Wniosek do Radnych gminy miasta Słubice oraz do UM
Temat: Wniosek do Radnych gminy miasta Słubice oraz do UM
Do: slubice bei slubice.pl
DW: oberbuergermeister bei frankfurt-oder.de
Wniosek do Radnych gminy miasta Słubice oraz do UM
d/w Oberbuergermeister, FFO
Szanowni Państwo,
Miasto Słubice ma 16640 mieszk.- proponuję by gmina miasta Słubice przygortowała i w miarę sposobności złożyła wniosek- z projektem o nazwie: odbudowa linii tramwajowej jako kolejowej, a w przyszłości z opcją także komunikacji tramwajowej oraz dobudowa łącznicy do linii kolejowej nr 3 za pomocą szyn staroużytecznych od stacji - przystanku Słubice do centrum miasta po śladzie starych szyn tramwajowych, wraz z przystankiem kolejowym w centrum Słubic- nowy tor pobiegłby równolegle na odcinku ulicy 1 Maja w kierunku centrum miasta Słubice, np. az do mostu czy jeszcze dalej na północ miasta. Proszę o zmianę planu zagospodarowania przestrzennego celem dodania na planie odbudowanego odcinka torowiska do ścisłego centrum miasta po śladzie starych szyn.
d/w Oberbuergermeister, FFO
Szanowni Państwo,
Miasto Słubice ma 16640 mieszk.- proponuję by gmina miasta Słubice przygortowała i w miarę sposobności złożyła wniosek- z projektem o nazwie: odbudowa linii tramwajowej jako kolejowej, a w przyszłości z opcją także komunikacji tramwajowej oraz dobudowa łącznicy do linii kolejowej nr 3 za pomocą szyn staroużytecznych od stacji - przystanku Słubice do centrum miasta po śladzie starych szyn tramwajowych, wraz z przystankiem kolejowym w centrum Słubic- nowy tor pobiegłby równolegle na odcinku ulicy 1 Maja w kierunku centrum miasta Słubice, np. az do mostu czy jeszcze dalej na północ miasta. Proszę o zmianę planu zagospodarowania przestrzennego celem dodania na planie odbudowanego odcinka torowiska do ścisłego centrum miasta po śladzie starych szyn.
Ów pas terenu już był raz wykorzystany dla komunikacji szynowej. 23 stycznia 1898 roku oficjalnie ruszyła sieć tramwajowa, początkowo tramwaje kursowały na dwóch liniach – z czego jedna prowadziła przez most nad Odrą i dzisiejszą ulicę 1 Maja do Kościoła NMP Królowej Polski (wtedy dom strzelecki). W 1927 roku linia została przedłużona do stadionu, a pętla tramwajowa mieściła się w miejscu obecnego bazaru miejskiego. W 1945 roku prawobrzeżna część miasta jako Słubice znalazła się w granicach Polski i tym samym funkcjonowanie komunikacji tramwajowej stało się niemożliwe. Tory tramwajowe używano jeszcze po wojnie do rozbiórki zniszczonych budynków i ostatecznie 28 września 1945 roku komunikacja tramwajowa została wyłączona a obecnie mogłaby zostać odtworzona jako torowisko trójszynowe z prześwitem toru 1435 mm a także 1000 mm dla przyszłościowych możliwości integracji z systemem podmiejskim niemieckim.
Po realizacji projektu możliwe są kursy pociągów pasażerskich do centrum miasta Słubice, np. w sezonie letnim, czy kursy całoroczne podmiejskie w relacji do Zielonej Góry p. Rzepin.
W Słubicach mieści się przystanek kolejowy Słubice, który znajduje się daleko poza centrum miasta, na linii kolejowej nr 3 Słubice–Poznań–Warszawa która z kolei jest częścią międzynarodowej linii kolejowej E20 łączącej Berlin z Moskwą. W pobliskich Kunowicach istnieje też przystanek kolejowy Kunowice, który również znajduje się linii kolejowej nr 3. W roku 2005, w wyniku modernizacji linii kolejowej, Kunowice przestały być stacją. Od 1949 do 2007 roku odbywała się tu odprawa celna i paszportowa. Według danych z 31 grudnia 2019 roku miasto Słubice zamieszkiwało 16 644 mieszkańców i było to jedne z większych miast tej części Polski bez dostępu do sieci częstych połączeń kolejowych, poza siecią po stronie niemieckiej.
opr. Adam Fularz dla elubuska.pl, na podstawie Wikipedii
adres redakcji: Dolina Zielona 24a, Ziel. Góra
--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency polishnews.pl
Komentarze
Prześlij komentarz