Wniosek do Radnych gminy Sulęcin oraz do UM




Wniosek do Radnych gminy Sulęcin oraz do UM


Szanowni Państwo, 

Miasto Sulęcin ma 10000 mieszk. - proponuję by gmina miasta Sulęcin przygotowała i ewentualnie złożyła  w miarę możliwości wniosek- z projektem o nazwie: odbudowa linii nr 364 za pomocą szyn staroużytecznych od stacji Wędrzyn do Sulęcina z przystankiem kolejowym w centrum Sulęcina- nowy tor pobiegłby równolegle na odcinku ulicy Daszyńskiego w kierunku centrum miasta Sulęcin. Proszę o zmianę planu zagospodarowania przestrzennego celem dodania odcinka torowiska do ścisłego centrum miasta.
Po realizacji projektu możliwe są kursy pociągów pasażerskich np. w sezonie letnim, czy kursy całoroczne podmiejskie w relacji do Zielonej Góry p. Zbąszynek czy Rzepin.

Sulęcin (niem. Zielenzig) to miasto powiatowe w województwie lubuskim, w powiecie sulęcińskim, siedziba gminy miejsko-wiejskiej Sulęcin. Według danych GUS z 31 grudnia 2019 r. miasto miało 10 096 mieszkańców co kwalifikuje go do programu Kolej Plus, być może po raz ostatni, bo miasto się starzeje i wyludnia. jest to ostatnia szansa na powrót kolei do Sulęcina. 

W związku z tym zwracam się do władz miasta o złożenie wniosku w kolejnym naborze dio programu Kolej Plus. Ponadto- dlaczego brak było połączeń w te wakacje do Sulęcina? Pociąg dojechał tam w zeszłym roku tylko raz. 

Jak informuje w korespondencji urząd UMWL, PKP PLK, mimo iż linie kolei do tych miast są czynne wyłącznie na papierze i w teorii, żąda ogromnych cen za przywrócenie połączeń pasażerskich do Ośna, Łagowa, Sulęcina:

"trasy do Łagowa, Ośna i Sulęcina są już planowane do wykorzystania w celach turystycznych, jednakże zarządca infrastruktury PKP PLK SA tj. miejscowy Zakład Linii Kolejowych w Zielonej Górze odmawia ich udostępnienia, bądź oczekuje od przewoźnika poniesienia wysokich kosztów udrożnienia nieczynnych torów. "

-- 
wg informacji Piotra Tykwińskiego - Zastępcy Dyrektora Departamentu Infrastruktury i Komunikacji Urzędu Marszałkowskiego Woj. Lubuskiego.


Chciałbym poinformować, iż z przebiegu linii kolejowych w woj. Lubuskim wydaje sie że połączenie Sulęcin- Ośno- Rzepin (zmiana kierunku jazdy)- Zielona Góra, realizowane za pomoca autobusu szynowego (bez przesiadki na ezt w Rzepinie, ale ze zmianą kierunku jazdy przez autobus szynowy w Rzepinie), miałoby ekonomiczne uzasadnienie. Inne relacje są możliwe dopiero w przyszłości. Natomiast takie połączenie mogłoby zafunkcjonować już od grudnia 2020 r., podczas zmiany rozkładu jazdy. 

Technicznie zmiana kierunku i wjazd na linię do Ziel. Góry jest nieco skomplikowanym manewrem w przypadku stacji Rzepin, ale wykonalnym.


Proponowany odcinek do odbudowy

Sugerowana jest odbudowa odcinka Wędrzyn- Sulęcin, z tymczasowa poprawąstanu torowiska do efektu przejezdnoci na odcinku do Ośna Lubuskiego

 Wędrzyn   (F)
51,605  
  Kniazin   (F)
 
  Sulęcin   (F)
58,717  
  Długoszyn   (F)
 
  Smogóry   (F)
67,170  
  Trześniów   (F)
 
  Ośno Lubuskie   (F)
76,475


Stacja Sulęcin

Ostatnia zmiana: 2015-09-05

Opis ogólny 
Opis ogólny:

Od 09.12.2007 kursują w dni robocze przez Sulęcin dwie pary pociągów relacji Rzepin - Międzyrzecz, zaś w dni świąteczne jedna para.
---
Przez Sulęcin kursują codziennie dwie pary pociągów. W niedzielę i święta też. (info: gdarecki, 14-04-2008)

Budynek byłej parowozowni,wieża wodna i mały budynek obok zostały sprzedane.Nabywcą jest sulęciński przedsiębiorca.Miejmy nadzieję,że poprawi ich estetykę. (info: Ryszard Kosmala, 15-10-2014)

Opis infrastruktury:

W dniu dzisiejszym tj.18.05.2009 ekipa przysłana przez PKP nieruchomości dokonała "zabezpieczenia" wieży wodnej.Kilkanaście dni temu budynki zasilane w wodę z tej wieży podłączono do sieci miejskiej.Dziś owa ekipa wymontowała z wieży pompę i część rur tym samym czyniąc wieżę niesprawną.Czyli była sobie wieża..., Ryszard Kosmala

Opis budynków:

Wieża wodna stoi do dzisiaj obok dawnej lokomotywowni. Nastawnia wykonawcza zdewastowana - brak okien i innych elementów stolarki. Budynek stacyjny wybudowany w latach 70., w tej chwili niedostępny - wszystkie wejścia zamurowane. (info: Rysiek)
---
Wieża wodna na stacji Sulęcin nie była i nie jest zdewastowana. Wszystkie urządzenia wieży są cały czas sprawne, a wieża zasila wciąż w wodę 2 budynki, w których mieszkają byli kolejarze. (info: Ryszard Kosmala Sulęcin, 2005-11-15)

Kilka dni temu zburzono budynek byłej nastawni. (info od: Ryszard Kosmala, 2010-03-06)
W dniu 28.09.2010r. zburzono budynek dworca. (info: Dariusz Grządko, 2010-09-28)

Dziś tj 28.09.2010r zburzono budynek dworca kolejowego w Sulęcinie.Wspaniały prezent PKP nieruchomości na 120 rocznicę otwarcia linii kolejowej Rzepin-Sulęcin.01.11.1890r. (info: Ryszard Kosmala, 28-09-2010)
- wieża wodna stoi przy przejeździe kolejowym w ul. I. Daszyńskiego, przy b. lokomotywowni,
- podobne wieże są m.in. na stacjach: Gościkowo, Nojewo, Śrem, Trzciel,
listopad 2013 r. Bolesław Wojtyniak, (info: Bolesław Wojtyniak, 22-11-2013)
Dane tabelaryczne
Województwo:lubuskie
dodatkowe tory:są, zdatne do eksploatacji
budynki:był, ale już nie istnieje
lokomotywownia:zmienione przeznaczenie
zadaszenie peronów:nie ma i nie było
semafory:kształtowe zlikwidowane
przejście podziemne:nie ma i nie było
kasa:zlikwidowana lub nieczynna
przejście nadziemne:nie ma i nie było
wieża wodna:zmienione przeznaczenie
perony:Perony: 3
Krawędzie peronowe: 3
kody:IBNR:7486
Obraz

wg bazakolejowa.pl

Plany na przyszłość

Wydawnictwo chciałoby zaproponować Państwu  uruchomienie połączeń pasażerskich w relacji 
Frankfurt nad Odrą- Rzepin- Ośno Lubuskie- Sulęcin- Międzyrzecz- Gorzów Wielkopolski w perspektywnie do 2035 roku.
Kursowałyby tutaj szynobusy, co najmniej jedna para połączeń dziennie.

Zamierzamy w wieloletniej perspektywie opisywac temat i może dzięi temu- doprowadzić do odtworzenia linii kolei pasażerskiej w jej dawnym korytarzu na trasie (Frankfurt nad Odrą)- Rzepin- Ośno Lubuskie- Sulęcin- Lubniewice- Gorzów Wielkopolski, z wykorzystaniem starego przebiegu torowisk przez Lubniewice i zachowanych odcinków toru. 
To będzie kosztowna inwestycja, ale może- możliwa? Watro choć spróbować. 

Pozdrawiam,
Adam Fularz
wydawca, 
www.elubuska.pl
Dolina Zielona24a, 65-154 Zielona Góra

Załącznik: list z PKP PLK

Panie Redaktorze,

 

Stacje Ośno Lubuskie oraz Sulęcin znajdują się na wyłączonym od 2014 r. dla ruchu pasażerskiego i towarowego odcinku Wędrzyn – Rzepin linii kolejowej nr 364. Natomiast stacja Łagów Lubuski znajduje się na linii kolejowej nr 375, na odcinku Nietoperek – Toporów, który także jest wyłączony z eksploatacji. Ruch pasażerski nie jest prowadzony na nim od 1989 r. W związku z tym ww. odcinki nie występują w ofercie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. i nie są dla nich opracowywane rozkłady jazdy pociągów. Korzystanie z tych odcinków możliwe jest po zawarciu odrębnych umów z zainteresowanymi przewoźnikami, w których określone zostaną warunki korzystania oraz partycypacji zainteresowanych w kosztach ponownego przygotowania linii do prowadzenia ruchu pociągów oraz ich bieżącego utrzymania i eksploatacji.

 

Obecnie w Spółce prowadzone są prace planistyczne związane z nową perspektywą finansową na lata 2021 – 2027. Efektem tych prac będzie lista projektów inwestycyjnych planowanych do realizacji w kolejnych latach, które na podstawie analiz najlepiej wpisują się w sieciowy charakter transportu kolejowego i mogą przyczynić się do zwiększenia liczby pasażerów oraz przewożonych ładunków.  W ramach tych prac objęta analizami jest linia kolejowa nr 364 Rzepin – Wierzbno.

 

Pozdrawiam

 

Zbigniew Wolny

Zespół Prasowy

Wydział Komunikacji i Promocji w Regionach

Biuro Komunikacji i Promocji

Centrala

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

ul. Targowa 74

03-734 Warszawa




--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency polishnews.pl

Komentarze