Pytania redakcji dot. możliwych projektów do zrealizowania poprzez program ":Kolej Plus"

Do UMZG
Pytania redakcji dot. "Kolej Plus" 

Szanowni Państwo, 
Czy samorząd Zielonej Góry sam złoży i wypełni wniosek w programie "Kolej Plus:"?
Redakcja znalazła w dokumentacji możliwość sfinansowania projektów na terenie woj, lubuskiego.
Podaję link do programu "kolej Plus"
Pozostało 22 dni na wypełnienie wniosku.

Propozycje projektów:
-- Odtworzenie bocznicy na lotnisko w Babimoście, przedłużenie jej o 2 km do terminalu pasażerskiego portu lotniczego, celem uruchomienia połączenia Zielona Góra- Port Lotniczy koleją. 

-- Reaktywacja i budowa nowej linii obok szlaku przedwojennej linii kolei podmiejskiej, możliwej dziś do wykorzystania dla wprowadzenia komunikacji podmiejskiej szynowej w Zielonej Górze. W mojej opinii władze Zielonej Góry dzięki temu projektowi pokazałyby że potrafią efektywnie zarządzać komunikacją miejską. Pokazałyby że są kompetentne w tej kwestii, i korzystają też z pomocy konsultantów zewnętrznych, czego efektem są nowatorskie w świetle polityk transportowych innych miast decyzje. W tej chwili w całej Europie, w tym w miastach Polski, prowadzi się politykę transportową redukującą ruch samochodowy w centrum miasta. Kluczową rolę odgrywa w tym transport zbiorowy. Na powrót wprowadza się linie transportu zbiorowego na pasaże handlowe, do centrów miast, buduje się nowe linie przez same ścisłe centra. Na świecie liczba systemów tramwajowych stale wzrasta. W Zielonej Górze w 2008 roku zdemontowano torowisko w ulicy Kraszewskiego, prowadzące do największej w mieście galerii Focus Park. Władze mogłyby odbudować najważniejszy dla komunikacji aglomeracyjnej odcinek linii- odcinek torowiska do galerii handlowej Focus Park wraz z dworcem w ścisłym centrum miasta, który mógłby być np. dworcem podziemnym.

Casus Zielonej Góry na tym tle byłby wyjątkiem w cywilizowanym świecie i wygraną transportowej rewolucji jakim jest polityka transportowa wielu efektywnie zarządzanych miast. Niewielki Elbląg rozdzielił ruch autobusowy i tramwajowy na odrębne firmy konkurujące o obsługę poszczególnych tras, rozpoczęła się konkurencja o pasażera. Po wydzieleniu przedsiębiorstwo tramwajowe zbudowało nowe linie tramwajowe oraz pozyskało środki zewnętrzne, w tym dotacje unijne na modernizację i rozbudowę sieci. W samym 2006 r. kosztem 56 mln zł wybudowano tam odcinek 4,5 km toru pojedynczego i kupiono 6 nowych tramwajów niskopodłogowych 121N. 

Dzięki funduszom unijnym wymieniane są zniszczone przez czas torowiska, a także rozbudowywana sieć. W 2002 roku powstała nowa trakcja wzdłuż ulicy Płk. Dąbka, dzięki czemu elblążanie mogli cieszyć się z dwóch nowych linii (4 i 5). Do 2013 roku powstać ma 15 km nowych torów, planowane są zakupy taboru. W maju 2006 roku rozpoczęto budowę torowiska w kierunku ul. Fromborskiej os. Nad Jarem, a budowę ukończono oraz zaprezentowano nowe tramwaje 21 grudnia 2006 r. 

Zielona Góra to komunikacyjnie niemal wyłącznie transport drogowy, sieć kolejowa w kierunku południowym i w kierunku centrum jest nieczynna od 1946 roku, a torowisko tramwajowe zarosło roślinnością aż podjęło decyzję o likwidacji infrastruktury. Dziś z uwagi na rządowe dofinansowanie rzędu 85 % możnaby odbudować torowisko do Focus Park- tym razem obok istniejącej drogi rowerowej. Zaletą wykorzystania torowiska jest kilkukrotnie szybszy czas przejazdu przez miasto z racji poruszania się po wydzielonych korytarzach transportowych oraz możliwość bezproblemowego wprowadzenia na tą linię (kompatybilną ze standardem kolejowym) pociągów podmiejskich, np. z Nowej Soli czy Sulechowa.

Zielona Góra odzyskałaby to, co budują inne miasta Europy nękane korkami i hałasem w centrum miasta. Odbudowa torowiska do największych osiedli miasta jest wg mnie impulsem dla mającego powstać wokół miasta systemu kolei podmiejskiej typu SKM, który mocno zyska na znaczeniu jeśli pojazdy tego systemu będą obsługiwały także główne skupiska ludności w tej aglomeracji. Decyzja władz Zielonej Góry  o złożeniu wniosku do Kolej Plus byłaby zwycięstwem w walce o lepszy transport miejski i pójściem z postępem technicznym i cywilizacyjnym, byłaby papierkiem lakmusowym poziomu na jakim zarządzane jest to miasto. 
Pozdrawiam

Adam Fularz, manager Radiotelewizji

RTVP OPÉRA www.opera.rtvp.pl

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra



Komentarze

Popularne posty