Wniosek w sprawie zmian w obsłudze sołectwa Jany siecią kursów MZK

list 
do Rady dzielnicy Nowe Miasto 
w sprawie linii autobusu nr 21 w Janach

Szanowni Państwo Radni,
W dniu dzisiejszym z Jan ma miejsce 3 kursy komunikacji w ciągu całego dnia, PKS dziś nie kursuje. Miejscowość obecnie nie ma innej oferty niż 3 kursy w dni wolne i 4 kursy w soboty. Stożne, odkąd zlikwidowano przystanek "Stożne Skrzyżowanie" poprzez reorganizację oferty PKS, jest odcięte komunikacyjnie i jest strefą wykluczenia społecznego. Przyczyna to także niezmieniana od lat koncepcja obsługi tej dzielnicy. Słabo lub nawet żle ulokowany przystanek końcowy powoduje że autobus na swojej trasie pomija większe skupiska zabudowy.


Rozbudowa przestrzenna
Dzielnica Jany rozbudowała się w kierunku północnym, w związku z powyższym wnoszę do Radnych o szereg zmian w obsłudze tej dzielnicy o prawnym statusie sołectwa. Cel zmian to skrócenie nawet o półtora- dwa kilometry- drogi na przystanek autobusowy dla mieszkańców tej rozległej przestrzennie wsi. 

Jakiś czas temu MZK zaskoczyło mieszkańców likwidacją linii autobusowych. Obecnie kursów jest znacznie mniej. Archaiczna, komunistyczna jest sieć przystanków (dwa przystanki) z czego tylko jeden jest obsługiwany oprzez MZK. Powoduje to niskie potoki pasażerów do tej wsi, bo jej większa część jest zbyt odległa od przystanku. Komunikacja miejska dla większosci mieszkańców Jan jest ofertą iluzoryczną, bo jest ona od nich daleko. 

Normą jest negatywne zaskakiwanie mieszkańców wsi. W ogóle przez pewien czas nie było kursów w dni wolne. Od czasu połączenia miasta z gminą oferta stae się pogarsza, a ceny biletów na linii nr 22 wzrosły, bo odkąd nie dociera ona do centrum miasta, wymagane są dwa bilety normalne na jedną podróż (cena 6 PLN) od zwykłego, jednorazowego pasażera.

Od dawna nie zmieniano tutaj układu linii i przystanków. W efekcie tylko jeden przystanek z dwóch ma jakąś ofertę przewozową w soboty i dni wolne. Jest więc - porównując-albo porównywalnie, albo nawet gorzej niż przed połączeniem się gminy z miastem.

Reasumując, istnieje potrzeba zmian archaicznego systemu. 

Propozycja.
Proponuję obsługę dzielnicy Jany drogą pętli ulicznej. W tym modelu obsługi komunikacyjnej, autobus, zamiast wykonywać zmianę kierunku na pętli, objeżdża daną miejscowość wykorzystując jej ulice jako trasę autobusu- ale kursuje nimi jednokierunkowo. W ten sposób przystanki w Janach miałyby obsługę komunikacyjną. Możliwa jest też ich obsługa w obu kierunkach, ale zwykle jest to mniej efektywne ekonomicznie dla przewoźnika.

W załączniku znajdą Państwo dwie propozycje tras objazdowych po wsi.

Kursy przez Stożne
Proponuję wznowienie oferty połączęń do osiedla Stożne po wycofaniu się PKS z oferty połączeń. Zamiast dawne j oferty częstszych połączeń zaproponowanoby po dwa połączenia rano i po południu w dni robocze, i jeden/ dwa kursy w soboty, jeden kurs w dni świąteczne. Dołączyłem schemat połączenia. W przyszłości jest możłiwy powrót do oferty kursów poprzez wjazd kieeszeniowy, na na przykład nowej trasie MZK do wsi Cigacice. 

Cięcia PKS
PKS skasował ofertę przez wieś Stożne. PKS wycofał wiele autobusów z trasy przez Jany po wejściu ZKP na równoległą linię do Zaboru. Dziś w ogóle nie kursuje.

Opisy cięć MZK 
(...)
4.     Wybrane kursy linii 22A i 22B będą realizowane z zajazdem na pętlę w Janach, co wiąże się z przywróceniem obsługi komunikacyjnej w tym Sołectwie w soboty i dni świąteczne.
(..)

Nad zmianami dla Zawady, Krępy i Jan (linie 17 i 21) po spotkaniu z mieszkańcami obecnie pracujemy i zostaną wprowadzone najprawdopodobniej od marca.

Ponadto linia 6 kursuje w dni wolne na skróconej trasie do Dworca, a na linii 27 ograniczono ilość kursów w dni wolne do Jeleniowa (skrócone do Ochli). Powód ten sam konieczność oszczędności i likwidacja pustych kursów.

 

 

Pozdrawiam,

Jacek Newelski

_______________________________________

Kierownik Sekcji Rozkładów Jazdy i Marketingu

MZK Zielona Góra



Dodaję mapy do listu. 

Pozdrawiam,
Adam Fularz

Komentarze

Popularne posty