Historia lotniska pasażerskiego Babimost wg polot.net
wg polot.net
Lotnisko Babimost zostało zapoczątkowane w 1954r., jako lotnisko zdolne obsługujące ruch wojskowy na potrzeby pułku lotniczego dla maszyn z napędem turboodrzutowym.
"W 1977r. uruchomiono pierwsze połączenie pasażerskie na trasie Warszawa-Babimost, a w jakiś czas później połączenie Gdańsk-Babimost. Oczywiście w rozkładzie figurowało połączenie nie do Babimostu, ale do Zielonej Góry. Te 30 kilometrów dzielące lotnisko z centrum Zielonej Góry pasażerowie pokonywali autobusem. Przejazd autobusem był opłacony w cenie biletu lotniczego. W Zielonej Górze przystanek końcowy autobusu był koło Palmiarni."
"Pierwsze loty odbywano w okresie letnim dwa razy w tygodniu, a zimą jeden raz w tygodniu. Jednocześnie wiosną 1977r. w Zielonej Górze otwarto Biuro PLL LOT, gdzie standardowo kupowano bilety. Biuro to zostało zamknięte po 27 latach w dniu 31.08.2004r.
Pierwszymi samolotami, które obsługiwały połączenia z Babimostu były sowieckie turbośmigłowe An-24. Sporadycznie w Babimoście lądowały także turbośmigłowe, ale czterosilnikowe Ił-18.
W dniu 13.12.1981r. generał Wojciech Jaruzelski wypowiada Narodowi wojnę, ogłaszając wprowadzenie Stanu Wojennego i powodując WRON ( wojskowa radę ocalenia narodowego, przez społeczeństwo nazwaną wroną ). WRON wstrzymuje między innymi wszystkie loty firmy PLL LOT. Przewozy zamierają także w Babimoście. Dopiero po prawie dwóch latach samoloty PLL LOT wracają do Babimostu.
Dzięki przemianom społecznym w Polsce od sierpnia 1991r. we flocie LOT pojawiły się nowe regionalne francusko-włoskie samoloty ATR-72, które zaczęły zastępować wysłużone An-24. Nowe maszyny zaczynają pojawiać się także w Babimoście. Wzrasta także liczba samolotów wykonujących loty czarterowe.
W 1997r. do życia zostaje powołana firma córka nazwana EuroLOT, która systematycznie przejmowała sieć krajowych połączeń i samoloty ATR-72.
Końcówka lat 90-tych to bardzo chudy okres przewozów pasażerskich w Babimoście. W 1999r. było 198 pasażerów i 100 operacji lotniczych, a w 2000r. 207 pasażerów i zaledwie 36 operacji lotniczych. Dlatego na przełomie 2000r./2001r. EuroLOT przystąpił do modyfikowania połączeń pod kątem ekonomiczności.
Od dnia 25.03.2001r. uruchomiono stałe połączenie pasażerskie z Okęciem z międzylądowaniem w Poznaniu-Ławicy. Czyli Babimost miał połączenie z Poznaniem i Warszawą. Trasa ta istniała do 1.09.2004r., kiedy zarząd EuroLOT z powodów ekonomicznych zlikwidował to połączenie i Babimost stracił połączenie ze światem. Tylko dzięki wytrwałości władz regionu po 15 miesiącach przerwy wznowiono loty 28.11.2005r., dwa razy dziennie.
Podstawową maszyną która przylatywała na Lotnisko Babimost był wówczas francusko-włoski ATR-42."
Rok
Pasażerowie
Operacje lotnicze
1999
198
100
2000
207
36
2001
5624
615
2002
7598
681
2003
7813
1237
2004
3949
400
2005
427
163
2006
8316
1107
2007
6739
714
Następnie, po ograniczeniach wprowadzonych przez LOT w dniu 25.03.2007r. firma PLL LOT podpisała kontrakt z firmą Jet Air na obsługę linii Babimost-Okęcie. Firma ta obsługiwała trasę samolotami BAe Jetstream 32 pięć razy w tygodniu. Podróż trwała około 75 minut. Obecnie ( 2009r. ) firma Jet Air obsługuje to połączenie jako własne, niezależne od PLL LOT. Uruchomiła także połączenie z Bydgoszczą.
Jetstream 32 to samolot angielskiej produkcji o długości 15 m i rozpiętości skrzydeł 16 m. Bez tankowania może latać ok. 5 godz. Może osiągnąć wysokość nawet 8 tys. m, rozwijając przy tym maksymalną prędkość ponad 400 km/godz. Ma dwa silniki turbośmigłowe i najwyższą w swojej klasie kabinę o wysokości 1,8 m. Na pasażerów czeka 19 skórzanych foteli oraz napoje i przekąski serwowane przez asystentkę pokładową.
Rozkład lotów ( 2006r. );
Start z Babimostu godz. 6.25 - lądowanie w Warszawie godz. 7.45 ( pn.-sob ) ( od 3 stycznia godz. 5.50 - 7.10 ) Start z Warszawy godz. 12.20 - lądowanie w Babimoście godz. 13.40 ( pn.-sob., niedz. ). Start z Babimostu godz. 14.05 - lądowanie w Warszawie godz. 15.25 ( pn.-sob., niedz. )Start z Warszawy godz. 19.35 - lądowanie w Babimoście godz. 20.55 ( pn.-sob., niedz. ). Lot w jedną stronę kosztował od 172 złotych do 540 złotych (bilet w ostatniej chwili).
W 2008r. zmodyfikowano połączenie z Okęciem poprzez międzylądowanie w Bydgoszczy. Przewozy w Babimoście były niewielkie i stanowiły poniżej 0,05 % wszystkich przewozów w Rzeczypospolitej.
W okresie letnim 2009r. firma Jet Air uruchomiła połączenie Warszawa – Babimost – Drezno. Oznacza to dla niego pierwsze zagraniczne stałe połączenie. "
Komentarze
Prześlij komentarz