Propozycje - sieć kanałów dla żeglugi turystycznej wokół Bobrownik



Od: Adam Fularz <Adam@wieczorna.pl>
Data: 30 sierpnia 2020
Temat: Propozycje - sieć kanałów dla żeglugi turystycznej wokół m. Bobrowniki


Do Władz gm. Otyń

do 
  • Radni gminy

Szanowni Państwo,
Przesyłam propozycję redakcji:

Wygenerowanie większego potencjału atrakcyjności turystycznej dzięki remontowi sieci kanałów gm. Otyń

- wzorem Cigacic zainwestowanoby w marinę.

- wzorem miast Europy Zach..możnaby zbudować port/ marinę wzdłuż Białej Góry  tworząc w Bobrownikach pełnoprawną marinę dla jachtów. Możnaby tutaj w dalekiej przyszłości zbudować dużą, ozdobną wiatę dla przystani statków turystycznych na Odrze- któreby cumowały we wsi, przy ulicy, kursowałyby w relacji po szlaku wodnym żeglugi turystycznej z Bobrownik. Powstałprzystań którą przemianowanoby na "Otyń Bobrowniki" w m. Bobrowniki, poprawionoby przystanie w okolicy.  
- Proponuję aby kanał starorzecza po przerwie znów stałaby się kanałem żeglownym, drogą wodną dla statków zmierzających do nowej przystani turystycznej w m. Bobrowniki. Kursowałyby galary rzeczne do winnicy w Górzykowie.

Czy władze gminy sądzą że pozwoli to na wzbogacenie oferty turystycznej miasta poprzez stworzenie atrakcji którą "każdy przyjezdny" będzie mógł łatwo "zaliczyć?" 

Cele i opis projektu
Kanał Białogórski to propozycja odtworzenia zapiaszczonego, zamulonego połączenia Bobrownik z długim na kilka km kanałem w ciągu starorzecza rzeki dla wygody mieszkańców, w połączeniu z mariną koło wsi Bobrowniki. 
Mieszkańcy mogliby cumować swoje jachty bezpośrednio we wsi Bobrowniki wzorem Cigacic.  

Cel to ewentualne podniesienie mostu w Stanach dla żeglugi i naprawa/ pogłębienie proponowanego Kanału Białogórskiego (wygrodzonego od rzeki dzikiej, fragmentu rzeki skanalizowanej) dla jachtów i żaglówek. Możliwe jest nawet odtworzenie jego parametrów z przeszłości i zmodernizowanie go do kategorii 1a miejscami, na odcinkach, dla możliwości wprowadzenia statków turystycznych w przyszłości. Dla jachtów i łodzi motorowych udrożnionoby sieć tymczasowych kanałów łączących Odrę i Bobrowniki. Podniesiony przyczółki mostów dla udrożnienia prześwitów dla żeglugi jachtem ze złożonym masztem.

  • Kanał Białogórski - proponowana droga wodna o dł. ok. kilku km dla statków turystycznych, jachtów etc, do Bobrownik od Odry, jako trwale dostosowana i wygrodzona dla żeglugi część koryta rzeczki. 
  • Rzeka Odra
-- 
Propozycja planu remontu kanałów żeglugowych gminy Otyń

List do radnych gminy

Szanowni Państwo,
Będąc przez weekend na Mazurach, nie mogłem uwierzyć własnym oczom. Połączenie jezior kanałami w jeden akwen tak rozwinęło turystykę, że kanały są zakorkowane jachtami, łodziami, statkami, płynie się w rzędzie statków. Ten sam rodzaj inwestycji proponuję sfinansować z funduszy PGW Wody Polskie i środków UE w okolicach Bobrownik.

Sądzę że istnieje potencjał dla stworzenia w Bobrownikach małej namiastki Mazur. 

Pytania redakcji:
Czy możliwe jest połączenie poprzez rozbudowę obecnych połączeń wodnych i zastąpienia ich kanałem nieznacznie tylko poszerzonym i pogłębionym dla jachtów i żaglówek:
  • Kanał Białogórski - proponowana droga wodna kilku km dla statków turystycznych, jachtów etc, do Bobrownik od Odry, jako trwale wygrodzona dla żeglugi część koryta rzeczki. 
  • Rzeka Odra 

Po wizycie na Mazurach w ten weekend podnoszę temat korzyści wypływających dla rozwoju turystyki poprzez wzajemne połączenie siecią kanałów żeglugowych dla jachtów i żaglówek- obecnych akwenów wokół m. Otyń.

Jak wynika z mapy, akweny te są obecnie już połączone, droga woda jest niestety zapiaszczona, nie wiadomo, czy droga wodna jest należycie oznakowana, należycie utrzymana, pogłębiona i czy jest przejezdna dla jachtów. Wymaga to wygrodzenia z rzeczki kanałów o głębokości nieznacznie tylko większej niż obecnie by znacznie rozbudować potencjał dla turystyki wodnej w regionie Otynia.

Proszę o odniesienie się do propozycji niewielkich inwestycji. Akweny w większości już obecnie są połączone, ale brakuje prześwitu pod mostami (most w Stanach) czy głębokości tranzytowych dla jachtów np.  70 cm. W propozycji idzie mi o takie rozbudowanie tych połączeń, by wytworzyć potencjał dla turystyki wodnej w rodzaju tego spotykanego na Mazurach. Nie będzie to możliwe bez połączenia gminy siecią choćby niewielkich, płytkich i wąskich kanałów. 

Pozdrawiam

Adam Fularz
ekonomista
ul. Dolina Zielona 24a, 65-154 Ziel. Góra



Przykład działań inwestycyjnych na terenie Mazur:

"Projekt „Budowa i przebudowa infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Wielkich Jezior Mazurskich wraz z budową śluzy „Guzianka II" i remontem śluzy „Guzianka I"/ Etap II B - przebudowa i umocnienie 5 kanałów na szlaku od Mikołajek do Giżycka" obejmuje pięć odrębnych zadań:

  • Przebudowę i umocnienie Kanału Tałckiego - łączącego jezioro Tałtowisko z jeziorem Tałty. Przebudowa obejmie 1,6 km kanału.
  • Przebudowę i umocnienie Kanału Mioduńskiego - łączącego jeziora Kotek i Szymon. Przebudowa obejmie 1,92 km kanału.
  • Przebudowę  i umocnienie Kanału Grunwaldzkiego - łączącego jeziora Kotek i Tałtowisko. Przebudowa obejmie 0,47 km kanału.
  • Przebudowę i umocnienie Kanału Szymońskiego - łączącego Jezioro Szymon z Jeziorem Szymoneckim stanowiącym zatokę Jeziora Jagodne. Najdłuższy kanał mazurski na szlaku od Mikołajek do Giżycka. Przebudowa obejmie 2,36 km kanału.
  • Przebudowę i umocnienie części Kanału Łuczańskiego/Giżyckiego - łączącego jeziora Niegocin i Kisajno. Kanał zlokalizowany jest w zachodniej części Giżycka. Prace remontowe obejmą 2,13 km.

Inwestycje są niezbędne ze względu na silną degradację i zły stan techniczny ubezpieczeń brzegowych kanałów łączących jeziora oraz fragmentów nabrzeży jezior służących obsłudze ruchu żeglugowego. Ograniczona jest też drożność niektórych odcinków kanałów i jezior spowodowanych złym stanem technicznym urządzeń i budowli inżynierskich (śluzy, mostów, kładek itp.).

Dzięki inwestycji na pięciu kanałach zostanie zmodernizowanych w sumie 8,5 km kluczowych szlaków wodnych od Mikołajek do Giżycka.

Wartość całego projektu to ponad 150 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wynosi 98 mln zł, wkład własny Gospodarstwa Wody Polskie to 48 mln zł, a budżetu państwa 17,5 mln zł."

wg https://mazury24.eu/aktualnosci/ruszaja-remonty-kanalow-mazurskich-utrudnien-dla-zeglugi-nie-bedzie,12200



Adam Fularz
Redakcja Polish News Agency
-- 
-------
Merkuriusz Polski 
Polish News Agency polishnews.pl

-- 



--
Www.nowosolska.pl



--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency polishnews.pl

Komentarze

Popularne posty