Propozycja planu remontu kanałów żeglugowych w gminie Bledzew


Do Zarządu WL, do Radnych Sejmiku
Do Radnych i władz UG Bledzew


dotyczy:
Propozycja planu remontu kanałów żeglugowych w gminie Bledzew

Szanowni Państwo, 
Inwestycje w sieć kanałów wodnych Mazur zaowocowały tłumem jachtów w kanałach. Gdy w ten weekend płynąłem po Jeziorach Mazurskich, miałem wrażenie że kanały są wypełnione sznurem łodzi i statków. 

Kanały te są remontowane nakładem ponad 100 mln PLN, czego nie można powiedzieć o drogach wodnych gminy Bledzew.  Wzywam Zarząd WL oraz radnych do zainteresowania samorządów tematem naprawy sieci dróg wodnych gminy Bledzew dla turystyki jachtowej. Pogłębienie kanałów już istniejących o kilkadziesiąt cm nie jest sprawą przekraczającą możliwości władz, tak samo jak poniesienie kilku zbyt niskich mostów. Kanały te nie byłyby w pełni kanałami kategorii 1a, ale byłyby dostępne dla jachtów i żaglówek, po ich zwodowaniu na jednym z akwenów dałoby się przedostać na inne akweny okolicy za pomocą sieci kanałów.

To samo co na Mazurach, w mniejszej skali jest możliwe w gminie Bledzew. Połączenie potencjału Zalewu Bledzewskiego, Strugi Jeziornej, Jeziora Chycina, Jeziora Długiego, jeziora Kursko dla jachtów i żaglówek jest możliwe za pomocą:

1. Remontu Kanału Bledzewskiego, z poszerzeniami wąskich odcinków do kat. 1 a i połączeniem z mostem drogowym rzeki Obry w Bledzewie (pomijając zabytkowy most przesuwny na trasie kanału). Opis kanału wg Wikipedii: "Kanał Bledzewski – kanał wodny we wsi Bledzew, łączący jeziora Kleśno oraz Bledzewskie z rzeką Obrą. Długość kanału wynosi ok. 1 km, szerokość 25 m; kanał z bardzo wolnym przepływem wody 2-3 cm/s, spowodowanym zasilaniem wyłącznie z dwóch wymienionych powyżej jezior. Ponad kanałem przeprowadzony jest forteczny most zwodzony przechylno-przesuwny K804 z lat 1936–1939 – fortyfikacja Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego oraz nowo wybudowany most drogowy ."

2. Remontu Kanału między jez. Bledzewskim a jez. Kleśno, dodanie nowego kanału i śluz miedzy jeziorami Kleśno, Chycina, Cisie.
 
3. Remontu "Kanału Zamostowskiego" w m. Zamostowo, sprawdzenie czy konieczne jest podniesienie mostu w Zamostowie dla żeglugi

4. Udrożnienie kanału Struga Jeziorna m. jeziorami Chycina i Zalew Bledzewski, poprzez sporadyczne pogłębienia, korektę zbyt ostrych łuków, sprawdzenie czy potrzebne jest podniesienie mostu drogi nr 60 przy Zalewie Bledzewskim, przy czym obecnie jest to kanał dostepny dla kajaków. Poziom jezior Chycina, Zalewu Bledzewskiego, Jez. Długiego, Jez Kursko jest taki sam, ale problemem są zniszczone kanały między jeziorami. por. nagranie https://www.youtube.com/watch?v=D7Bdd0ljmfo

5. Udrożnienie kanału Struga Jeziorna na odcinku Jez. Chycina- Jezioro Długie z ew. podniesieniem/ poszerzeniem mostu drogi leśnej o nr bodaj 69. 

Plany na przyszłość:
Wykorzystanie skanalizowania i wyprostowania, przekopu koryta Obry dla żeglugi turystycznej. Rozważenie pomysłu: przyłączenie Zalewu Czapliniec, Zbiorników Tymiana, Tymienica za pomocą śluzy dla jachtów i żaglówek. Połączenie okolic Bledzewa z resztą sieci kanałów woj. lubuskiego np. kanałem Staropole i nowym odcinkiem kanału p. Jezioro Kęszyckie.

Przykład działań inwestycyjnych na terenie Mazur:

"Projekt „Budowa i przebudowa infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Wielkich Jezior Mazurskich wraz z budową śluzy „Guzianka II" i remontem śluzy „Guzianka I"/ Etap II B - przebudowa i umocnienie 5 kanałów na szlaku od Mikołajek do Giżycka" obejmuje pięć odrębnych zadań:

  • Przebudowę i umocnienie Kanału Tałckiego - łączącego jezioro Tałtowisko z jeziorem Tałty. Przebudowa obejmie 1,6 km kanału.
  • Przebudowę i umocnienie Kanału Mioduńskiego - łączącego jeziora Kotek i Szymon. Przebudowa obejmie 1,92 km kanału.
  • Przebudowę  i umocnienie Kanału Grunwaldzkiego - łączącego jeziora Kotek i Tałtowisko. Przebudowa obejmie 0,47 km kanału.
  • Przebudowę i umocnienie Kanału Szymońskiego - łączącego Jezioro Szymon z Jeziorem Szymoneckim stanowiącym zatokę Jeziora Jagodne. Najdłuższy kanał mazurski na szlaku od Mikołajek do Giżycka. Przebudowa obejmie 2,36 km kanału.
  • Przebudowę i umocnienie części Kanału Łuczańskiego/Giżyckiego - łączącego jeziora Niegocin i Kisajno. Kanał zlokalizowany jest w zachodniej części Giżycka. Prace remontowe obejmą 2,13 km.

Inwestycje są niezbędne ze względu na silną degradację i zły stan techniczny ubezpieczeń brzegowych kanałów łączących jeziora oraz fragmentów nabrzeży jezior służących obsłudze ruchu żeglugowego. Ograniczona jest też drożność niektórych odcinków kanałów i jezior spowodowanych złym stanem technicznym urządzeń i budowli inżynierskich (śluzy, mostów, kładek itp.).

Dzięki inwestycji na pięciu kanałach zostanie zmodernizowanych w sumie 8,5 km kluczowych szlaków wodnych od Mikołajek do Giżycka.

Wartość całego projektu to ponad 150 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wynosi 98 mln zł, wkład własny Gospodarstwa Wody Polskie to 48 mln zł, a budżetu państwa 17,5 mln zł."

wg https://mazury24.eu/aktualnosci/ruszaja-remonty-kanalow-mazurskich-utrudnien-dla-zeglugi-nie-bedzie,12200



Z uszanowaniem,
Adam Fularz, ekonomista

-- 

Komentarze

Popularne posty