Odpowiedź Min. Infrastruktury- kolej z Gorzowa do portu lotniczego i wsi Nowe Kramsko
Od: SekretariatDL <sekretariatDL mi.gov.pl>
Date: śr., 5 sie 2020 o 14:55
Subject: Odpowiedź redakcji- kolej z Gorzowa do portu lotniczego i wsi Nowe Kramsko
To: Adam wieczorna.pl <Adam wieczorna.pl>
Szanowny Panie,
z upoważnienia Dyrekcji Departamentu Lotnictwa informuję, iż z uwagi na to, że Pana wiadomość e-mail dotyczy połączenia kolejowego do Portu Lotniczego Zielona Góra – Babimost udzielenie odpowiedzi wykracza poza zakres kompetencji Departamentu Lotnictwa. Jednocześnie informuję, iż otrzymał Pan odpowiedź w dniu 10 lipca br. w zakresie transportu kolejowego.
Z poważaniem,
Tomasz Bojanowski
Wydział Rozwoju Rynku Transportu Lotniczego
Departament Lotnictwa
Ministerstwo Infrastruktury
From: SekretariatDTK
Sent: Friday, July 17, 2020 2:07 PM
To: 'Adam wieczorna.pl'
Subject: FW: Odpowiedź redakcji- kolej z Gorzowa do portu lotniczego i wsi Nowe Kramsko
Szanowny Panie,
W nawiązaniu do przekazanej wiadomości w dniu 10 lipca br. Departament Kolejnictwa w Ministerstwie Infrastruktury, podtrzymuje stanowisko przekazane przy piśmie nr DTK-8.051.93.2020 z dnia 9 lipca 2020 r. Ponieważ poruszone przez Pana kwestie dotyczą lotnisk, sprawa zostanie przekazana wg właściwości do Departamentu Lotnictwa w MI.
Z poważaniem,
Sekretariat Departamentu Kolejnictwa
Ministerstwo Infrastruktury
Ul. Chałubińskiego 4/6
00-928 Warszawa
Tel. (22) 630 13 00
e-mail: sekretariatDTK@mi.gov.pl
From: Adam Fularz
Sent: Friday, July 10, 2020 2:28 PM
To: SekretariatDTK
Subject: Odpowiedź redakcji- kolej z Gorzowa do portu lotniczego i wsi Nowe Kramsko
do Sz. Pan
Jakub Kapturzak
Zastępca Dyrektora
MI
Szanowny Panie,
Przypomnę że budowa i utrzymanie nieukończonego lotniska we wsi Nowe Kramsko trwa od lat 60-tych, pochłonęła do tej pory ponad miliard PLN. Otwarto go 10.10.1957 po trzech latach budowy. Po 63 latach budowy, lotnisko ma pierwszy miliard dopłat za sobą. Plany są ambitne- ma powstać trzeci terminal pasażerski, powierzchnia płyt postojowych ma pozwolić na zaparkowanie jednocześnie w sumie około 15 boeingów czy airbusów (obecnie port mieści jednocześnie jakieś 12-13 samolotów typu boeing czy airbus). Nieopodal jest aglomeracja Berlina która sama jedna obsługuje więcej pax i cargo niż cała Polska - wszystkie lotniska razem wzięte.
Budowa lotniska- giganta z dwoma płytami postojowymi- w tym jedną aż na 10 (!) boeingów, w sumie mieszczącego ok. 12-13 miejsc postojowych dla samolotów kodu C, wg dzisiejszych cen kosztowałaby co najmniej 400 milionów PLN. Utrzymanie portu pochłania jakieś 5 mln rocznie, co przez 60 lat daje kwotę 300 mln. Od równo 40 lat (z niewielkimi przerwami) dotowane są połączenia pasażerskie do tego portu lotniczego, co pochłonęło ok. 276 mln PLN wg cen z 2017 roku. Dodatkowo w doposażenie portu lotniczego zainwestowano ostatnio 60 mln PLN- zbudowano na przykład drugi terminal pasażerski. Z moich szacunków skali dopłat wychodzi kwota 1,037 miliarda PLN.
Samorząd lokalny - sejmik WL- podjął stosowną uchwałę o kolei na lotnisko, którą to uchwałę rozesłano mediom.
W owej uchwale sejmiku poświęcono wiele atramentu na wyliczenie zalet połączenia na lotnisko. Nic ten papier jednak nie dał, w moim odczuciu potrzebna jest akcja osób które bezpośrednio oczyszczą torowisko z krzaków i uzupełnią brakujące śruby etc. Nie jest to wielki zakres prac. Jako media szanuję mój czas i dziwi mnie że dla tak niewielkiej czynności wylano tyle atramentu. Gdyby ci autorzy tekstów, zamiast pisać, zebrali swoje siły, to w tym samym czasie co powstawały owe teksty i uchwały, naprawiliby sami uszkodzone torowisko.
Pozdrawiam,
Adam Fularz, wydawca
pt., 10 lip 2020 o 09:20 SekretariatDTK <sekretariatDTK na serw. mi.gov.pl> napisał(a):
Szanowny Panie,
W załączeniu przesyłamy Panu odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury na mail z dnia 25 czerwca 2020 r. w połączeń kolejowych z Gorzowa do portu lotniczego w Babimost.
Z poważaniem,
Sekretariat Departamentu Kolejnictwa
Ministerstwo Infrastruktury
Ul. Chałubińskiego 4/6
00-928 Warszawa
Tel. (22) 630 13 00(...)
From: Adam Fularz
Sent: Thursday, June 25, 2020 10:03 AM
To: Centrum Informacyjne Rządu
Subject: Skarga redakcji do KPRM: kolej z Gorzowa do portu lotniczego i wsi Nowe Kramsko
Wniosek do Prezesa RM
Wnoszę do prezesa Rady Ministrów o przebicie balonu nieudolności. Mam już tego dość- na lotnisko prowadzi już kolej, ale - gdy zacząłem przekonywać lokalnych polityków by naprawili już obecnie istniejącą bocznicę, usłyszałem:
- że obecnie istniejącego torowiska nie ma w planach
- politycy wpisali w plany i strategie jakieś inne torowisko o przebiegu ledwie nieco innym, zamiast tymczasowo i byle jak- naprawić obenie istniejące torowisko które zarosło.
- proszę KPRM o doprowadzenie do powołania przez wojewodę zespołu d/.s połączenia kolejowego z Gorzowa na lotnisko Babimost, wzorem sąsiedniego województwa. Torowisko z kierunku Gorzowa do części wschodniej lotniska już istnieje, należy je odkrzaczyć i wynająć tymczasowo.
Kilkanaście sztuk podkładów nadaje się do wymiany, koszty szacuję na kilka do kilkunastu tys. PLN. Proponuję by raz dziennie pociąg w relacji Gorzów- Zielona Góra zajeżdżał na bocznicę w kierunku lotniska, skąd wytyczonoby ścieżkę 2000 metrów przez las do terminalu portu przy ulicy Szkolnej w Nowym Kramsku. Byłaby to tymczasowa kolej na lotnisko. Bocznica jest obecnie w rękach prywatnych. Z lotniska w Nowym Kramsku obecnie dwa razy dziennie odlatuje samolot do Warszawy.
Dzienny koszt połączenia kolei na lotnisko to tylko kilkadziesiąt złotych (koszt pociągokilometra razy długość bocznicy ze stacji w Babimoście do końca bocznicy). Przypomnę że torowisko obok (linia Czerwieńsk- Zbąszynek) jest w tej chwili nieczynne i remontowane, więc na podstawie istniejących przepisów prawa można pozyskać staroużyteczne podkłady bezpłatnie w myśl nowouchwalonego prawa. Brakuje tez kilkunastu śrub i innych elementów torowiska w kierunku lotniska.
Tematu mam już tak mocno dość, że niedługo skrzyknę znajomych, poproszę o pomoc lokalnych biznesmenów i sami będziemy wymieniać śruby i podkłady oraz wycinać drzewa, bo jest tego niewiele pracy, a dużo papierologii. Lokalne władze mnożą przeszkody podczas gdy jest to rzecz nieskomplikowana.
z szacunkiem
Adam Fularz
ekonomista transportu
(..)
--
--
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
Komentarze
Prześlij komentarz