czasie 2 godzin koleją za pomocą usługi o nazwie "S-Bahn Frankfurt Oder"- czyli autobus szynowy spod lotniska w Babimoście do Frankfurtu nad Odrą, na przesiadkę na podmiejską linię RE1? 

 

Przypomnę że budowa i utrzymanie nieukończonego państwowego lotniska w Babimoście a konkretnie przy ul. Szkolnej we wsi Nowe Kramsko trwa od lat 60-tych, pochłonęła do tej pory ponad miliard PLN. Otwarto go 10.10.1957 po trzech latach budowy. Po 63 latach budowy, lotnisko ma pierwszy miliard dopłat za sobą (i trzy terminale: 2 dla pax, jeden dla cargo). Ma powstać trzeci terminal pasażerski, powierzchnia płyt postojowych ma pozwolić na zaparkowanie jednocześnie w sumie około 15 boeingów czy airbusów (obecnie port mieści jednocześnie jakieś 12-13 samolotów typu boeing czy airbus). 

 

Nieopodal Nowego Kramska jest aglomeracja Berlina która sama jedna obsługuje więcej pax i cargo niż cała Polska - wszystkie lotniska razem wzięte.  
Budowa lotniska- giganta z dwoma płytami postojowymi- w tym jedną aż na 10 (!) boeingów, w sumie mieszczącego ok. 12-13 miejsc postojowych dla samolotów kodu C, wg dzisiejszych cen kosztowałaby co najmniej 400 milionów PLN. Utrzymanie portu pochłania jakieś 5 mln rocznie, co przez 60 lat daje kwotę 300 mln. Od równo 40 lat (z niewielkimi przerwami) dotowane są połączenia pasażerskie do tego portu lotniczego, co pochłonęło ok. 276 mln PLN wg cen z 2017 roku. Dodatkowo w doposażenie portu lotniczego zainwestowano ostatnio 60 mln PLN- zbudowano na przykład drugi terminal pasażerski. Z moich szacunków skali dopłat wychodzi kwota 1,037 miliarda PLN.

 

Sugeruję aby:

-przynajmniej rozpoczęto dyskusję w tej sprawie. Proponuję aby zmieniono nazwę portu lotniczego we wsi Nowe Kramsko / mieście Babimost na port lotniczy "Frankfurt (Oder) bei Berlin" lub "Frankfurt (Oder)- Poznań". Uzasadniam że Berlin to największe miasto (4,5 mln w aglomeracji) w okolicy lotniska. W Hahn oraz w Weeze zmieniono nazwy lotniska i to pomogło, ba, spowodowało rozwój. 

-uruchomiono nieużywaną linię kolei do portu i w ramach programu Kolej Plus złożono wniosek o jej przedłużenie o 2 tysiące metrów pod wejście do terminali pasażerskich. Jako że większość trasy na odcinku do Frankfurtu nad Odrą jest dostosowana do 160 km/h, pociągi mogą dowieźć podróżnych do FFO, skąd są przesiadki na Berlin, niestety linia ta wymaga napraw. Proponowałem by kolej S-Bahn z Frankfurtu nad Odrą dojeżdżała na to lotnisko (w trakcji spalinowej). 

-Państwowy port lotniczy w Babimoście/  Nowym Kramsku skupił się na walce o klienta biznesowego i loty rozkładowe dla aglomeracji Berlina 

 

opr. Adam Fularz

Redakcja "Elubuska" Dolina Zielona 24a, 65-154 Ziel. Góra

dla portalu elubuska.pl

 

Załącznik: uzasadnienie

 

Proponuję realizację modelu biznesowego "Low - Cost - Airport" i zmianę nazwy portu lotniczego na MPL " Frankfurt (Oder)-Poznań" ewentualnie ("Ostbrandenburg- Frankfurt (Oder) - Zielona Góra Flughafen") lub Berlin - Frankfurt (Oder) Flughafen, pozbywając się w ogóle nazwy Zielona Góra.

 

Zmiana nazwy lotniska w Hahn i wyniki ekonomiczne

 

Rok Pasażerowie Operacji lotniczych
2014 2447140 19103
2013 2667529 25065
2012 2791195 30015
2011 2894109 32923
2010 3463571 37081
2009 3743281 38970
2008 3909862 40586
2007 3955661 40980
2006 3525359 39610
2005 3001898 37283
2004 2744550 31484
2003 2407911 31092 ------------------------------> Rok zmiany nazwy
2002 1451530 25564
2001 438486 22912
2000 380281 23332
1999 140706 19632
1998 32040 10064
1997 19026 7440

Cały tekst: http://zielonagora.gazeta.pl/zielonagora/1,35182,18480436,fularz-lotnisko-w-babimoscie-z-nazwa-berlin-franfurt-oder.html#ixzz3hx71bDL6

 

Port w Duesseldorf- Weeze

 

Rok Liczba pasażerów
2003 207.992  -----------------------------------------> zmiana nazwy

 2004 796.745 

 2005 591.744 

 2006 585.403 

 2007 848.852 

 2008 1.525.063

 2009 2.403.119 

 2010 2.896.999 

 2011 2.421.720 

 2012 2.209.007 

 2013 2.488.956 

 2014 1.806.964


Cały tekst:: http://zielonagora.gazeta.pl/zielonagora/1,35182,18480436,fularz-lotnisko-w-babimoscie-z-nazwa-berlin-franfurt-oder.html#ixzz3hx7bbsZ9

z Wikipedii: fragment
The airport has undergone several name changes in its history as a civil airport. The operators originally wanted to name it after the city of Düsseldorf, but the significant distance of 70 km (43 mi) to that city, which already had two closer international airports (the actual Düsseldorf Airport as well as Cologne Bonn Airport), resulted in the name being blocked by a court ruling that it was likely to mislead passengers.[citation needed] However, Ryanair still refers to it as "Düsseldorf-Weeze". The airport actually serves better the closer Dutch cities of Venlo, Nijmegen and Arnhem, the German city of Duisburg and the immediate Weeze area than Düsseldorf.


-----

z Wikipedii: fragment
Er hat nach Ende der militärischen Nutzung im Jahr 1999 mehrfach den Namen gewechselt und hieß zunächst Flughafen Niederrhein, wird aber schon seit 2003 von Ryanair unter der Bezeichnung Flughafen Düsseldorf (Weeze) vermarktet. Nachdem andere Namensvarianten, die die Nähe zum rund 70 Kilometer entfernten Düsseldorf betonen sollten, gerichtlich verboten wurden, nennt sich der Flughafen seit 2005 nur noch Airport Weeze. Ryanair wurde gleichzeitig aber erlaubt, den Flughafen weiter unter Düsseldorf (Weeze) zu vermarkten, muss dabei jedoch stets die Erläuterung „ca. 70 Kilometer von Düsseldorf" als Fußnote hinzufügen.

 

--

 


--


Adam Fularz, manager Radiotelewizji

RTVP OPÉRA www.opera.rtvp.pl

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra



Komentarze

Popularne posty