Wniosek w sprawie uruchomienia rejsów promu pasażerskiego po jez. Niesłysz i Kanale Niesulickim
Do Radnych Miasta i Gminy Lubrza
Wniosek w sprawie uruchomienia rejsów promu pasażerskiego po jez. Niesłysz i Kanale Niesulickim
Szanowni Państwo,
Stowarzyszenie Odra dla Turystów jest w likwidacji, statki mają zostać sprzedane. Z uwagi że mają tylko 70-80 cm zanurzenia, nadają się do żeglugi na jeziorze Niesłysz, z tym że problemem jest ich prędkość jak też i zbyt wielka pojemność. Niepotrzebne są tu statki 100- osobowe, a np. 20-to lub 30-tomiejscowe, o dużej prędkości rejsu. Na jeziorze Niesłysz problemem ekonomicznym dla żeglugi jest konkurencja samochodu osobowego po drodze do Mostek i Przełaz.
Proponuję powrót do ongiś działających od ok. 100 lat tutaj rejsów żeglugi, ostatnio kursujących lata temu. Organizowanoby szybkie rejsy z których korzystałaby także lokalna ludność w codziennych dojazdach do szkoły czy pracy- bilety na połączenia subwencjonowanoby do uzyskania poziomu cen połączeń PKS.
Proponuję transport wodny publiczny pasażerów w relacjach:
woj. lubuskie
Jez. Nieslysz
- Niesulice- Przełazy Osiedle- Mostki jako linia rozkładowa całoroczna
- Ołobok Most- Niesulice- Grodzisko- Przełazy Pałac w sezonie
- Przełazy Pałac- Kalinowo Pole Golfowe w sezonie
Jako wydawca zechcę przypomnieć że:
niedrożny dla kajakarstwa czy przepłynięcia żaglówką ze złożonym masztem, jest kanał Niesulicki, z Niesulic do Lubrzy. Większość kanału istnieje, jednakże jakieś poniżej 10 % jego łącznej długości to "masakra" dla kajakarza: przenoski, "zagubione" fragmenty które zasypano etc. Grafikę z zaznaczeniami miejsc niespławnych- mojego autorstwa na warstwie z Openstreetmap- wkrótce prześlę.
Wnoszę by zarząd gminy wystąpił do odpowiednich władz z żądaniem zaplanowania prac na kanale celem przywrócenia jego minionej drożności dla celów mającego kursować w sezonie letnim promu pasażerskiego do wysokości drogi 92. Jako ekonomista zauważę że majątek o wartości wieluset milionów PLN - czyli koszt kanału, bardzo pięknego, otoczonego drzewami, świetnie nadającego się dla rejsów tramwajem wodnym - nie pracuje. Wnoszę o dodanie brakujących śluz, odkopanie zasypanych fragmentów czy ułatwienie przeniosek dla kajaków etc.
Wkrótce napiszę ponownie podając bliższe szczegóły tych proponowanych usług. W liście opiszę propozycję pogłębienia kanału z Niesulic do centrum wsi Mostki i budowy centrum przesiadkowego prom/ autobus/kolej w sercu wsi Mostki. Do listu dołączam propozycje tras promu pasażerskiego.
Komentarze
Prześlij komentarz