Redakcja zadała pytanie o wykorzystanie statków "Zefir" i "Laguna" jako prod. turystycznych i połączeń tr. publicznego

Redakcja pytała UMWL:

---------- Forwarded message ---------
Od: Adam Fularz
Date: niedz., 29 lis 2020 o 14:59
Subject: Pytanie o wykorzystanie statków "Zefir" i "Laguna" jako prod. turystycznych i połączeń tr. publicznego
To: <kancelaria.ogolna na s. lubuskie.pl>



Subject: Pytanie o wykorzystanie jako prod. turystycznych i połączeń tr. publicznego statków "Zefir' i Laguiuna".

do Zarządu Woj. Lubuskiego

Szanowni Państwo,

Mam pytanie o podmiot odpowiedzialny za organizację poniższych proponowanych prod. turystycznych połączeń tr. publicznego. Prasa donosi o chęci rozwiązania przez członków stowarzyszenia "Odra dla Turystów"- a już obecnie doszło do likwidacji usług przewozów  podróżnych statkami na trasach w woj. lubuskim. Prasa pisała o organizacji "Odra dla Turystów":
"stowarzyszenie, do którego przystąpiło 16 gmin z terenu Polski i Niemiec. "- piasała Gazeta Lubuska. Niestety, słuch dochodzi o chęci rozwiązania tego stowarzyszeia. Jaki będzie los statków i ich obsługi?

Kto jest podmiotem odpowiedzialnym za organizowanie atrakcji/ produktów turystycznych o formie usług transportu publicznego wodnego? Czy to nie UMWL powinien także organizować jako sieć transportu zbiorowego regionu - usługi promowe- transport pasażerski regionalny za pomocą promów? W załączeniu w plikach .png składam propozycję sieci połączeń promowych województwa. Proponuję by UMWL stał się ich organizatorem, a połączenia dofinanowałyby lokalne gminy.

Obecnie de facto nikt nie odpowiada za transport wodny pasażerów- rozpisywanie przetargów, wybór przewoźników, ustalanie cen biletów.Czy UMWL nie sądzi że powinno się pojawić nieco atrakcji turystycznych takich jak rejsy pasażersko- turystyczne po lubuskich jeziorach? Czy UMWL nie chciałby próbnie zorganizować takich usług? Koło Krakowa prom w Tyńcu zorganizował UMWM na wniosek mieszkańców. 

W Szwajcarii na prawie wszystkich większych jeziorach jest regularny całoroczny transport publiczny pasażerów. 

Zaproponowałem szereg usług turystycznych które w moim odczuciu powinny być oferowane w woj. lubuskim, wzorem krajów sąsiednich i ich oferty turystycznej/ przewozów pasażerskich publicznych, bo statki tego typu pełnią obie funkcje. 

Ktoś powinien organizować te połączenia, które mają także cel turystyczny. Proponuję by był to UMWL, utworzonoby dział do spraw żeglugi. Powstałby podmiot jest odpowiedzialny za organizację poniższych proponowanych połączeń tr. zbiorowego na akwenach wodnych województwa. Byłyby to usługi o łączonym charakterze- zarówno transportu komercyjnego pasażerskiego rozkładowego, jak też i rejsu turystycznego. W Sławie i szeregu innych miejscowości zbudowano by duże centra przesiadkowe autobus/ prom, w miarę możliwości na powrót doprowadzając torowisko kolei do portu.

Proponuję transport wodny publiczny pasażerów w:
woj. lubuskie - sieć promów pasażerskich

Jez. Sławskie:
  • Sława- Lubogoszcz -Dąb- Lubiatów- Józefów
  • Sława- Radzyń- Dąb-  Lubiatów- Józefów
Jez. Tarnawskie Duże
  • Tarnów Jezierny- Jodłów 
Jez. Wojnowskie
  • Wojnowo- Stare Kramsko- Nowe Kramsko Lotnisko
  • Babimost- Wojnowo kanałem Obra Gniła
Jez. Nieslysz
  • Niesulice- Przełazy Osiedle
  • Ołobok Most- Niesulice- Grodzisko- Przełazy Pałac
  • Przełazy Pałac- Kalinowo Pole Golfowe
Jezioro Ciecz
  • Łagów- Łagówek - Otręba
Jezioro Łagowskie
  • Łagów Zamek- Łagów Osiedle Podgórna- Czernichów
Jezioro Lubiąż
  • Nowy Zamek- Lubniewice Rynek- Lubniewice Spacerowa- Wyspa Miłości
Jez. Kochle
  • Pszczew Kasztanowa- Pszczew Rynek- Pszczew Dworcowa
Jez. Lubikowskie
  • Gaj Oliwny- Borsucza Góra- Lubikowo
Jezioro Osiek
  • Pielice- Chomętowo- Osiek
  • Osiek- Ługi
Jez. Górne w Strzelcach
  • Wojska Polskiego - Elizy Orzeszkowej

Istnieje specjalny tabor do takich przewozów- na przykład statki 12-osobowe z toaletą i barkiem o koszcie 650 tys. PLN/sztuka i zanurzeniu kilkudziesięciu cm. Możliwe jest też aby samorząd województwa lubuskiego zbiorczo wyszukał używane małe katamarany- szybkie statki kilkunastoosobowe do 20- osobowe (teraz są one w lepszych cenach z powodu kryzysu) lub zamówił całą flotę szybkich katamaranów- statków mogących konkurować z autobusami podmiejskimi- celem obsługi sieci tramwai wodnych na jeziorach i rzekach województwa. Nie sądzę że potrzeba wielkich statków, nie spodziewam się tłumu podróżnych między dwoma małymi miasteczkami czy kurortami.

Unikalną cechą Państwa regionu- woj. lubuskiego- jest sieć wodna, czego Państwo w mojej ocenie w ogóle niemal nie wykorzystują. Jako ekonomista z żalem obserwuję że ogromne środki finansowe idą na sieć dróg samochodowych, zaś sieć dróg wodnych jest- w wyniku skrajnie niesłusznego kierowanie strumienia środków inwestycyjnych- pozbawiona kluczowych fragmentów dla jej rentowności w przewozach regionalnych. 

W podobnych miejscowościach jak w Lubuskim- np. w Szwajcarii na brzegu jeziora ujrzałbym wyświetlacze godzin rejsów, na brzegu stałyby automaty biletowe, na jeziorze kursowałyby rozkładowe promy, niczym autobusy. To samo jest możliwe i tutaj, w woj. lubuskim, co więcej, może być efektywne ekonomiczne, bo dystans podróży wodą po okolicy jest niekiedy znacznie krótszy.

Część wniosku skierowana do Wojewódzkiego Zarządu Dróg
Co więcej, bieg dróg wodnych przez szereg miast sugeruje aby - podczas przebudowy bardzo wysoko podnieść mosty w perspektywie kilkunastu lat. Wówczas, w perspektywie np. 20 lat, do sieci dróg wodnych regionu możnaby włączyć całą sieć dróg wodnych okolicy, dodając śluzy w takiej lokalizacji by poziom rzek i jezior w okolicy wyrównał się, celem umożliwienia żeglugi z jezior na sieć rzek i kanałów w granicach regionu. 

Wnoszę o perspektywiczne zaplanowanie sieci kanałów regionu. Wnoszę o sukcesywne podnoszenie przyczółków mostów na wszystkich kanałach i rzekach w perspektywie 20 lat celem docelowej żeglowności sieci dróg wodnych na odcinkach rzek i kanałów Lubuskiego dla usługi turystycznego wodnego przewozu pasażerów statkiem wycieczkowo- rozkładowym po drogach wodnych kategorii 1A.

Z wyrazami szacunku,
Adam Fularz
http://olsztynska.blogspot.com/
Redakcja Dolina Ziel. 24a Ziel. Góra
Pozdrawiam,

Poprzednie odpowiedzi UMWL:
Witam Panie Adamie,
jeśli chodzi o statki wycieczkowe Zefir i Laguna, pływające po Odrze, to podmiotem tym jest Stowarzyszenie Odra dla Turystów, jego namiary znajdzie Pan tutaj:http://www.odra2014.pl/contact,pl,12.html , natomiast Liderem projektu jest Miasto Nowa Sól. Wszystkie informacje znajdzie Pan na stronie internetowej: http://www.odra2014.pl/

Pozdrawiam,

 

Michał Iwanowski

Rzecznik Prasowy Zarządu Województwa Lubuskiego

--

__________________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.






Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661 

Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.


TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.



Komentarze

Popularne posty