Wniosek o "uratowanie" inwestycji o wartości 1 miliarda PLN
Wniosek
o "uratowanie" inwestycji o wartości 1 miliarda PLN poprzez jej inne wykorzystanie/ zmianę jej nazwy
Do Prezesa Rady Ministrów
Pana Mateusza Morawieckiego
Szanowny Panie,
Przypomnę że budowa i utrzymanie nieukończonego państwowego lotniska we wsi Nowe Kramsko trwa od lat 60-tych, pochłonęła do tej pory ponad miliard PLN. Otwarto go 10.10.1957 po trzech latach budowy. Po 63 latach budowy, lotnisko ma pierwszy miliard dopłat za sobą (i trzy terminale: 2 dla pax, jeden dla cargo). Plany są ambitne- ma powstać trzeci terminal pasażerski, powierzchnia płyt postojowych ma pozwolić na zaparkowanie jednocześnie w sumie około 15 boeingów czy airbusów (obecnie port mieści jednocześnie jakieś 12-13 samolotów typu boeing czy airbus).
Nieopodal Nowego Kramska jest aglomeracja Berlina która sama jedna obsługuje więcej pax i cargo niż cała Polska - wszystkie lotniska razem wzięte.
Budowa lotniska- giganta z dwoma płytami postojowymi- w tym jedną aż na 10 (!) boeingów, w sumie mieszczącego ok. 12-13 miejsc postojowych dla samolotów kodu C, wg dzisiejszych cen kosztowałaby co najmniej 400 milionów PLN. Utrzymanie portu pochłania jakieś 5 mln rocznie, co przez 60 lat daje kwotę 300 mln. Od równo 40 lat (z niewielkimi przerwami) dotowane są połączenia pasażerskie do tego portu lotniczego, co pochłonęło ok. 276 mln PLN wg cen z 2017 roku. Dodatkowo w doposażenie portu lotniczego zainwestowano ostatnio 60 mln PLN- zbudowano na przykład drugi terminal pasażerski. Z moich szacunków skali dopłat wychodzi kwota 1,037 miliarda PLN.
Sugeruję aby:
Budowa lotniska- giganta z dwoma płytami postojowymi- w tym jedną aż na 10 (!) boeingów, w sumie mieszczącego ok. 12-13 miejsc postojowych dla samolotów kodu C, wg dzisiejszych cen kosztowałaby co najmniej 400 milionów PLN. Utrzymanie portu pochłania jakieś 5 mln rocznie, co przez 60 lat daje kwotę 300 mln. Od równo 40 lat (z niewielkimi przerwami) dotowane są połączenia pasażerskie do tego portu lotniczego, co pochłonęło ok. 276 mln PLN wg cen z 2017 roku. Dodatkowo w doposażenie portu lotniczego zainwestowano ostatnio 60 mln PLN- zbudowano na przykład drugi terminal pasażerski. Z moich szacunków skali dopłat wychodzi kwota 1,037 miliarda PLN.
-przynajmniej rozpoczęto dyskusję w tej sprawie. Proponuję aby zmieniono nazwę portu lotniczego we wsi Nowe Kramsko na port lotniczy "Frankfurt (Oder) bei Berlin" lub "Frankfurt (Oder)- Poznań". Uzasadniam że Berlin to największe miasto (4,5 mln w aglomeracji) w okolicy lotniska. W Hahn oraz w Weeze zmieniono nazwy lotniska i to pomogło, ba, spowodowało rozwój.
-uruchomiono nieużywaną linię kolei do portu i w ramach programu Kolej Plus złożono wniosek o jej przedłużenie o 2 tysiące metrów pod wejście do terminali pasażerskich. Jako że większość trasy na odcinku do Frankfurtu nad Odrą jest dostosowana do 160 km/h, pociągi mogą dowieźć podróżnych do FFO, skąd są przesiadki na Berlin, niestety linia ta wymaga napraw. Proponowałem by kolej S-Bahn z Frankfurtu nad Odrą dojeżdżała na to lotnisko (w trakcji spalinowej).
-Państwowy port lotniczy w Nowym Kramsku skupił się na walce o klienta biznesowego i loty rozkładowe dla aglomeracji Berlina
opr. Adam Fularz
dla portalu elubuska.pl
Załącznik: uzasadnienie
Proponuję realizację modelu biznesowego "Low - Cost - Airport" i zmianę nazwy portu lotniczego na MPL " Frankfurt (Oder)-Poznań" ewentualnie ("Poznań - Frankfurt (Oder) - Zielona Góra Flughafen") lub Berlin - Frankfurt (Oder) Flughafen, pozbywając się w ogóle nazwy Zielona Góra.
Zmiana nazwy lotniska w Hahn i wyniki ekonomiczne
Rok Pasażerowie Operacji lotniczych
2014 2447140 19103
2013 2667529 25065
2012 2791195 30015
2011 2894109 32923
2010 3463571 37081
2009 3743281 38970
2008 3909862 40586
2007 3955661 40980
2006 3525359 39610
2005 3001898 37283
2004 2744550 31484
2003 2407911 31092 ------------------------------> Rok zmiany nazwy
2002 1451530 25564
2001 438486 22912
2000 380281 23332
1999 140706 19632
1998 32040 10064
1997 19026 7440
Cały tekst: http://zielonagora.gazeta.pl/zielonagora/1,35182,18480436,fularz-lotnisko-w-babimoscie-z-nazwa-berlin-franfurt-oder.html#ixzz3hx71bDL6
2014 2447140 19103
2013 2667529 25065
2012 2791195 30015
2011 2894109 32923
2010 3463571 37081
2009 3743281 38970
2008 3909862 40586
2007 3955661 40980
2006 3525359 39610
2005 3001898 37283
2004 2744550 31484
2003 2407911 31092 ------------------------------> Rok zmiany nazwy
2002 1451530 25564
2001 438486 22912
2000 380281 23332
1999 140706 19632
1998 32040 10064
1997 19026 7440
Cały tekst: http://zielonagora.gazeta.pl/zielonagora/1,35182,18480436,fularz-lotnisko-w-babimoscie-z-nazwa-berlin-franfurt-oder.html#ixzz3hx71bDL6
Port w Duesseldorf- Weeze
2003 207.992 -----------------------------------------> zmiana nazwy
2004 796.745
2005 591.744
2006 585.403
2007 848.852
2008 1.525.063
2009 2.403.119
2010 2.896.999
2011 2.421.720
2012 2.209.007
2013 2.488.956
2014 1.806.964
Cały tekst:: http://zielonagora.gazeta.pl/zielonagora/1,35182,18480436,fularz-lotnisko-w-babimoscie-z-nazwa-berlin-franfurt-oder.html#ixzz3hx7bbsZ9
z Wikipedii: fragment
The airport has undergone several name changes in its history as a civil airport. The operators originally wanted to name it after the city of Düsseldorf, but the significant distance of 70 km (43 mi) to that city, which already had two closer international airports (the actual Düsseldorf Airport as well as Cologne Bonn Airport), resulted in the name being blocked by a court ruling that it was likely to mislead passengers.[citation needed] However, Ryanair still refers to it as "Düsseldorf-Weeze". The airport actually serves better the closer Dutch cities of Venlo, Nijmegen and Arnhem, the German city of Duisburg and the immediate Weeze area than Düsseldorf.
-----
z Wikipedii: fragment
Er hat nach Ende der militärischen Nutzung im Jahr 1999 mehrfach den Namen gewechselt und hieß zunächst Flughafen Niederrhein, wird aber schon seit 2003 von Ryanair unter der Bezeichnung Flughafen Düsseldorf (Weeze) vermarktet. Nachdem andere Namensvarianten, die die Nähe zum rund 70 Kilometer entfernten Düsseldorf betonen sollten, gerichtlich verboten wurden, nennt sich der Flughafen seit 2005 nur noch Airport Weeze. Ryanair wurde gleichzeitig aber erlaubt, den Flughafen weiter unter Düsseldorf (Weeze) zu vermarkten, muss dabei jedoch stets die Erläuterung „ca. 70 Kilometer von Düsseldorf" als Fußnote hinzufügen.
--
Komentarze
Prześlij komentarz