Pytanie o plany gminy w związku z lotniskiem

do UM w Babimoście,

Szanowni Państwo,
Bierność gminy w sprawie rozwoju lotniska jest trochę zagadkowa. Lotnisko ma wiele braków, jako główny brak upatruję brak dojazdu tr. zbiorowym z innych kierunków niż Ziel. Góra. Pisałem kiedyś o kolei na lotnisko. 
Prawdopodobne koszty to kilkanaście mln PLN. "Dla przykładu, budowa łącznicy kolejowej ze Szczecina do Portu Lotniczego Szczecin Goleniów, o długości ok. 4 km kosztowała przeszło 16 mln zł netto. W ramach budowy tej łącznicy pobudowano też nowy peron oraz nowe przejście prowadzące bezpośrednio do terminalu lotniska. Zadanie było wykonywane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego."- informowało redakcję PKP PLK. 

Pozdrawiam i załączam różne listy w tej sprawie.
Adam Fularz
Redakcja elubuska.pl

 Sz. Pan

Adam Fularz

Wieczorna.pl

 

Kilka lat temu redakcja otrzymała list w sprawie z PKP PLK:


Uprzejmie informuję, że PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. nie otrzymały dotychczas żadnego wystąpienia, ani Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego, ani spółki Lotnisko Zielona Góra z propozycją rozmów dot. budowy połączenia kolejowego z lotniskiem Zielona Góra – Babimost. Jesteśmy otwarci na te rozmowy.

Aby ocenić szczegółowo koszty takiego przedsięwzięcia należy wykonać studium wykonalności, które określi m.in. opłacalność zadania i zakres robót


---------- Wiadomość przekazana dalej ----------
Od: Adam Fularz
Data: 31 maja 2016 23:04
Temat: Re: pytania prasowe- kolej na lotnisko Ziel. Góra
Do: Iwona Kusiak

Szanowna Pani

Iwona Kusiak

Dyrektor

 

Gabinet Zarządu

Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego, ul. Podgórna 7, 65-057 Zielona Góra

Szanowna Pani,

Jestem ekonomistą, bardzo szanuję swoją profesję i swoją wiedzę. Czytając Pani odpowiedź, dostrzegam problem ekonomiczny znany jako vicious circle- błędne koło.

Lotnisko ma za małe przewozy, więc nie może powstać do niego linia kolejowa, ale bez linii kolejowej przewozy pasażerów z tego lotniska niestety w mojej ocenie nie mają szans wzrosnąć. Tłumaczą  Państwo swoje stanowisko w sposób, który dla ekonomisty jest uosobieniem procesu vicious circle- błędnego koła.

Argument przytoczony przez Państwa: koszty takiego przedsięwzięcia, związane z przygotowaniem odpowiedniej infrastruktury oraz z uruchomieniem przewozów, wydają się niewspółmierne do otrzymanych korzyści.

Mechanizm błędnego koła: bez budowy linii kolejowej dowożącej pasażerów potoki pasażerskie z portu lotniczego Babimost w mojej ocenie nie wzrosną.

Jeśli tylko z portu lotniczego zamiast średnio nastu pasażerów na lot odlatywałoby ich nieco więcej- np. kilkudziesięciu, to dzięki oszczędności na dotacjach do wykonywania połączeń cała inwestycja - nawet w budowę 2,1 km torowiska pod terminal pasażerski - ma szansę się zwrócić w rok, albo w 2 lub 3 lata. Rocznie dopłacają Państwo do lotów ok. 10 mln PLN, o ile dobrze pamiętam. W mojej ocenie, jako ekonomisty, jest to najbardziej sensowna inwestycja kolejowa w całym województwie. Nic innego nie daje tak szybkiej stopy zwrotu z inwestycji. U Państwa finansową korzyścią będzie zmniejszenie dotacji do połączenia lotniczego Babimost- Warszawa.


O mnie:

Od lat publikuje sporo na temat transportu, w chwili obecnej jesteśmy największą agencją prasową w Polsce, mając w serwisie bezpłatnym ponad 0,5 mln depesz prasowych.

To ja jestem osobą która uparcie przekonywała różne samorządy, między innymi w Olsztynie, do odbudowy i naprawy lokalnego lotniska. Tak samo przekonywałem władze Radomia czy Gdyni. Wszędzie tam powstały lotniska. Wciąż w wielu miastach przekonuję do budowy połączeń kolejowych na lotniska (np. ostatnio w Rzeszowie - z sukcesem, i we Wrocławiu- bez sukcesu).

W Olsztynie udało mi się przekonać władze do budowy połączenia kolejowego na lotnisko juz na początku działalności tego portu. Dzięki temu lotnisko miało znacznie lepszy start. Spotkałem się na różnych konferencjach z przedstawicielami Air Rail Organisation, jest to specjalna organizacja która zajmuje sie popularyzacją połączeń kolejowych na lotniska. Uczestniczyłem w kilku specjalistycznych konferencjach i szkoleniach z tej dziedziny transportu. Jest to osobna, specjalistyczna dziedzina wiedzy. W Polsce udało mi się przekonać m.in, do budowy połączęń kolejowych na lotniska w Gdańsku czy w Krakowie. W Gdańsku na lokalnych forach internetowych do dziś zamieszczone są rozmaite bluzgi jakie zamieszczali przeciwnicy takich pomysłów. W Olsztynie także miałem trudności z przekonaniem lokalnych władz, ale wystarczyła zwykła korespondencja email. Nie rozumiem problemu w Zielonej Górze- rozmawiałem z zarządem spółki IG Polska, bocznicę kolejową do lotniska moga udostępnić i nie ma z tym problemu. Oglądałem bocznicę naocznie- jest zarośnięta drzewkami i krzakami, ale betonowe podkłady nie są zużyte, wg informacjhi firmy IG Polska infrastruktura jest w stanie dostatecznym, choć wymaga drobnych napraw- z pewnością wycięcia drzew czy uzupełnienia brakujących śrub w szynach. Przystanek pasażerki mógłby być początkowo oddalony od portu, początkowo nielicznych pasażerów te brakujące 2 km możnaby dowozić samochodem osobowym, np. tym którym pracownicy portu odwożą pasażerów na autobus do Sulechowa w locie powrotnym. Być może bocznicę do portu możnaby uruchomić niemal bezinwestycyjnie, a jej dalszą rozbudowę uzależnić od rozwoju sytuacji w porcie lotniczym. Wydaje mi się że powinni się Państwo porozumieć z firmą IG Polska. Mam gdzieś zanotowany telefon do szefa tej firmy, ale w chwili obecniej nie mogę go odnaleźć.  

 

O porcie w Olsztynie:

 

Port lotniczy w Olsztynie usytuowany jest 55 km od miasta, znacznie dalej niż w Zielonej Górze. Od jakiegoś czasu przyciąga corazto nowych przewoźników, mimo gorszych warunków ekonomicznych jak w Zielonej Górze. Sądzę że ten skromny sukces to zasługa uruchomienia kolei pasażerskiej na to lotnisko, co znacznie ułatwia transport pasażerów.

 

Dziś linie Ryanair ogłosiły loty z Londynu do Olsztyna. Załączam stosowany komunikat prasowy jako dziś otrzymałem i publikowałem w naszym serwisie

 

Pozdrawiam,

 

RYANAIR OGŁASZA NOWE POŁĄCZENIE OLSZTYN MAZURY – LONDYN STANSTED  

50.000 KLIENTÓW ROCZNIE NA 13. POLSKIM LOTNISKU 

 

Ryanair, linia lotnicza nr 1 w Polsce, dziś (31 maja) ogłosiła pierwsze połączenie z 13. już lotniska w Polsce. Loty z Portu Lotniczego Olsztyn Mazury do Londynu Stansted rozpoczną się 1 listopada 2016r. i będą realizowane trzy razy w tygodniu. Ryaniar obsłuży na olsztyńskim lotnisku 50.000 klientów rocznie. 

 

Nowa trasa z Olsztyna do Londynu jest doskonałą propozycją dla pasażerów biznesowych oraz turystów, którzy w ramach programu "Always Getting Better" już wkrótce będą mogli korzystać z jeszcze większej liczby nowych tras, nowych wnętrz kabin samolotów oraz jeszcze nizszych cen.

 

Aby uczcić ogłoszenie nowego połączenia Olsztyn Mazury – Londyn Stansted, Ryanair wprowadził do sprzedaży bilety w cenie od 89 zł na podróż w listopadzie. Bilety w promocyjnych cenach dostępne są na www.ryanair.com do czwartku 2 czerwca do północy. 

 

Ryanair poinformował również o wcześniejszym przeniesieniu lotów krajowych z Gdańska oraz Wrocławia do Warszawy na lotnisko Chopina. Operacje do/z lotniska Chopina rozpoczną się 4 października.

 

W Porcie Lotniczym Olsztyn Mazury, Juliusz Komorek – Członek Zarządu ds. Regulacyjnych i Prawnych powiedział:  

 

"Ryaniar z przyjemnością wprowadza nowe połączenie z 13 lotniska w Polsce. Cieszymy się z nowej trasy z Olsztyna Mazury do Londynu, loty rozpoczną się 1 listopada. Na olsztyńskim lotnisku Ryanair obsłuży 50.000 klientów rocznie. 

 

Aby uczcić nowe połączenie wprowadzamy do sprzedaży bilety w cenie od 89 zł na podróż z w listopadzie 2016 r. Bilety w promocyjnych cenach dostępne są tylko do czwartku 2 czerwca. Aby  zdążyć najlepiej wejść na stronę www.ryanair.com już dziś."

 

Leszek Krawczyk, Prezes Portu Lotniczego Olsztyn Mazury powiedział:

 

Istotą misji jakiej się podjęliśmy jest wyjście naprzeciw oczekiwaniom pasażerów, właściwy dobór siatki połączeń to oczywiście cel nadrzędny i podstawowe wyzwanie. Na proces jej powstania wpływ ma wiele czynników, a najważniejszym z nich jest wiedza jaką czerpiemy z wyników przeprowadzonych badań. Efekty  i zasadność wyciągniętych wniosków będziecie Państwo mogli ocenić już niebawem."                                 
                                                      

NOWA TRASA Z PORTU LOTNICZEGO OLSZTYN MAZURY

 

Trasa

Częstotliwość

Początek operacji

Cena

Londyn Stansted

3 x tygodniowo

1 listopada

89 zł

 

 


serdecznie pozdrawiam,
Dominik Markowski
____________________

 

 

 

W dniu 30 maja 2016 15:57 użytkownik Iwona Kusiak  napisał:

Szanowny Panie,

 

Uprzejmie informuję, iż możemy udostępnić miejsca na wystawę pod potrzeby jakiegokolwiek podmiotu, jeśli nie jest on zainteresowany złożeniem nam swojej oferty.

Województwo Lubuskie jako organizator publicznego transportu zbiorowego realizuje swoje zadania w tym zakresie na podstawie Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego na sieci komunikacyjnej w wojewódzkich przewozach pasażerskich przyjętego przez Sejmik Województwa. W dokumencie tym nie ma zapisów dotyczących planów uruchomienia połączeń kolejowych do lotniska Zielona Góra - Babimost.

Należy zauważyć, że koszty takiego przedsięwzięcia, związane z przygotowaniem odpowiedniej infrastruktury oraz z uruchomieniem przewozów, wydają się niewspółmierne do otrzymanych korzyści. W przypadku wykorzystania istniejącej bocznicy kolejowej wychodzącej ze stacji Babimost niezbędne stają się następujące działania: zakup bocznicy (ok. 2,2 km), która w chwili obecnej jest własnością firmy IG Polska Sp. z o.o. oraz jej modernizacja, budowa nowego odcinka linii do terminala pasażerskiego o długości około 2,1 km a także wykonanie peronu.

By kolej na lotnisko spełniła swoje zadanie niezbędna jest większa liczba lotów oraz gęsta siatka połączeń kolejowych tak, by czas oczekiwania podróżnego po wyjściu z terminala nie przekraczał kilkunastu minut.

 

W razie jakichkolwiek wątpliwości proszę o kontakt z Dyrektorem Departamentu Infrastruktury i Komunikacji p. Zdzisławem Smołą lub z Rzecznikiem Prasowym Zarządu p. Michałem Iwanowskim.

 

z poważaniem,

 

Iwona Kusiak

Dyrektor

 

Gabinet Zarządu(..)

Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego, ul. Podgórna 7, 65-057 Zielona Góra
www.lubuskie.pl(..)

 


Od: "Adam Fularz" 
Do: "Iwona Kusiak" 
Wysłane: poniedziałek, 23 maj 2016 12:41:11


Temat: Fwd: pytania prasowe- kolej na lotnisko Ziel. Góra

 

 

---------- Wiadomość przekazana dalej ----------
Od: Adam Fularz 
Data: 19 maja 2016 15:50
Temat: Fwd: pytania prasowe- kolej na lotnisko Ziel. Góra
Do: Iwona Kusiak 

Przekazuję odpowiedź przewoźnika kolejowego.

Czy przesłać opis wystawy?

Pozdrawiam

 

---------- Wiadomość przekazana dalej ----------
Od: Michał Stilger 
Data: 19 maja 2016 15:46
Temat: Re: pytania prasowe- kolej na lotnisko Ziel. Góra
Do: Adam Fularz 

 

Panie Adamie,  

Przewozy Regionalne obsługują połączenia zamówione przez samorządy województw. Liczba pociągów i sieć połączeń wynika z umów PSC zawieranych między naszą spółką a urzędami marszałkowskimi. W przypadku tego konkretnego połączenia rolę organizatora pełniłby Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego. 

 

Pozdrawiam,


Michał Stilger
Przewozy Regionalne

Biuro Zarządu

Wydział ds. Komunikacji i Public Relations
tel. 783 824 574

 

W dniu 19 maja 2016 15:22 użytkownik Adam Fularz napisał:

Pytanie- czy PR są zainteresowane obsługą połączenia Zielona Góra- Babimost- Port lotniczy Zielona Góra- Zbąszynek- Gorzów? Planowana jest naprawa linii kolejowej na lotnisko, z tym że linia nie znajduje się na żadnych planach i jest z nią pewien problem prawny.

Pozdrawiam

---------- Wiadomość przekazana dalej ----------
Od: Iwona Kusiak
Data: 19 maja 2016 15:13
Temat: Pytanie o możliwość zoragnizowania wystawy w UMWL

Szanowny Panie!

 

W nawiązaniu do prośby skierowanej do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego w sprawie możliwości zorganizowania wystawy w holu urzędu dotyczącej propozycji połączenia kolejowego do Portu Lotniczego Zielona Góra/Babimost, uprzejmie informuję, że wymagałoby to przeprowadzenia uprzednio uzgodnień co do możliwości uruchomienia takiego połączenia.

Takie uzgodnienia powinien przeprowadzić podmiot zainteresowany uruchomieniem ww. połączenia z Departamentem Infrastruktury i Komunikacji UMWL.

 

z poważaniem,

 

Iwona Kusiak

Dyrektor(..)


--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.


Komentarze

Popularne posty