Od:
Adam Fularz <
Adam@wieczorna.pl>
Data: 17.9. 2020
Temat: Propozycje - sieć kanałów dla żeglugi turystycznej wokół m. Brody
do
Szanowni Państwo,
Przesyłam propozycję redakcji:
Wygenerowanie większego potencjału atrakcyjności turystycznej dzięki remontowi sieci kanałów gm. Brody
"Szprewald w Brodach"
- wzorem Szprewaldu zainwestowanoby w kanały dla turystyki wodnej łodziami wiosłowymi.
- naprawioniby kanał Brodzki do Stawu Brodzkiego
- wzorem miast Europy Zach. możnaby zbudować miniport/ minimarinę wzdłuż ulicy 1 maja, tworząc w Brodach pełnoprawną minimarinę dla jachtów. Możnaby tutaj w dalekiej przyszłości zbudować dużą, ozdobną przystań ministatków turystycznych na Kanale Brodzkim- któreby cumowały w centrum wsi, przy ulicy Bocznej, kursowałyby w relacji po szlaku wodnym żeglugi turystycznej z Brodów do wsi Jeziory Dolne. Powstałaby przystań "Jeziory Dolne" w m. Jeziory Dln. na rzeczce , poprawionoby przystanie w okolicy.
- Proponuję aby kanał rzeczki wzdłuż drogi z Brodów do Jezior Dln. po przerwie znów stałaby się kanałem żeglownym, drogą wodną dla galarów zmierzających do nowej przystani turystycznej w centrum Brodów.
Czy władze gminy sądzą że pozwoli to na wzbogacenie oferty turystycznej miasta poprzez stworzenie atrakcji którą "każdy przyjezdny" będzie mógł łatwo "zaliczyć?"
Cele i opis projektu
Kanał Brodzki to propozycja odtworzenia zapiaszczonego, zamulonego połączenia Brodów z długim na kilka km kanałem w ciągu rzeczki dla wygody mieszkańców, w połączeniu z minimariną w centrum Brodów.
Mieszkańcy mogliby cumować swoje łodzie a kiedyś także jachty bezpośrednio w centrum Brodów wzorem Cigacic.
Cel to ewentualne podniesienie mostu dla żeglugi i naprawa/ pogłębienie proponowanego Kanału Brodzkiego (wygrodzonego od rzeki dzikiej, fragmentu rzeki skanalizowanej) dla łodzi, a kiedyś nawet jachtów i żaglówek. Możliwe jest nawet odtworzenie jego parametrów z przeszłości i zmodernizowanie go miejscami, na odcinkach, dla możliwości wprowadzenia statków turystycznych w przyszłości. Dla jachtów i łodzi wiosłowych czy nawet motorowych udrożnionoby sieć tymczasowych kanałów łączących Brody i Jeziory Dolne. Podniesiony przyczółki mostów dla udrożnienia prześwitów dla żeglugi łodzią wiosłową albo jachtem ze złożonym masztem.
- Kanał Brodzki - proponowana droga wodna o dł. ok. kilku km dla statków turystycznych typu łódź wiosłowa, jachtów etc, do centrum Brodów i Stawu Brodzkiego, jako trwale dostosowana i wygrodzona dla żeglugi część koryta rzeczki.
- Rzeczka w kierunku Jeziory Dolne
- Jezioro Brodzkie
--
Propozycja planu remontu kanałów żeglugowych gminy Brody
List do radnych gminy
Szanowni Państwo,
Będąc przez weekend na Mazurach, nie mogłem uwierzyć własnym oczom. Połączenie jezior kanałami w jeden akwen tak rozwinęło turystykę, że kanały są zakorkowane jachtami, łodziami, statkami, płynie się w rzędzie statków. Ten sam rodzaj inwestycji proponuję sfinansować z funduszy PGW Wody Polskie i środków UE w okolicach Brodów.
Sądzę że istnieje potencjał dla stworzenia w Brodach małej namiastki Mazur. Jadąc wczoraj drogą Brody- Jeziory Dolne widziałem kanał jak w Szprewaldzie.
Pytania redakcji:
Czy możliwe jest połączenie poprzez rozbudowę obecnych połączeń wodnych i zastąpienia ich kanałem nieznacznie tylko poszerzonym i pogłębionym dla jachtów i żaglówek:
- Kanał Brodzki - proponowana droga wodna kilku km dla statków turystycznych, jachtów etc, do centrum Brodów, jako trwale wygrodzona dla żeglugi część koryta rzeczki.
- Rzeczka - kanał do m. Jeziory Dln.
Po wizycie na Mazurach w ten weekend podnoszę temat korzyści wypływających dla rozwoju turystyki poprzez wzajemne połączenie siecią kanałów żeglugowych dla jachtów i żaglówek- obecnych akwenów wokół Brodów.
Jak wynika z mapy, akweny te są obecnie już połączone, droga woda jest niestety zapiaszczona, nie wiadomo, czy droga wodna jest należycie oznakowana, należycie utrzymana, pogłębiona i czy jest przejezdna dla jachtów. Wymaga to wygrodzenia z rzeczki kanałów o głębokości nieznacznie tylko większej niż obecnie by znacznie rozbudować potencjał dla turystyki wodnej w regionie Brodów.
Proszę o odniesienie się do propozycji niewielkich inwestycji. Akweny w większości już obecnie są połączone, ale brakuje prześwitu pod mostami czy głębokości tranzytowych. W propozycji idzie mi o takie rozbudowanie tych połączeń, by wytworzyć potencjał dla turystyki wodnej w rodzaju tego spotykanego na Mazurach. Nie będzie to możliwe bez połączenia gminy siecią choćby niewielkich, płytkich i wąskich kanałów.
Pozdrawiam
Adam Fularz
ekonomista
ul. Dolina Zielona 24a, 65-154 Ziel. Góra
Przykład działań inwestycyjnych na terenie Mazur:
"Projekt „Budowa i przebudowa infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Wielkich Jezior Mazurskich wraz z budową śluzy „Guzianka II" i remontem śluzy „Guzianka I"/ Etap II B - przebudowa i umocnienie 5 kanałów na szlaku od Mikołajek do Giżycka" obejmuje pięć odrębnych zadań:
- Przebudowę i umocnienie Kanału Tałckiego - łączącego jezioro Tałtowisko z jeziorem Tałty. Przebudowa obejmie 1,6 km kanału.
- Przebudowę i umocnienie Kanału Mioduńskiego - łączącego jeziora Kotek i Szymon. Przebudowa obejmie 1,92 km kanału.
- Przebudowę i umocnienie Kanału Grunwaldzkiego - łączącego jeziora Kotek i Tałtowisko. Przebudowa obejmie 0,47 km kanału.
- Przebudowę i umocnienie Kanału Szymońskiego - łączącego Jezioro Szymon z Jeziorem Szymoneckim stanowiącym zatokę Jeziora Jagodne. Najdłuższy kanał mazurski na szlaku od Mikołajek do Giżycka. Przebudowa obejmie 2,36 km kanału.
- Przebudowę i umocnienie części Kanału Łuczańskiego/Giżyckiego - łączącego jeziora Niegocin i Kisajno. Kanał zlokalizowany jest w zachodniej części Giżycka. Prace remontowe obejmą 2,13 km.
Inwestycje są niezbędne ze względu na silną degradację i zły stan techniczny ubezpieczeń brzegowych kanałów łączących jeziora oraz fragmentów nabrzeży jezior służących obsłudze ruchu żeglugowego. Ograniczona jest też drożność niektórych odcinków kanałów i jezior spowodowanych złym stanem technicznym urządzeń i budowli inżynierskich (śluzy, mostów, kładek itp.).
Dzięki inwestycji na pięciu kanałach zostanie zmodernizowanych w sumie 8,5 km kluczowych szlaków wodnych od Mikołajek do Giżycka.
Wartość całego projektu to ponad 150 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wynosi 98 mln zł, wkład własny Gospodarstwa Wody Polskie to 48 mln zł, a budżetu państwa 17,5 mln zł."
wg https://mazury24.eu/aktualnosci/ruszaja-remonty-kanalow-mazurskich-utrudnien-dla-zeglugi-nie-bedzie,12200
Adam Fularz
Redakcja Polish News Agency
--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency polishnews.pl
--
--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency
polishnews.pl
Komentarze
Prześlij komentarz