do władz gminy Lubniewice w sprawie szansy na odbudowę linii kolejowej




Subject: do władz gminy Lubniewice w sprawie szansy na odbudowę linii kolejowej



Wniosek do Radnych gminy Lubniewice i do UM


Szanowni Państwo, 

Zwracam się do władz gminy z uprzejmą prośbą. Zgodnie z rozmową ustną z p. Burmistrzem wyszukałem źródło sfinansowania odbudowy torowiska kolei do miasta Lubniewice. Proszę przygotować i kiedyś złożyć wniosek, czekać na kolejny termin złożenia dokumentacji.

Miasto Sulęcin ma 10000 mieszk. Gmina miejska Sulęcin ubiega się o rządowy program "Kolej Plus"- proponuję by gmina Lubniewice i ew. miasto Sulęcin złożyła wspólny wniosek- z dodanym projektem o nazwie: odbudowa linii Lubniewcie- Kniazin za pomocą szyn staroużytecznych od stacji Wędrzyn przez Kniazin do Lubniewic z przystankiem kolejowym w centrum Lubniewic. 

Proponuję by kolej doprowadzono bliżej centrum Lubniewic- nowy tor pobiegłby od terenu dawnej stacji równolegle na odcinku ulicy Sulęcińskiej w kierunku centrum Lubniewic np. do ul. Spacerowej. Proszę o zmianę planu zagospodarowania przestrzennego celem dodania odcinka torowiska do ścisłego centrum.

Po realizacji projektu możliwe są kursy pociągów pasażerskich np. w sezonie letnim (jak obecnie weekendowe kursy Zielona Góra- Łagów w soboty od 8 sierpnia do 12 września 2020), czy kursy całoroczne podmiejskie w relacji do Zielonej Góry p. Zbąszynek czy Międzyrzecz.

Sulęcin (niem. Zielenzig) to miasto powiatowe w województwie lubuskim, w powiecie sulęcińskim, siedziba gminy miejsko-wiejskiej Sulęcin. Według danych GUS z 31 grudnia 2019 r. miasto miało 10 096 mieszkańców co kwalifikuje go do programu Kolej Plus, być może po raz ostatni, bo miasto się starzeje i wyludnia. jest to ostatnia szansa na powrót kolei z Lubniewic do Sulęcina. 

W związku z tym zwracam się do władz gm Lubniewice o przygotowanie i wspólne z miastem Sulęcin złożenie wniosku w kolejnym naborze do programu Kolej Plus. Odbudowanoby dodatkowo 7 kilometrów i 200 metrów torowiska do stacji Kniazin za pomocą szyn staroużytecznych, w taki sposób aby wyeliminować koniecznośc zniany kierunku jazdy z kierunku Międzyrzecza. Dodanoby tzw. wjazd kieszeniowy. 

Opis linii:
 Lubniewice   (F)
15,200  
  Glisno   (F)
18,100  
  Kniazin   (F)
22,400






Opis stacji Glisno

Ostatnia zmiana: 2019-06-27

Opis ogólny 
Opis ogólny: Po II wojnie tory rozebrali Rosjanie. Do lat 70 istnialy jeszcze budynki stacji i poczekalni. Budynek stacji byl dwukondygnacyjnym budynkiem mieszkalnym z podpiwniczeniem. Dodatkowo znajdowal sie tam budynek poczekalni z kasa biletowa. Budynki te rozebrano a material wykorzystana na budowe szkoly podstawowej w Glisnie. Byly to lata 70 (nie jestem pewien co do daty). Do polowy lat 90 znajdowala sie tam jeszcze rampa rozladunkowa. Ale po zakupienie tej ziemi przez prywatnego własciciela zostala rowniez rozebrana. Na dzien dzisiejszy nie ma juz tam sladu po koleji. Jedyna pozostaloscia jest nasyp kolejowy ciagnacu sie od Rudnicy do Sulęcina. (info: JK, 2004-11-17)

Opis infrastruktury: Przy wylocie równi stacyjnej w kierunku Sulęcina widoczny, przysypany ziemią i porośnięty trawą podkład kolejowy, pozostawiony przy rozbiórce tej linii. (info: A.Szymański, 16-11-2008)
Dane tabelaryczne
Województwo:lubuskie
dodatkowe tory:rozebrano
budynki:był, ale już nie istnieje
lokomotywownia:nie ma i nie było
zadaszenie peronów:nie ma i nie było
semafory:nie ma i nie było
przejście podziemne:nie ma i nie było
kasa:zlikwidowana lub nieczynna
przejście nadziemne:nie ma i nie było
wieża wodna:nie ma i nie było
perony:Perony: 0 (był 1)
Krawędzie peronowe: 0 (była 1)
Obraz

Opis stacji Lubniewice

Ostatnia zmiana: 2018-07-04

Opis ogólny 
Nadal teren stacji jest na skraju Lubniewic ale około 300m od ścisłej zabudowy miejskiej. Przy wjeżdzie dużym nasypem do dzisiaj zachował się wiadukt stalowy. (info: Rysiek/Leszek F. Morawiec)

Opis infrastruktury: - tory zostały rozebrane w 1945 r. przez naszych "wyzwolicieli" ze wschodu,

styczeń 2013 r. Boleslaw Wojtyniak (info: Bolesław Wojtyniak, 03-01-2013)

Opis budynków: Budynek stacyjny - już nie istnieje. Z widniejących na zdjęciu "z zachodu" zabudowań pozostał pierwszy od prawej budynek, który od początku jest mieszkalny. Natomiast po budynku stacyjnym pozostały tylko fundamenty (podłoga wraz z piwnicami) i stopień z wejścia do budynku. Perony (2) są przysypane ziemią i porośnięte trawą, ale nadal widoczne ich zarysy. Na całej linii na torowisku leży tłuczeń (także przy wylocie ze stacji Lubniewice w kierunku Sulęcina, słupki kilometrażowe z numerem linii). (info: Adam Szymański, 14-04-2008)

- wieża wodna stoi przy drodze wylotowej nr 136 w kier. Sulęcina (Wędrzyna, ul.

Sulęcińskiej,przy nieistniejącej od 1945 r. stacji kolejowej (ok. 1,8 km od

centrum wsi),

- podobna wieża istnieje przy b. stacji Strużka Janiszowice,styczeń 2013 r.

Bolesław Wojtyniak

(info: Bolesław Wojtyniak, 03-01-2013)
Dane tabelaryczne
Województwo:lubuskie
dodatkowe tory:rozebrano
budynki:był, ale już nie istnieje
lokomotywownia:nie ma i nie było
zadaszenie peronów:nie ma i nie było
semafory:kształtowe zlikwidowane
przejście podziemne:nie ma i nie było
kasa:zlikwidowana
przejście nadziemne:nie ma i nie było
wieża wodna:nieużywana zdewastowana
perony:Perony: 0 (były 2)
Krawędzie peronowe: 0 (były 2)
Obraz


Aby wszystko się pomyślnie udało, i aby wypełnić wymóg konkursu, projekt ten musiałby być podpięty pod wspólny projekt z miastem Sulęcin, z uwagi na wymóg liczby 10 tys. mieszkańców. Niemniej gmina może go złożyć oddzielnie i uzupełnić o stosowne porozumienie o połączeniu dwóch wniosków w jeden.

Pozdrawiam,
Adam Fularz
wydawca, 
www.elubuska.pl
Dolina Zielona24a, 65-154 Zielona Góra


--
LargePrefPlaceholder-XKUz1MEJBwkOM



--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency polishnews.pl

Komentarze