Przypomnienie w sprawie naprawy torowiska kolei w relacji do Zielonej Góry czy Gorzowa z Gościkowa- Paradyża





Od: Adam Fularz <Adam@wieczorna.pl>

Subject: Prośba w sprawie naprawy torowiska kolei w relacji do Zielonej Góry czy Gorzowa z Gościkowa- Paradyża



Prośba redakcji
Do władz WL w sprawie naprawy torowiska i sposobu jego sfinansowania




Szanowni Państwo, 

Przypominam o interwencję w sprawie. 

Wnoszę, aby UMWL złożyło wniosek do programu Kolej Plus za pośrednictwem czy też przez miasto Międzyrzecz, które ma wymaganą liczbę ludności. Wg zamierzeń redakcji, to władze WL mogłyby zainicjować złożenie tego wniosku. Jako redakcja chcemy zainteresować ogłoszonym ostatnio konkursem na projektu naprawy torowisk do różnych miejsc atrakcyjnych turystycznie, a miasto Międzyrzecz kwalifikuje się do projektu. 

Ponadto chcę zainteresować władze województwa możliwością organizacji weekendowych pociągów pasażerskich do Gościkowa- Paradyża.  
 
Konieczne są jednak roboty na torowisku, które ma betonowe podkłady, ale na stykach szyn są drewniane podkłady, wymagające wymiany, jest ich co najmniej kilkaset. Redakcja znalazła dla Państwa program do którego należy złożyć wniosek, który może złożyć nawet samo Zarząd WL za pośrednictwem władz miasta Międzyrzecza, deklarując nawet jakiś wkład, w postaci na przykład różnych form wsparcia dla takiej inicjatywy. 

Od 8 sierpnia kursują weekendowe połączenia do Łagowa z Zielonej Góry. Należy się postarać, aby mogły one dotrzeć do stacji Gościkowo- Paradyż. Bez złożenia wniosku nie będzie to możliwe. Poniżej załączam opis projektu:


Opis projektu kolei z Gorzowa czy Ziel. Góry do Gościkowa-Paradyża



Obecnie w regionie kursuje mało połączeń kolejowych jak na możliwości gospodarce i ekonomiczne regionu. Brak jest letnich sezonowych połączeń do kurortów typu Łagów czy do bunkrów Rejonu Umocnionego MRU-  dla  rozwoju weekendowej turystyki z reszty kraju. 
 
Zwracam się aby Zarząd WL wyszedł z wnioskiem lub petycją o:
- złożenie przez miasto Międzyrzecz wniosku do kolejnej edycji programu Kolej Plus w wyżej opisanej sprawie.

Odcinek do odbudowy w pierwszej kolejności to aż 7,8 kilometra torowiska które zarosło, może mieć ubytki:

Nietoperek   (F)
7,484  
  Kaława   (F)
11,323  
  Gościkowo   (F)
15,301







 
Oraz  proszę o wystąpienie UMWL o uzupełnienie sieci turystycznej weekendowej kolei pasażerskiej organizowanej przez UMWL o odcinek do Paradyża. 
 

Wnoszę do UMWL o:


-uruchomienie- wytrasowanie połączenia kolejowego wakacyjnego sezonowego przeez lubuskie miejsca turystyczne lub wypoczynkowe finansowanego przez władze UMWL w relacji Gorzów Wielkopolski-Międzyrzecz- Kaława MRU- Gościkowo/ Paradyż.

Możliwe jest jego uzupełnienie o- nowy przystanek przy bunkrach- ew. o dalszy ciąg Łagów Lubuski- Toporów- Torzym- Rzepin- zmiana kierunku- Zielona Góra. Także to połączenie byłoby przyspieszone na całym odcinku. 

- połączenie wykorzystałoby nieczynną obecnie linię kolei od Międzyrzecza do Gościkowa-Paradyża.  Prowadziłoby z Paradyża dalej do Nietoperka oraz Kaławy odkąd tory są już wyremontowane. 

Część trasy wymaga naprawy sfinansowanej z programu Kolej Plus, do którego wniosek złoyć musi miasto Międzyrzecz. Odcinek od Nietoperka do Gościkowa-Paradyża jest obecnie nieużywany ale ma podkłady strunobetonowe i jego przywrócenie do ruchu jest możliwe. Nie są to podkłady drewniane w związku z czym przywrócenie ruchu na tej trasie jest technicznie nieskomplikowane.  

Wnoszę o do Zarządu Województwa Lubuskiego o akcję mającą na celu złożenie wniosku przez miasto Międzyrzecz (do programu Kolej Plus) oraz o złożenie wniosku przez UMWL o zamówienie usług przewozów weekendowych na tej linii przez UMWL. 
 
-wnoszę o zaproponowanie przez UMWL i wnioskowanie do PKP PLK o wyznaczenie nowej lokalizacji przystanku kolei w Paradyżu/ Gościkowie- przecież jest to sanktuarium katolickie z letnim festiwalem muzyki dawnej. Dogodne miejsce to na zachód przy moście nad drogą /szosą celem organizacji węzła przesiadkowego w tym miejscu w okresie późniejszym. 

- wnoszę o wnioskowanie przez UMWL o zamówienie obu usług nawet jako sporadycznej oferty tylko w okresie letnim. Mogą tutaj kursować weekendowe pociągi turystyczne. Ostatnio taki pociąg regionalny z Zielonej Góry przez Miedzyrzecz dotarł do Nietoperka czy Kaławy. 


Pozdrawiam 

 

Adam Fularz
wydawca, 
Dolina Zielona24a, 65-154 Zielona Góra

-- 

Załącznik: opis stacji Gościkowo

Ostatnia zmiana: 2020-04-17

Opis ogólny 
Opis ogólny: Nieczynna stacja. Jeden tor szlakowy, dwa (lub trzy-skleroza ;)) dodatkowe, dwa perony (trzy krawędzie). Góra budynku zaadoptowana na mieszkania, poczekalnia, kasy, dyżurka i magazyn zdewastowane. (info: Slavoy)

Opis infrastruktury: Semafory kształtowe (były tylko wjazdowe, wyjazd odbywał się na sygnał dyżurnego z peronu) stały jeszcze w 1992 r. W 1995 już ich nie było. Wieża wodna jest, czynna i w dobrym stanie (zasila nadal domy kolejowe). Tuż za stacją z obu kierunków rozkradziono tory, przy tym podłoże jest w fatalnym stanie, więc na przejezdność nie ma co liczyć. (info: Paweł_Bryk_Gościkowo, 2007-11-20)

Opis budynków: - wieża wodna, zbudowana w 1913 r. stoi ok. 270 m na zach. od budynku dworca.

- podobne wieże są m.in. na stacjach Grabów, Lewice i Nojewo. listopad 2001 r . Bolesław Wojtyniak (info: Bolesław Wojtyniak, 19-04-2011)
Dane tabelaryczne
Województwo:lubuskie
dodatkowe tory:są, niezdatne do eksploatacji
budynki:adaptowany do innych celów
lokomotywownia:nie ma i nie było
zadaszenie peronów:nie ma i nie było
semafory:kształtowe zlikwidowane ok. 1993
przejście podziemne:nie ma i nie było
kasa:zlikwidowana
przejście nadziemne:nie ma i nie było
wieża wodna:jest, stan zewnętrzny dobry, wewnętrzny - nierozpoznany
perony:Perony: 2
Krawędzie peronowe: 3
Obraz


--



--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency polishnews.pl

Komentarze