Wniosek do Rady Miasta o poszerzenie zakresu dokumentu „Strategia rozwoju elektromobilności dla Miasta Zielonej Góry”.

Wniosek do Rady Miasta o poszerzenie zakresu dokumentu „Strategia rozwoju elektromobilności dla Miasta Zielonej Góry".

Szanowni Państwo, 
Po zapoznaniu się z dokumentem wnoszę aby Państwo Radni wyrazili zgodę aby autorzy tegoż opracowania zbadali zasadność:
  • - budowy trasy tramwaju w Zielonej Górze. Sąsiednie miasta swoją elektromobilność budują także tramwajami. Olsztyn ostatnio zbudował nowy system od zera. 
  • - dodania trakcji elektrycznej, Proponuję dodanie trakcji elektrycznej na najbardziej obciążonych ruchem odcinkach tras komunikacji miejskiej. 
Z wyrazami szacunku,
Adam Fularz
elubuska.pl, wydawca

Uwaga do projektu dokumentu „Strategia rozwoju elektromobilności dla Miasta Zielonej Góry".

Uwaga do dokumentu: 

Szanowni Państwo,
Jako ekonomista czytałem tekst strategii w poczuciu wielkiego zdziwienia. Nie trafiłem nigdzie na żadne niemal dane ekonomiczne na temat wydatków poniesionych do tej pory na system elektromobilności. Podane kwoty wydają się być efektem błędu pisarskiego: "Projekt „Zintegrowany system niskoemisyjnego transportu publicznego w Zielonej Górze"
uzyskał dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, Oś Priorytetowa 6, Działanie 6.1. Rozwój transportu zbiorowego w miastach. Wysokość dofinansowania to 167 mln zł, przy wartości projektu 266,9 tys. zł." (strona 153).

Brakuje mi wyjaśnienia, czemu Zielona Góra ma stawiać na autobusy elektryczne (zwłasza że "Analiza Kosztów i Korzyści" z r. 2018 temu przeczy), podczas gdy inne miasta wybrały chyba trwalsze rozwiązania. Trwałość baterii w autobusie elektrycznym to - o ile się nie mylę- jakieś 2 lata, podczas gdy tramwaj można spotkać w ruchu i po stuleciu. System w Olsztynie nie zużyje się tak szybko jak ten w Zielonej Górze, był droższy, ale jest po wielokroć trwalszy. 

W Olsztynie na zupełnie nowy system tramwajowego transportu elektrycznego wydano kwotę 496 mln, choć początkowo koszt tej inwestycji miał być mniejszy niż w Zielonej Górze- umowa ze zwycięskim konsorcjum FCC Construcción podpisana 27 czerwca 2011 miała wartość 249 781 708,72 zł, w sumie jednak kwota wyniosła 496 mln PLN. W sumie wydatek finansowy dla samego miasta (projekt był dofinansowany przez UE) wyniósł poniżej 100 mln PLN. Na zakup tramwajów wydano 98 mln PLN, na budowę torowisk na odcinku A- 89 mln, budowa zajezdni pochłonęła 72 mln, system ITS z kartą miejską - 55 mln. 

W Lublinie w ramach elektromobilności zakupiono 70 trolejbusów, z czego 12 było przegubowe- obecnie udział transportu niskoemisyjnego sięga 30 % a ma wzrosnąć do 50 %. W Zielonej Górze nie sposób nawet szukać żadnych podobnych celów w miejskich planach,

Być może rozwiązaniem dla Zielonej Góry jest zamontowanie n anajbardziej oblężonych ruchem odcinkach tras sieci trolejbusowej i postawienie na specjalne trolejbusy wyposażone w baterie, które to baterie wg poniższego artykułu pozwalają trolejbusowi przejechać 30 km bez sieci trolejbusowej. Taki pojazd to np. " Solaris Trollino czwartej generacji". Pojazdy mogą być wyposażone w dodatkowy układ napędu, dzięki któremu mogą pokonywać trasę bez trakcji elektrycznej. Są to dodatkowy agregat prądotwórczy, baterie trakcyjne lub wodorowe ogniwo paliwowe.


Pojazdy szynowe zyskują nowe trasy, np. w Szczecinie, Toruniu, Krakowie, Poznaniu, Bydgoszczy, we Wrocławiu, w Częstochowie, Elblągu, a także Gdańsku, Łodzi, Warszawie. (...) Dziś pojawiają się koncepcje budowy sieci trolejbusowych w polskich miastach. Takie pojazdy mają przewagę nie tylko nad autobusami z silnikiem Diesla, ale również elektrycznymi. Trolejbusy nie wymagają bowiem kilkugodzinnego ładowania baterii. W dodatku to właśnie przez drogi akumulator koszt elektrycznego autobusu bywa dużo wyższy niż trolejbusu. W porównaniu z tramwajami trolejbusy są cichsze, a infrastruktura do ich zasilania nie jest kosztowna.
O zaletach trolejbusów przekonani są m.in. mieszkańcy i samorządowcy w Gdyni i Tychach, gdzie takie pojazdy są w użyciu. W tym pierwszym mieście innowacje dały trolejbusom drugie życie. Niedawno pojawiły się tam pojazdy, które łączą zalety typowych autobusów z pantografami oraz elektryków. Trolejbusy wyposażone w baterie pozwalają przejechać 30 km bez sieci trakcyjnej. Od października taki Solaris Trollino czwartej generacji kursuje na trasie do Ergo Areny na pograniczu Sopotu i Gdańska. W planach są kolejne połączenia i kolejne pojazdy – rozpisano przetarg na sześć takich nowatorskich trolejbusów.


Oczekiwałem że w strategii znajdę tego typu najnowsze rozwiązania, oraz jakieś analizy finansowe.

Sugeruję aby: strategię uzupełniono o analizę budowy linii tramwajowej w jakimś korytarzu transportowym miasta.

Sugeruję aby: strategię uzupełniono o analizę budowy sieci trakcyjnej dla trolejbusów z bateriami. Być może zwróci się ona z samych kosztów oszczędności baterii. Proponuję aby zbudowano jakiś model matematyczny który określi próg rentowności dla takiej inwestycji. 

Z wyrazami szacunku,
Adam Fularz
Redakcja elubuska.pl
Dolina Ziel. 24a, 65-154 Ziel. Góra

Komentarze

Popularne posty