Wniosek o sfinansowanie naprawy linii 385 do Gościkowa/ Paradyża dla ekspresu Gorzów Wielkopolski- Zielona Góra
Temat: Wniosek o sfinansowanie naprawy linii 385 do Gościkowa/ Paradyża
Do: kancelaria.ogolna@lubuskie.pl
Wniosek do Zarządu WL dot. przedłużenia linii kolejowej z Łagowa do Gościkowa- Paradyża
--
List jest skierowany do członków zarządu WL
Szanowni Państwo,
Moim zdaniem marnuje się szybka trasa kolei z Gorzowa Wielkopolskiego do Zielonej Góry. Możliwy czas przejazdu to 2 godziny 5 minut czasu podróży.
Według moich obliczeń- odcinek Rzepin - Zielona Góra zajmuje 42 minuty bez postojów pośrednich, sądzę że do stacji Torzym da się dojechać z Zielonej Góry w jedną godzinę i 5 minut na zmianę kierunku jazdy w Rzepinie. Odcinek z Toporowa i Międzyrzecza do Gorzowa przez Gościkowo- Paradyż oraz Łagów Lubuski musiałby być do pokonania w czasie jednej godziny- co jest możliwe.
Proponuję zrealizowanie wniosku dla wymiany zużytych podkładów na linii Łagów- Gościkowo/ Paradyż- Kałwa- Nietoperek. Dalsze fragmenty tej linii są przejezdne.
Jest to propozycja niewielkiej inwestycji w udrożnienie istniejącego szlaku, wycięcie zarośli, uzupełnienie ubytków, wymianę podkładów w miejscach styków szyn. Reszta podkładów zachowała się w stanie dobrym lub dostatecznym, 95 % podkładów w opinii redakcji to podkłady betonowe, strunobetonowe, nie wymagające wymiany.
Możliwe połączenia rozkładowe w sezonie letnim:
- do Łagowa
- do Kaławy MRU
- do Gościkowa/ Paradyża
- ekspres regionalny Zielona Góra- Rzepin- Torzym- Łagów - Gościkowo/Paradyż- Międzyrzecz- Gorzów (przedłużenie istniejącego już połączenia sezonowego o odcinek Łagów- Sieniawa- Gościkowo/ Paradyż) z czasem przejazdu Gorzów Wielkopolski- Międzyrzecz w 40 minut, Międzyrzecz- Gościkowo- Łagów Lubuski - Toporów w 20 minut, Toporów- Torzym - Rzepin - zmiana kierunku - Zielona Góra w 1 godz 5 minut. W sumie 2 godziny 5 minut.
Zakres koniecznych prac
Udrożnienie szlaku kolei dla wakacyjnych sezonowych połączeń kolejowych na trasie linii 385 jest konieczne tylko na odcinku około 20 km torowiska strunobetonowego na odcinku Sieniawa- Nietoperek p. Gościkowo/ Paradyż:
0,000 | 0 | ||
7,484 | |||
11,323 | |||
15,301 | |||
22,418 | |||
27,800 | |||
32,650 | |||
37,075 | |||
42,085 |
Odcinek do odbudowy w pierwszej kolejności to aż 7,8 kilometra torowiska które zarosło, może mieć ubytki:
Nietoperek (F) 7,484 Kaława (F) 11,323 Gościkowo (F) 15,301 | ||
Dalsze wnioski redakcji
Domagam się drastycznych zmian w sposobie organizacji oferty turystycznej. Chcę połączeń rozkładowych sezonowych co weekend w woj. lubuskim, wzorem innych regionów kraju. Domagam się by to zarząd WL sprawdził ofertę w innych województwach i podjął decyzję, czy tego typu połączenia wakacyjne rozkładowe regularne powinny się pojawić. Zarząd WL zaczyna dostrzegać sezonowości potoków pasażerskich, a co roku w sezonie letnim, nadal niewystarczająco wiele się zmienia w ofercie jaką zamawia i organizuje UMWL.
Oferta połączeń do Gościkowa/ Paradyża może zaistnieć dzięki wydłużeniu stałych rozkładowych sezonowych połączeń do Łagowa z Zielonej Góry. Takich połączeń jest zaledwie kilka sporadycznie w sezonie, choć powinny być w każdy weekend, i to po 1-2 pary połączeń dziennie. Konieczne jest natychmiastowe wyznaczenie nowej lokalizacji przystanku kolei w Paradyżu/ Gościkowie- przecież jest to sanktuarium katolickie z letnim festiwalem muzyki dawnej. Dogodne miejsce to na zachód przy moście nad drogą /szosą celem organizacji węzła przesiadkowego w tym miejscu w okresie późniejszym.
W moim odczuciu nakłady na udrożnienie zarośniętego odcinka torowiska są relatywnie niewielkie, a korzyść z rozwoju oferty połączeń turystycznych kolejowych do rejonu bunkrów MRU oraz do Gościkowa/ Paradyża na tamtejszy festiwal muzyki dawnej czy do tamtejszego seminarium, może być znaczna.
Wnoszę do UMWL o zamówienie usług już teraz- nawet jako sporadycznej oferty tylko w okresie letnim. Mogą tutaj kursować weekendowe pociągi turystyczne. Ostatnio taki pociąg regionalny z Zielonej Góry przez Międzyrzecz dotarł do Nietoperka czy Kaławy jako oferta jednorazowa, turystyczna.
Wnoszę o złożenie wniosku w kolejnym naborze do "Kolej Plus", miasto Międzyrzecz na trasie spełnia wymóg demograficzny, poprawa oferty przewozowej poprawi dostępność tego miasta.
Z szacunkiem,
--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency polishnews.pl
Komentarze
Prześlij komentarz