Wniosek do UMWL dot. Kanału Niesulickiego i przystosowania go dla celów turystyki wodnej

do UMWL

Wniosek do UMWL dot. Kanału Niesulickiego i przystosowania do dla celów turystyki wodnej

Szanowni Państwo, 

Wzywam do przekazania - wzorem regionu Mazur- kwoty rzędu 150 mln PLN na remonty i modernizację kanałów "Ołobok", "Niesulicki", celem wyzwolenia potencjału żeglarstwa i jachtingu na Ziemi Lubuskiej. Kanały te istnieją, są niedrożne dla żeglugi, wymagane są przenioski etc.

Jako wydawca zechcę przypomnieć że:

- większość kanałów na Mazurach ma standard 1a, to znaczy mają ok. 12- 15 metrów szerokości i ok. 1,2-1,5 metra głębokości. 

- na sieci kanałów mazurskich kursują statki wycieczkowe "żeglugi Mazurskiej". Dzięki szerokim kanałom mijają one wolniejsze jachty i łodzie jeśli płyną z pasażerami. To samo jest możliwe na urokliwych kanałach Ziemi Lubuskiej. 

- szczególnie atrakcyjny dla żeglugi turystycznej statkami wycieczkowymi i zanurzeniu ok. 80 cm byłby kanał Niesulicki. Po przywróceniu parametrów byłby on zdatny dla statków wycieczkowych. Statki z turystami mogłyby kursować po jeziorze Niesłysz i wpływać w kanał Niesulicki już na obecnym etapie, niemniej konieczne są przystanie, pogłębienie fragmentów kanału etc.

- stan obecny to kanał niedrożny dla kajakarstwa czy przepłynięcia żaglówką ze złożonym masztem. Kanał Niesulicki, z Niesulic do Lubrzy to kanał fragmentaryczny- większość kanału istnieje, jednakże jakieś poniżej 10 % jego łącznej długości to "masakra" dla kajakarza: przenoski, "zagubione" fragmenty które zasypano etc. Grafikę z zaznaczeniami miejsc niespławnych- mojego autorstwa na warstwie z Openstreetmap- dołączam. 

Wnoszę by zarząd WL wystąpił do odpowiednich władz (zorganizował władze samorządowe) z wnioskiem zaplanowania prac na kanale celem przywrócenia jego minionej drożności. Jako ekonomista zauważę że majątek o wartości wieluset milionów PLN nie pracuje. Wnoszę o dodanie brakujących śluz, odkopanie zasypanych fragmentów czy ułatwienie przeniosek dla kajaków etc.

Opisy prac do wykonania:

-Pilne prace powinny objąć naprawę kilku procent całości długości kanału, celem odtworzenia zepsutego dziś połączenia dla turystycznych statków wodnych śródlądowych, żaglówek, między Niesulicami a Lubrzą, tj. między jeziorami Niesłysz, Goszcza, Lubie. Kanał który łączy te jeziora, to niedziałający kapitał jaki ongiś zainwestowano w tym regionie, to około pół miliarda PLN wywalone w błoto. 

Dlaczego? Kanał ten nie może zostać przepłynięty, został zniszczony, co jest oburzające. Jest on uroczy turystycznie, np. koło wsi Mostki jego brzegi porastają ozdobne drzewa, tworząc jakby wodną aleję. Kanał Niesulicki w większości ma szerokość ok 11- 12 metrów. Jest to porozrywany kanał kategorii 1 a.

Jako osoba zainteresowana rozwojem turystyki wodnej śródlądowej domagam się:

- odbudowy mostów we wsi Mostki, tj. mostu drogowego na drodze nr 92, mostu kolejowego na linii kolejowej Berlin HBf- Moskwa Bel. Obecnie we wsi Mostki brak jest jakichkolwiek mostów na kanale, w miejscu kanału Niesulickiego we wsi jest jakiś ogródek. Na działkach 181, 182 są pojedyncze stawy. Proponuję- najpierw tymczasowe dostosowanie koryta cieku Jutrzenka do połączenia (dla małych żagłowek) obu części Kanału Niesulickiego we wsi, a później budowę kanału przez wieś, o szerokości 11- 12 metrów. W tym celu wywłaszonoby kilka- kilkanaście działek.

- na południe od Nowej Wioski kanał jest przecięty drogą, wnoszę o naprawę/ dodanie śluzy jeśli jest taka potrzeba

- w miejscowości Lubrza działki 23/8, 222 dzielą kanał od połączenia z jeziorami. Wnosz o przebudowę mostu w drodze 1244F dla celu umożliwienia podróży żaglówką/ statkiem śródlądowym. 

Kanał powinien mieć szerokość 11- 12 metrów aby mogły nim kursować statki wycieczkowe. Byłaby to droga wodna klasy 1a, ewentualnie we fragmentach 1b, z opcją jej dalszej rozbudowy dla celów turystyki wodnej. Kanał w większości istnieje, konieczna jest jego naprawa i rewitalizacja. Odbudowa zepsutych odcinków, stanowiących zaledwie kilka procent całości kanału, pozwoli uwolnić ów drzemiący kapitał już tu zainwestowany, i ożywi turystykę wodną w regionie. 

Przykład działań inwestycyjnych na terenie Mazur:

"Projekt „Budowa i przebudowa infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Wielkich Jezior Mazurskich wraz z budową śluzy „Guzianka II" i remontem śluzy „Guzianka I"/ Etap II B - przebudowa i umocnienie 5 kanałów na szlaku od Mikołajek do Giżycka" obejmuje pięć odrębnych zadań:

  • Przebudowę i umocnienie Kanału Tałckiego - łączącego jezioro Tałtowisko z jeziorem Tałty. Przebudowa obejmie 1,6 km kanału.
  • Przebudowę i umocnienie Kanału Mioduńskiego - łączącego jeziora Kotek i Szymon. Przebudowa obejmie 1,92 km kanału.
  • Przebudowę  i umocnienie Kanału Grunwaldzkiego - łączącego jeziora Kotek i Tałtowisko. Przebudowa obejmie 0,47 km kanału.
  • Przebudowę i umocnienie Kanału Szymońskiego - łączącego Jezioro Szymon z Jeziorem Szymoneckim stanowiącym zatokę Jeziora Jagodne. Najdłuższy kanał mazurski na szlaku od Mikołajek do Giżycka. Przebudowa obejmie 2,36 km kanału.
  • Przebudowę i umocnienie części Kanału Łuczańskiego/Giżyckiego - łączącego jeziora Niegocin i Kisajno. Kanał zlokalizowany jest w zachodniej części Giżycka. Prace remontowe obejmą 2,13 km.

Inwestycje są niezbędne ze względu na silną degradację i zły stan techniczny ubezpieczeń brzegowych kanałów łączących jeziora oraz fragmentów nabrzeży jezior służących obsłudze ruchu żeglugowego. Ograniczona jest też drożność niektórych odcinków kanałów i jezior spowodowanych złym stanem technicznym urządzeń i budowli inżynierskich (śluzy, mostów, kładek itp.).

Dzięki inwestycji na pięciu kanałach zostanie zmodernizowanych w sumie 8,5 km kluczowych szlaków wodnych od Mikołajek do Giżycka.

Wartość całego projektu to ponad 150 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wynosi 98 mln zł, wkład własny Gospodarstwa Wody Polskie to 48 mln zł, a budżetu państwa 17,5 mln zł."

wg https://mazury24.eu/aktualnosci/ruszaja-remonty-kanalow-mazurskich-utrudnien-dla-zeglugi-nie-bedzie,12200



Z uszanowaniem,
Adam Fularz, ekonomista

do wiadomości: Gminy Lubrza, Świebodzin

załącznik: niezdarny szkic uszkodzonych fragmentów Kanału Niesulickiego, które zaznaczono kolorem czarnym


Pozdrawiam
Adam Fularz,
wydawca, ekonomista
--


Komentarze

Popularne posty