Wniosek redakcji dot. zagrożenia dla rynku lotnisk pasażerskich w zachodniej części kraju

Wniosek do Prezesa Rady Ministrów Mateusza Morawieckiego

Szanowni Państwo, 
Redakcja uzyskała informację że planowane gigalotnisko pod Berlinem stanowi zagrożenie dla istnienia lokalnego przygranicznego lotniska pasażerskiego w miejscowości Nowe Kramsko gm. Babimost.  

Redakcja tego się dowiedziaha gdy sprawdzała sytuację rynkową lotnisk wokół innych wielkich miast kontynentu europejskiego. Inwestycja na ul. Szkolnej 23 we wsi Nowe Kramsko gm. Babimost pochłonęła do tej pory oszałamiającą 10-cyfrową kwotę którą żal zmarnować. To największa inwestycja w całej okolicy. Można na owym lotnisku zaparkować jednocześnie jakieś 10 czy 12 boeingów i airbusów. Niestety żadne tam nie parkują. 

Redakcja przedstawia plan ratunkowy. Pociągi do Poznania z czasem przejazdu 50- 55 minut, do Frankfurtu nad Odrą etc. Brakuje 2000 metrów torowiska i stacji kolejowej.

Korespondencja:

List dot. ratowania portu lotniczego przed cieniem gigalotniska w pobliżu
Adam Fularz
do kontakt
12 sie
Szczegóły
Do wiadomości zarządu spółki PPL




Zielona Góra 12.8.2020

Wniosek do Ministerstwa Infranstruktury

do wiadomości Radnych Sejmiku, Zarządu Woj. Lubuskiego 

dot. podjęcia skutecznych działań w celu ratowania portu lotniczego przed cieniem gigalotniska w pobliżu

Szanowni Państwo,
Redakcja otrzymała informację że "Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego systematycznie ponawia informację skierowaną do wszystkich przewoźników LLC operujących w Polsce o możliwości uruchomienia połączeń międzynarodowych z IEG".

Jako wydawca obawiam się że lotnisko może nie wytrzymać walki z nowopowstającym gigalotniskiem w Berlinie. Jako lekko bardziej kompetentny w tej kwestii ekonomista ostrzegam Zarząd Województwa, iż nieodpowiednimi decyzjami, brakiem należytej dbałości o umiejętny marketing posiadanego zasobu (to UMWL odpowiada za marketing obiektu "port lotniczy" wg umowy z PPL), może doprowadzić do trwałej utraty wartości majątku o miliardowej wartości. Sugeruję że stanie się to stopniowo w ciągu kilku najbliższych lat.

Sugeruję aby powołano zespół do spraw ratowania sytuacji lotniska w Babimoście przy Ministrze Infrastruktury. W obecnej sytuacji może on wpaść w efekt "cienia transportowego", efektu zwanego po niemiecku jako Verkehrsschatten. Duże lotniska rzucają transportowy cień na inne sąsiadujące lotniska. Duże porty lotnicze zaczynają efektem skali (ilości oferowanych połączeń) zabijać inne konkurencyjne lotniska w otoczeniu dużych portów lotniczych. To dlatego lotniska w Radomiu czy Łodzi przynoszą tak duże straty- są w cieniu  wielkiego, dużego lotniska w okolicy. 

Ostrzegam przed zmarnowaniem tego ogromnego majątku jaki stanowi tutejszy port lotniczy. Sugeruję rozpisanie konkursu wśród ekspertów, mających opracować koncepcje ratunkowe dla portu lotniczego. Sugeruję powołanie zespołu do spraw ratowania portu lotniczego przy Ministrze czy Marszałku Województwa.

W związku z powyższym proponuję:

Czy można prosić PPL o powtórzenie tej akcji informacyjnej wśród przewoźników tanich linii lotniczych po raz kolejny (o możliwości uruchomienia połączeń międzynarodowych z IEG")? Czy można przez PPL wprost zapytać się tych przewoźników, czy pasuje im zmiana nazwy handlowej (nie zaś nazwy prawnej portu lotniczego) portu lotniczego na inną nazwę, związaną z bliskością Berlina czy Frankfurtu nad Odrą? Czy pasuje im np. nowa nazwa handlowa: "Berlin Ostbrandenburg", "Frankfurt Oder" albo "Frankfurt Oder/ Berlin Ostbrandenburg" (przywołanoby dla marketingu przedwojenną nazwę naszego regionu: "Ostbrandenburg"- tłumacząc ją dosłownie po polsku: Branibór Wschodni")? Czy pasuje im połączenie z Berlinem w czasie 2 godzin koleją za pomocą usługi o nazwie "S-Bahn Frankfurt Oder"- czyli autobus szynowy spod lotniska w Babimoście do Frankfurtu nad Odrą, na przesiadkę na podmiejską linię RE1? 

Przypomnę że budowa i utrzymanie nieukończonego państwowego lotniska w Babimoście a konkretnie przy ul. Szkolnej we wsi Nowe Kramsko trwa od lat 60-tych, pochłonęła do tej pory ponad miliard PLN. Otwarto go 10.10.1957 po trzech latach budowy. Po 63 latach budowy, lotnisko ma pierwszy miliard dopłat za sobą (i trzy terminale: 2 dla pax, jeden dla cargo). Ma powstać trzeci terminal pasażerski, powierzchnia płyt postojowych ma pozwolić na zaparkowanie jednocześnie w sumie około 15 boeingów czy airbusów (obecnie port mieści jednocześnie jakieś 12-13 samolotów typu boeing czy airbus). 

Nieopodal Nowego Kramska jest aglomeracja Berlina która sama jedna obsługuje więcej pax i cargo niż cała Polska - wszystkie lotniska razem wzięte.  
Budowa lotniska- giganta z dwoma płytami postojowymi- w tym jedną aż na 10 (!) boeingów, w sumie mieszczącego ok. 12-13 miejsc postojowych dla samolotów kodu C, wg dzisiejszych cen kosztowałaby co najmniej 400 milionów PLN. Utrzymanie portu pochłania jakieś 5 mln rocznie, co przez 60 lat daje kwotę 300 mln. Od równo 40 lat (z niewielkimi przerwami) dotowane są połączenia pasażerskie do tego portu lotniczego, co pochłonęło ok. 276 mln PLN wg cen z 2017 roku. Dodatkowo w doposażenie portu lotniczego zainwestowano ostatnio 60 mln PLN- zbudowano na przykład drugi terminal pasażerski. Z moich szacunków skali dopłat wychodzi kwota 1,037 miliarda PLN
Redakcja przedstawia plan ratunkowy:

- przedłużenie drogi startowej lotniska o 200 metrów z jednej i 500 metrów z drugiej strony. Poszerzenie dróg kołowania i płaszczyzn postojowych. Cel to możliwość konkurencji z lotniskiem za pomocą infrastruktury długiej drogi startowej. 
  
- wycięcie krzaków i drzewa na linii kolejowej do portu lotniczego i tymczasowe jej przedłużenie o 2000 metrów do terminali pasażerskich T1 i T2 i terminalu cargo. 

- wprowadzenie spalinowego szynobusu z Poznania z postojem tylko w 1- 2 stacjach pośrednich,  uruchomienia "S-Bahn Frankfurt Oder " - czyli autobusów szynowych do pierwszego miasta po stronie niemieckiej. 

- zmiana nazwy handlowej ( nie- nazwy prawnej) portu lotniczego na inną. 
Do wyboru mamy np.
Poznań- Wielkopolska
Berlin - Frankfurt Oder
Berlin - Ostbrandenburg
Berlin - Frankfurt Oder- Poznań
Poznań- Berlin
Poznań- Frankfurt Oder
Frankfurt Oder- Ostbrandenburg
Frankfurt Oder - Lebuser Land
Frankfurt Oder / Lebus
Ostbrandenburg- Frankfurt Oder

- wyłonienia w przetargu firmę public relations która poprowadzi marketing portu lotniczego na rynku niemieckim. 

- powołania "komisji do spraw ratowania portu lotniczego w Nowym Kramsku od cienia transportowego gigalotniska w pobliżu". 

Z wyrazami szacunku, 
Adam Fularz
Redakcja Polish News Agency


Załącznik : uzasadnienie dot. sytuacji lotniska na ul. Szkolnej we wsi Nowe Kramsko gm. Babimost

W obecnej sytuacji może on wpaść w efekt "cienia transportowego", efektu zwanego po niemiecku jako Verkehrsschatten. Duże lotniska rzucają transportowy cień na inne sąsiadujące lotniska. Duże porty lotnicze zaczynają efektem skali (ilości oferowanych połączeń) zabijać inne konkurencyjne lotniska w otoczeniu dużych portów lotniczych. To dlatego lotniska w Radomiu czy Łodzi przynoszą tak duże straty- są w cieniu  wielkiego, dużego lotniska w okolicy. 


--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency polishnews.pl

Komentarze

Popularne posty