Propozycja dla Radnych Miasta Zielona Góra z okazji Dnia bez Samochodu
Szanowni Państwo,
Tematyka alternatywy dla samochodów osobowych- nie przebija się w Polsce. Dla przykładu- nadal rozbierane w Polsce są linie kolejowe i tramwajowe w sercach dużych miast. Z okazji Dnia bez Samochodu przypomnę ten temat.
Niestety, likwidacja torów do śródmieścia miasta spowodowała że nie można wdrożyć połączeń bezprzesiadkowych, a czas przesiadki i konieczność przesiadki to powody dla których aglomeracja nie ma wielkich szans by teraz, po likwidacji tych torowisk, powstać. W przewozach aglomeracyjnych istotne są połączenia z możliwie małą liczbą przesiadek.
Obecnie torowiska nie ma, więc strata wynosi tyle, ile wynoszą koszty majątkowe budowy takiego torowiska od podstaw- ok. 80- 100 mln PLN za kilometr. W sumie jest to kilkaset mln PLN.
Sądzę że bez tego aglomeracja po prostu nie powstanie, lokalny dworzec kolejowy Zielona Góra Glówna leży poza centrum miasta i największymi osiedlami, miał niedawno ruch ok. 2,5 tys. pasażerów dziennie, tyle co w Żmigrodzie pod Wrocławiem, relatywnie małym mieście. Przystanek przy ul. Wojska Polskiego, tam gdzie do niedawna, do 2018 r. kończyły się niezdemontowane wówczas tory, miałby bez porównania większe szanse na przyciągnięcie ruchu- ma o wiele lepszy caption area (strefę oddziaływania).
Wg mnie powinno się rozważyć, czy warto odbudować torowisko choćby do ul. Wojska Polskiego. Inaczej- nie ma sensu debata o aglomeracji. Istnieje specjalny rodzaj taboru do obsługi takich linii: autobus szynowy, kolejowy, z migaczami, lusterkami, dzwonkiem i hamulcami tramwajowymi. Jest to tabor kolejowy wykorzystywany na takich liniach jak niedawno zdemontowane torowisko kolejowe z Dworca Glównego do CH Focus Park- przebiegających przez tereny z dużą ilością ruchu miejskiego.
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
RTVP OPÉRA www.opera.rtvp.pl
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Komentarze
Prześlij komentarz